1. Home
  2. Expertises & sectoren
  3. Staatssteun

Expertise Staatssteun

Kennis van concurrentieregels is samengebracht in de vakgroep Mededinging, Marktregulering & Staatssteun. De Autoriteit Consument en Markt (ACM) en de Europese Commissie (EC) houden toezicht op de naleving van deze regels. Naast de ACM zijn op het gebied van marktregulering nog andere toezichthouders actief, zoals de AFM en de NZa.

Kennis van concurrentieregels is samengebracht in de vakgroep Mededinging, Marktregulering & Staatssteun. De Autoriteit Consument en Markt (ACM) en de Europese Commissie (EC) houden toezicht op de naleving van deze regels. Naast de ACM zijn op het gebied van marktregulering nog andere toezichthouders actief, zoals de AFM en de NZa.

Het staatssteunrecht voorkomt oneerlijke concurrentie doordat de overheid een onderneming bevoordeelt. Staatssteun is een breed begrip. Steunmaatregelen kunnen iedere vorm aannemen, zoals subsidie, garantie, optie, grondtransactie, geldlening en belastingen of sociale premies. Overheden mogen staatssteun in principe pas uitkeren als zij hun voornemen tot het verlenen van staatssteun hebben gemeld bij de EC, en als de EC vervolgens haar goedkeuring heeft gegeven. Steunmaatregelen die voldoen aan een de minimis-regeling of (groeps)vrijstelling zijn onder strikte voorwaarden vrijgesteld van deze meldingsplicht. Indien steun wordt verleend voor het verrichten van diensten van algemeen economisch belang, gelden bijzondere regels.

Bij ongeoorloofd verleende staatssteun loopt de onderneming het risico de ontvangen steun terug te moeten betalen. In het uiterste geval kan dat leiden tot nietigheid van samenwerkingsovereenkomsten tussen de begunstigde van de staatssteun en de verstrekkende overheid. Ondernemingen hebben een eigen verantwoordelijkheid bij de beoordeling of staatssteun volgens de regels is toegekend.

Overheden zijn ook gebonden aan de regels van de Wet Markt en Overheid. Op grond van deze wet moeten overheden bepaalde gedragsregels naleven, zoals de verplichting om voor het verrichten van economische activiteiten de integrale kosten door te berekenen. De ACM ziet toe op de naleving van deze regels.

De spelregels van het staatssteunrecht bieden voor de een kansen terwijl deze voor de ander een belemmering of een risico vormen. De advocaten van onze vakgroep hebben ruime ervaring met de toepassing van het staatssteunrecht en bijzondere expertise op het gebied van diensten van algemeen (economisch) belang en de gedragsregels voor overheden.

Wij treden op voor zowel ondernemingen als overheden en adviseren en begeleiden hen bij onder andere:

  • advies over de vraag of sprake is van staatssteun 
  • melden van steunmaatregelen bij de Europese Commissie 
  • adviseren over en verrichten van kennisgevingen op grond van de (groeps)vrijstellingen 
  • adviseren over en opstellen van staatssteun-proof contracten voor zowel overheden als (mogelijk) begunstigden 
  • beoordelen en opstellen van overheidsmaatregelen met staatssteunaspecten 
  • voeren van procedures in staatssteunkwesties, waaronder het aanvechten van staatssteun 
  • beoordelen en begeleiden (besluitvorming van financiering) diensten van algemeen economisch belang op het gebied van staatssteun en de Wet Markt en Overheid 
  • advies en bijstand bij/tegen economische activiteiten van overheden 
  • advies en bijstand bij (indienen van) een klacht bij ACM vanwege schending gedragsregels Wet Markt en Overheid

De toezichthouder staat voor de deur....wat nu?

Eerste hulp bij een inval of aangekondigd onderzoek door een toezichthouder: noodnummers van onze advocaten en een praktische checklist wat wie kan en mag doen.

Naar de checklist

 

Gerelateerde artikelen

1 filter(s) actief

Expertise

Selecteer de gewenste filteritems

  • U heeft geselecteerd:
  • Combineren met:
  • Combinatie niet mogelijk met:

Sector

Selecteer de gewenste filteritems

Thema

Selecteer de gewenste filteritems

  • Combinatie niet mogelijk met:

Auteur

Selecteer de gewenste filteritems

  • Combinatie niet mogelijk met:
Zoekopdracht delen:
Aantal resultaten: 486

Indirecte staatssteun aan goede doelen via (nationale) loterijen?

Volgens het Gerecht heeft de Europese Commissie onvoldoende gemotiveerd dat de onderhandse verlening van vergunningen aan exploitanten van loterijen, weddenschappen en kansspelen (gezamenlijk ‘goededoelenloterijen’) in 2016 geen staatssteun was. Weliswaar ontvangen de goededoelenloterijen zelf geen voordeel, maar de Europese Commissie had volgens het Gerecht ook moeten onderzoeken of er sprake zou kunnen zijn van indirecte staatssteun voor de goede doelen waaraan de goededoelenloterijen hun opbrengsten doorgeven.

