Inschrijving zittende leverancier op gelijke wijze beoordelen

14 april 2017
Het Ministerie van Defensie heeft een aanbesteding gehouden voor de inhuur van mobiele sanitaire voorzieningen. Een gunningscriterium betrof ‘Implementatieplan’. Met name vanwege een slechte beoordeling op dit gunningscriterium heeft de zittende leverancier niet de beste totaalbeoordeling gekregen. Hiertegen maakt hij bezwaar met het argument hij als zittende leverancier geen implementatieplan had hoeven in te dienen. De Haagse kort gedingrechter wijst dit argument bij vonnis van 20 februari...
Tony van Wijk
Tony van Wijk
Advocaat - Partner
In dit artikel
Het Ministerie van Defensie heeft een aanbesteding gehouden voor de inhuur van mobiele sanitaire voorzieningen. Een gunningscriterium betrof ‘Implementatieplan’. Met name vanwege een slechte beoordeling op dit gunningscriterium heeft de zittende leverancier niet de beste totaalbeoordeling gekregen. Hiertegen maakt hij bezwaar met het argument hij als zittende leverancier geen implementatieplan had hoeven in te dienen. De Haagse kort gedingrechter wijst dit argument bij vonnis van 20 februari 2017 van de hand. De inschrijving van een zittende leverancier moet op dezelfde wijze worden beoordeeld als andere inschrijvingen.

Kern van de zaak

In de nota van inlichtingen had het Ministerie desgevraagd meegedeeld dat (ook) de zittende leverancier een implementatieplan moest indienen als ware hij een nieuwe leverancier. Voor zover de zittende leverancier van oordeel is dat dit een onrechtmatig criterium is omdat zij een andere positie heeft (strijd met level playing field beginsel), dan heeft hij zijn rechten verwerkt om hierover te klagen. Na het verschijnen van de Nota tot aan de sluitingstermijn was er namelijk nog de mogelijkheid te klagen en dat heeft de leverancier nagelaten.

Verder stelde de leverancier dat in de motivering van de gunningsbeslissing was vermeld dat zijn inschrijving meerwaarde had zodat ten onrechte te weinig punten zouden zijn toegekend. De rechter gaat hier niet in mee omdat de vermelde meerwaarde (slechts) betrekking had op een bepaald onderdeel van de inschrijving en een ander onderdeel als onvoldoende was beoordeeld.

Tot slot voerde de leverancier tevergeefs aan dat de in de inschrijving opgenomen tabel “Taak Risico Analyse” als implementatieplan kon worden beschouwd. In deze tabel was namelijk geen beschrijving opgenomen van de overgang van het huidige contract naar de nieuwe raamovereenkomst zoals dat wel was verlangd in het kader van het in te dienen implementatieplan.

Kortom, hoe moeilijk het wellicht ook is, zittende leveranciers moeten op dezelfde wijze een implementatieplan opstellen als daarom wordt gevraagd. Indien dit toch op onoverkomelijke problemen stuit, dient de leverancier vasthoudend bezwaar te maken vóór inschrijving (zo nodig door het aanhangig maken van een kort geding).





 

Gerelateerd

Staatssteun bij publieke financiering van warmtenetten

De Wet collectieve warmte (Wcw) vergroot de publieke sturing op warmtenetten: warmtebedrijven moeten voortaan een publiek meerderheidsbelang hebben. Dit...

Raad van State: Didam-criteria van toepassing op begrotingssubsidies

In zijn uitspraak van 23 juli 2025 heeft de Afdeling geoordeeld dat ook begrotingssubsidies schaarse rechten kunnen zijn, aangezien ook bij begrotingssubsidies...

Nieuwe drempelbedragen Europese aanbestedingen vastgesteld

Op 22 oktober 2025 zijn de nieuwe drempelbedragen voor Europese aanbestedingsprocedures gepubliceerd in het Publicatieblad van de Europese Unie. De...
Aanbestedingsrecht in de praktijk: jurisprudentie en inzichten uit Q3 2025

Aanbestedingsrecht in de praktijk: jurisprudentie en inzichten uit Q3 2025

Ook in het derde kwartaal van 2025 zijn er weer interessante uitspraken geweest binnen het aanbestedingsrecht. Dit artikel analyseert de belangrijkste...

Europese Commissie versoepelt aanbestedingsregels voor defensie- en veiligheidsopdrachten

De Europese Commissie heeft een voorstel gedaan tot wijziging van de aanbestedingsrichtlijnen op het gebied van defensie en veiligheid. In haar voorstel licht...

Wanneer mag een geheime overheidsopdracht zonder aanbesteding worden gegund?

In een recent vonnis van de rechtbank Den Haag is geoordeeld dat de Nationale Politie een opdracht niet hoefde aan te besteden, omdat deze geheim was...
No posts found