Loonheffingen
Loonheffingen zijn sinds jaar en dag de grootste inkomstenbron van de rijksbegroting van ons land en bestaan uit loonbelasting, premie volksverzekeringen, premies werknemersverzekeringen en de bijdrage voor de Zorgverzekeringswet. In alle gevallen waarin (mogelijk) sprake is van loon, spelen loonheffingen automatisch ook een belangrijke rol.
Vanwege de vele situaties waarin loonheffingen een rol spelen, is de bandbreedte waarin wij adviseren en ondersteunen groot. Elk van onze adviseurs werkt allround, met daarnaast extra aandacht en ervaring voor ieders persoonlijke voorliefdes. Door onze praktische aanpak kunnen we zowel samenwerken met de directie, de financiële administratie, HR en salarisadministratie. We zoeken, samen met u, naar de oplossing die het beste bij uw organisatie past.
Voor welke loonheffingenvraagstukken kunt u bij ons terecht?
Bij ons loonheffingenteam kunt u terecht met al uw praktische vragen, van complexe grensoverschrijdende situaties tot de werkkostenregeling, van (gehuurde) parkeerplaatsen tot de juiste fiscale waardering van teamdagen op locatie. We bieden advies of ondersteuning in de vorm die het beste bij uw organisatie of manier van werken past. Werkzaamheden die wij regelmatig verrichten zijn:
- Advies, begeleiding en/of ondersteuning bij uw dagelijkse vragen op het terrein van de (grensoverschrijdende) loonheffingen;
- Het begeleiden van werknemer of bestuurder bij grensoverschrijdende arbeid en het ontzorgen van de werkgever en werknemer, waarbij we, indien gewenst, zoveel mogelijk administratieve lasten overnemen (bijvoorbeeld door de aanvraag van een 30%-regeling of A1-verklaring te verzorgen of door salary-splits te berekenen en te ondersteunen bij de inregeling in uw loonadministratie);
- Advisering over de fiscale kant van uw beloningsbeleid die kan bijdragen aan een verlaging van de personeelskosten, een fiscaal gunstigere beloning, de motivatie van werknemers of het aantrekken van nieuwe werknemers.
- Advies, begeleiding en/of ondersteuning bij het bepalen van uw fiscale strategie, de fiscale taakverdeling tussen afdelingen en het opstellen van een Tax Control Framework;
- Het adviseren over de fiscale aspecten met betrekking tot contracten die u sluit met ZZP’ers en het grensvlak met de dienstbetrekking;
- Presentaties over complexe vraagstukken of oplossingsmogelijkheden voor praktische problemen, zowel op kantoor als op locatie;
- Interne cursussen of bijscholing;
- Kennismemo’s, aangepast op de groep of afdeling waarvoor het memo bedoeld is (bijvoorbeeld directie, Finance, HR, loonadministratie);
- Begeleiding bij boekenonderzoeken van de Belastingdienst en bijstand in bezwaar- of beroepsprocedures.
Multidisciplinaire benadering
Dirkzwager is een full service kantoor met juridische en fiscale kennis in huis. Dankzij de unieke combinatie van advocatuur, notariaat en de fiscale praktijk zijn wij in staat om loonheffingenvraagstukken, ongeacht de sector of branche, van A tot Z te begeleiden. Bovendien werken we bij internationale vraagstukken vaak samen met onze internationale partners met vestigingen over de hele wereld.
Recente zaken
- We voerden een quickscan Loonheffingen uit (duur: 1 dag op locatie bij de klant), waarbij de grootste risico’s op het gebied van de loonheffingen in kaart zijn gebracht en een gezamenlijke to do list is opgesteld met actiepunten. De actiepunten werden enerzijds uitgevoerd door de klant, anderzijds door ons eigen team, met als gezamenlijk doel om de klant zo snel mogelijk in control te laten zijn op de grootste risicogebieden. De aanleiding voor het uitvoeren van een quickscan was in dit geval de exponentiële groei die onze klant in de afgelopen jaren had doorgemaakt, waarbij de vraag rees of zij op het gebied van loonheffingen nog steeds voldoende in control waren. Belangrijke risico’s werden gevonden op het gebied van kostenvergoedingen, de fiscale uitwerking van werknemersparticipaties en de bijtelling voor het privégebruik voor de auto.
- We schreven een memo en gaven een presentatie over het nieuwe remote werken waarbij we met name aandacht gaven aan de gevolgen voor werknemer en werkgever en de administratieve lasten die hieruit voortvloeien.
- We hebben een bestuurder begeleid die vanuit de Nederlandse werkgever tijdelijk wordt uitgezonden naar Azië om aldaar als algemeen directeur werkzaamheden te verrichten. Onderwerpen die (onder andere) zijn besproken: De bepaling van de fiscale woonplaats tijdens detachering, de gevolgen voor fiscaliteit en sociale zekerheid, gevolgen voor pensioenopbouw, bruto-netto berekeningen, administratieve verplichtingen, mogelijkheid behoud aftrekpost eigen woning in Nederland (door toepassing van de uitzendregeling).
- We gaven een presentatie over ‘Global mobility, basics tax and social security’ voor de afdeling HR van één van onze klanten. Aanleiding voor deze presentatie was de verwelkoming van enkele nieuwe werknemers op de afdeling HR en de wens om samen tijd te maken voor de verdere ontwikkeling van het interne Global Mobility-proces.
Voor wie werken wij?
Wij werken voor alle (middelgrote tot grote) werkgevers, of zij nu internationaal of nationaal actief zijn. We bedienen op dit moment onder andere internationale- en nationale ondernemingen in de energiesector, fabrikanten en zorginstellingen, beursgenoteerde ondernemingen en verzekeringsmaatschappijen, maar kunnen (mede dankzij de ruime kennis die binnen ons kantoor aanwezig is) adviseren binnen elke sector of branche.
Wat vinden onze teamleden het mooiste aan hun werk?
José Niers: “Het vertalen van complexe wet- en regelgeving in een taal of een vorm waarmee onze klanten uit de voeten kunnen, dat vind ik het mooiste wat er is.”
René Sueters: “Het werken met mensen uit diverse culturen en het verschil in belastingmoraal maakt het werk interessant. Het tot een goed einde brengen van een boekenonderzoek geeft een tevreden gevoel. Pas als de cliënt ontzorgd en tevreden is, ben ik het ook.”
Esther Patty: ”Ik vind het fijn om stress weg te nemen bij de degene die te maken krijgen met het labyrint van de (grensoverschrijdende) loonheffingen. Ik hoop met een duidelijk overzicht van de gevolgen en de – vaak onverwachte – keuzemogelijkheden, de klant naar de beste uitgang te leiden, zodat ze door kunnen me hun “echte” werk.”
Contact
Meer informatie? Of vrijblijvend een afspraak maken? Neem gerust contact op.