Ontwerpverantwoordelijkheid bij UAV-GC toch ook bij opdrachtgeefster

26 januari 2018
Vorig jaar oordeelde de bouwarbiters nog dat voor zover de aannemer op basis van de ontwerpstukken van de opdrachtgever eigen ontwerpactiviteiten moet ontplooien, de aannemer geacht wordt het ontwerp van de opdrachtgever te aanvaarden en kan geoordeeld worden dat de aannemer daarmee ook het risico voor het ontwerp van de opdrachtgever overneemt.Onlangs deden de bouwarbiters uitspraak in een zaak waarin opdrachtgeefster zich op dat uitgangspunt beriep. De arbiters oordeelde dat de opvatting da...
Iris Neddaoui-Docter
Iris Neddaoui-Docter
Advocaat - Senior
In dit artikel
Vorig jaar oordeelde de bouwarbiters nog dat voor zover de aannemer op basis van de ontwerpstukken van de opdrachtgever eigen ontwerpactiviteiten moet ontplooien, de aannemer geacht wordt het ontwerp van de opdrachtgever te aanvaarden en kan geoordeeld worden dat de aannemer daarmee ook het risico voor het ontwerp van de opdrachtgever overneemt.

Onlangs deden de bouwarbiters uitspraak in een zaak waarin opdrachtgeefster zich op dat uitgangspunt beriep. De arbiters oordeelde dat de opvatting dat de aannemer bij de aanbesteding het risico van het ontwerp “overneemt” evident in strijd met de uitgangspunten van de UAV-GC is.

Deze laatste uitspraak lijkt mij juist, nu paragraaf 3 lid 2 UAV-GC bepaalt dat een opdrachtgever verantwoordelijk is voor de inhoud van alle informatie die door hem aan zijn aannemer ter beschikking is gesteld. In paragraaf 3 lid 3 UAV-GC wordt daaraan toegevoegd dat de opdrachtgever eveneens verantwoordelijk is voor de inhoud van de vraagspecificatie. Daartegenover staat natuurlijk wel de waarschuwingsplicht van de aannemer (paragraaf 4 lid 7 UAV-GC). Blijkens de Toelichting op de UAV-GC geldt voor de aannemer onder de UAV-GC een zwaardere waarschuwingsplicht dan onder de UAV 2012. Van aannemer wordt onder de UAV-GC actiever onderzoek verwacht en de fout of het gebrek hoeft minder evident te zijn.

Heeft u vragen over UAV-GC, UAV of andere vragen op het gebied van bouw- of aanbestedingsrecht? Bel of mail Iris Docter gerust.

Gerelateerd

Staatssteun bij publieke financiering van warmtenetten

De Wet collectieve warmte (Wcw) vergroot de publieke sturing op warmtenetten: warmtebedrijven moeten voortaan een publiek meerderheidsbelang hebben. Dit...

Raad van State: Didam-criteria van toepassing op begrotingssubsidies

In zijn uitspraak van 23 juli 2025 heeft de Afdeling geoordeeld dat ook begrotingssubsidies schaarse rechten kunnen zijn, aangezien ook bij begrotingssubsidies...

Nieuwe drempelbedragen Europese aanbestedingen vastgesteld

Op 22 oktober 2025 zijn de nieuwe drempelbedragen voor Europese aanbestedingsprocedures gepubliceerd in het Publicatieblad van de Europese Unie. De...
Aanbestedingsrecht in de praktijk: jurisprudentie en inzichten uit Q3 2025

Aanbestedingsrecht in de praktijk: jurisprudentie en inzichten uit Q3 2025

Ook in het derde kwartaal van 2025 zijn er weer interessante uitspraken geweest binnen het aanbestedingsrecht. Dit artikel analyseert de belangrijkste...

Europese Commissie versoepelt aanbestedingsregels voor defensie- en veiligheidsopdrachten

De Europese Commissie heeft een voorstel gedaan tot wijziging van de aanbestedingsrichtlijnen op het gebied van defensie en veiligheid. In haar voorstel licht...

Wanneer mag een geheime overheidsopdracht zonder aanbesteding worden gegund?

In een recent vonnis van de rechtbank Den Haag is geoordeeld dat de Nationale Politie een opdracht niet hoefde aan te besteden, omdat deze geheim was...
No posts found