Na definitieve gunning niet meer ongeldig verklaren

6 januari 2010

Twee dagen voor kerst heeft de Roermondse voorzieningenrechter de regel bevestigd dat na definitieve gunning de inschrijving van een gegunde partij niet meer ongeldig kan worden verklaard (Rb. Roermond 23 december 2009; LJN: BK7490).
Tony van Wijk
Tony van Wijk
Advocaat - Partner
In dit artikel


Recht om te mogen onderhandelen

De zaak betrof een inschrijvingscompetitie van een gemeente om tot realisatie van een sportaccommodatie te komen. Met de winnaar van de competitie zou onderhandeld worden over de uiteindelijke (niet Europees aanbestedingsplichtige) realisatieovereenkomst. Voorwaarde voor de totstandkoming van deze overeenkomst was tevens het verkrijgen van het benodigde krediet van de gemeenteraad. De voorzieningenrechter overweegt dat de aanbestede opdracht aldus neerkomt op het recht om te onderhandelen over een realisatieovereenkomst.

Door definitieve gunning ontstaat een overeenkomst

Drie partijen hebben meegedaan aan de competitie. De gemeente heeft aan een van deze partijen bericht dat zij is uitgenodigd voor de onderhandelingen om tot een realisatieovereenkomst te geraken. Volgens de voorzieningenrechter heeft de gemeente hierdoor het aanbod aanvaard en is aldus tussen de twee partijen de aanbestede overeenkomst (om te onderhandelen over een realisatieovereenkomst) tot stand gekomen.

Na definitieve gunning kan de inschrijving niet meer ongeldig worden verklaard

Enige tijd na de uitnodiging komt de gemeente op haar beslissing terug. Zij wenst een nieuwe competitie respectievelijk aanbestedingsprocedure te houden. Aan de gehouden competitie zouden volgens de gemeente namelijk gebreken kleven. Tevens zou de gegunde partij ongeldig hebben ingeschreven. De voorzieningenrechter zet een streep door deze plannen van de gemeente. Een en ander zou namelijk “neerkomen op een aantasting van de rechtsgeldigheid van de tussen partijen gesloten aannemingsovereenkomst op een wijze en op gronden welke het recht niet kent.”

Gerelateerd

Staatssteun bij publieke financiering van warmtenetten

De Wet collectieve warmte (Wcw) vergroot de publieke sturing op warmtenetten: warmtebedrijven moeten voortaan een publiek meerderheidsbelang hebben. Dit...

Raad van State: Didam-criteria van toepassing op begrotingssubsidies

In zijn uitspraak van 23 juli 2025 heeft de Afdeling geoordeeld dat ook begrotingssubsidies schaarse rechten kunnen zijn, aangezien ook bij begrotingssubsidies...

Nieuwe drempelbedragen Europese aanbestedingen vastgesteld

Op 22 oktober 2025 zijn de nieuwe drempelbedragen voor Europese aanbestedingsprocedures gepubliceerd in het Publicatieblad van de Europese Unie. De...
Aanbestedingsrecht in de praktijk: jurisprudentie en inzichten uit Q3 2025

Aanbestedingsrecht in de praktijk: jurisprudentie en inzichten uit Q3 2025

Ook in het derde kwartaal van 2025 zijn er weer interessante uitspraken geweest binnen het aanbestedingsrecht. Dit artikel analyseert de belangrijkste...

Europese Commissie versoepelt aanbestedingsregels voor defensie- en veiligheidsopdrachten

De Europese Commissie heeft een voorstel gedaan tot wijziging van de aanbestedingsrichtlijnen op het gebied van defensie en veiligheid. In haar voorstel licht...

Wanneer mag een geheime overheidsopdracht zonder aanbesteding worden gegund?

In een recent vonnis van de rechtbank Den Haag is geoordeeld dat de Nationale Politie een opdracht niet hoefde aan te besteden, omdat deze geheim was...
No posts found