Wanpresterende inschrijver mag worden uitgesloten ondanks ingesteld beroep tegen ontbinding

20 juni 2019
Een opdrachtnemer wiens overeenkomst is ontbonden wegens ernstige tekortkomingen mag worden uitgesloten voor een nieuwe aanbesteding. Het Europese Hof van Justitie oordeelt dat de omstandigheid dat de opdrachtnemer de ontbinding in rechte aanvecht, geen beletsel is voor een aanbestedende dienst om gewoon tot uitsluiting over te gaan.
Tony van Wijk
Tony van Wijk
Advocaat - Partner
In dit artikel

Schoolmaaltijden met colibacteriën

Een leverancier verstrekt op scholen in Napels maaltijden waarin colibacterieën aanwezig blijken. De gemeente Napels ontbindt het contract met de leverancier en start een nieuwe aanbesteding. De leverancier meldt zich niettemin voor deze nieuwe aanbesteding.

Volgens Italiaanse wet mag uitsluitingsgrond niet worden toegepast

Een concurrent verzoekt de gemeente om tot uitsluiting over te gaan omdat de leverancier in de uitoefening van zijn beroep een ernstige fout heeft begaan met ontbinding van de overeenkomst als gevolg. De gemeente Napels zegt deze uitsluitingsgrond niet te kunnen toepassen omdat de Italiaanse wet dit verbiedt als de betreffende ontbinding van de overeenkomst in rechte wordt aangevochten.

Europese Hof zet Italiaanse wet aan de kant

Het Europese Hof van Justitie zet in haar arrest van vandaag (19 juni 2019; zaak C-41/18) die Italiaanse regel aan de kant en oordeelt dat ondanks een ingesteld beroep/ gerechtelijke procedure een aanbestedende dienst (gewoon) mag beoordelen of er een uitsluitingsgrond van toepassing is.

In Nederland speelt dit niet

Hoewel de betreffende Italiaanse bepaling in de Nederlandse Aanbestedingswet niet is opgenomen, maakt de uitspraak voor de praktijk nog eens duidelijk dat er geen (onherroepelijke) gerechtelijke uitspraken hoeven te zijn om als aanbestedende dienst zelfstandig te beoordelen of er een facultatieve uitsluitingsgrond (artikel 2.87 Aanbestedingswet) van toepassing is, en zo ja, tot uitsluiting over te gaan.

Gerelateerd

Staatssteun bij publieke financiering van warmtenetten

De Wet collectieve warmte (Wcw) vergroot de publieke sturing op warmtenetten: warmtebedrijven moeten voortaan een publiek meerderheidsbelang hebben. Dit...

Raad van State: Didam-criteria van toepassing op begrotingssubsidies

In zijn uitspraak van 23 juli 2025 heeft de Afdeling geoordeeld dat ook begrotingssubsidies schaarse rechten kunnen zijn, aangezien ook bij begrotingssubsidies...

Nieuwe drempelbedragen Europese aanbestedingen vastgesteld

Op 22 oktober 2025 zijn de nieuwe drempelbedragen voor Europese aanbestedingsprocedures gepubliceerd in het Publicatieblad van de Europese Unie. De...
Aanbestedingsrecht in de praktijk: jurisprudentie en inzichten uit Q3 2025

Aanbestedingsrecht in de praktijk: jurisprudentie en inzichten uit Q3 2025

Ook in het derde kwartaal van 2025 zijn er weer interessante uitspraken geweest binnen het aanbestedingsrecht. Dit artikel analyseert de belangrijkste...

Europese Commissie versoepelt aanbestedingsregels voor defensie- en veiligheidsopdrachten

De Europese Commissie heeft een voorstel gedaan tot wijziging van de aanbestedingsrichtlijnen op het gebied van defensie en veiligheid. In haar voorstel licht...

Wanneer mag een geheime overheidsopdracht zonder aanbesteding worden gegund?

In een recent vonnis van de rechtbank Den Haag is geoordeeld dat de Nationale Politie een opdracht niet hoefde aan te besteden, omdat deze geheim was...
No posts found