Verjaart een staatssteunvordering tot nietigverklaring (of vernietigbaarheid) al na drie jaar?

De rechtbank Limburg heeft geoordeeld dat een verkorte verjaringstermijn van drie jaar (artikel 3:52 BW) ook van toepassing is op een vordering tot nietigverklaring subsidiair vernietiging van een overeenkomst in verband met verboden staatssteun. De verjaringstermijn kan bovendien reeds aanvangen door publicaties over de overeenkomst in het lokale dagblad.

Raming opdrachtwaarde l Accountantscontrole l Rechtmatigheid (deel 1)

Aanbestedende diensten die een verbijzonderde interne controle uitvoeren of waar een accountantscontrole wordt uitgevoerd, lopen vaak tegen de vraag aan of bepaalde uitgaven vanuit aanbestedingsrechtelijk perspectief rechtmatig zijn. In dit artikel gaan wij in op enkele veelvoorkomende vragen, zoals de vraag of de waarde van soortgelijke opdrachten bij elkaar moet worden opgeteld en of het is toegestaan om onder een raamovereenkomst zonder maximale waarde en/of hoeveelheid meer uit te geven dan de geraamde waarde.

Actualiteiten Mededingingsrecht januari - februari 2023

In dit blog lichten wij een aantal interessante uitspraken in het mededingingsrecht in januari en februari uit en bespreken wij een aantal nieuwsberichten uit de toezichtspraktijk van de ACM en Europese Commissie.

Is “één werk” synoniem aan (deelopdrachten onder) een RAW-raamovereenkomst in het kader van een referentie-eis?

De gemeente Amsterdam heeft de geschiktheidseis gesteld dat er ervaring moet zijn met één werk van tenminste € 1.000.000,-. Een aannemer legt als referentie over een RAW-raamovereenkomst op grond waarvan diverse vergelijkbare deelopdrachten zijn uitgevoerd waarvan de waarde in totaliteit (wél) het bedrag van € 1.000.000,- overstijgt. De gemeente meent dat daardoor niet aan de geschiktheidseis wordt voldaan en legt de inschrijving terzijde. Aan de Amsterdamse voorzieningenrechter ligt vervolgens de vraag voor of aan de eis van ‘één werk’ kan worden voldaan met (diverse deelopdrachten onder) een RAW-raamovereenkomst.

Gelijkheid vs. vertrouwen: koopovereenkomst geldig ondanks Didam-arrest

Rechtspraak waar de praktijk reikhalzend naar uitgekeken heeft: in een recent vonnis in kort geding overweegt de rechtbank Noord-Holland dat een koopovereenkomst voor gemeentelijke gronduitgifte geldig is, ook al is die een-op-een gesloten, in strijd met het Didam-arrest.

Zijn netbeheerders ondernemingen?

Dat hangt vooralsnog af van het net… Recent heeft de rechtbank Rotterdam het oordeel van de Autoriteit Consument & Markt (‘ACM’) bevestigd dat drinkwaterbedrijven geen ondernemingen zijn de zin van de Mededingingswet (‘Mw’). Het misbruikverbod (artikel 24 Mw) en het kartelverbod (artikel 6 Mw) zijn niet op hen van toepassing. De ACM beschouwt beheerders van regionale elektriciteitsnetten (in zeer voorzichtig geformuleerde bewoordingen) momenteel mogelijk als ondernemingen waarop deze verboden van toepassing zijn.

“Vrijwillige transparantie” beschermt pas ná contractering en vereist goede beschrijving opdracht

Een aanbesteder die met een ‘ex-antebekendmaking’ ruchtbaarheid geeft aan zijn voornemen tot onderhandse gunning van een opdracht en vervolgens een standstill-termijn van twintig dagen in acht neemt, kan vervolgens een onaantastbare overeenkomst sluiten. Ook als achteraf zou blijken dat onverhoopt toch een aanbestedingsplicht geschonden is. In een recente uitspraak verduidelijkt de voorzieningenrechter te Leeuwarden dat die bescherming pas aan de orde is vanaf het moment dat ook daadwerkelijk is gecontracteerd én alleen indien de bekendmaking voldoende duidelijk de opdracht beschrijft.

Belangrijk arrest over staatssteun bij grondtransacties

Op 13 juli 2022 heeft het Gerecht van de EU een belangrijke uitspraak gedaan over staatssteun bij grondtransacties. De Europese Commissie heeft naar het oordeel van het Gerecht niet aannemelijk gemaakt dat de uitgifte van grond in erfpacht tegen niet-marktconforme voorwaarden had plaatsgevonden. Het Gerecht van de EU geeft in zijn uitspraak onder meer bruikbare handvatten om de marktwaarde van de bij een transactie betrokken grond vast te stellen, althans voldoende aannemelijk te maken. Daarmee is de uitspraak ook van belang voor de Nederlandse vastgoedpraktijk.

Gemeente Zevenaar bij toepassing Didam-arrest te ijverig? Gelderse rechtbank (ver)oordeelt

Er is weer een nieuwe uitspraak verschenen waarin het Didam-arrest wordt toegepast, en wederom een belangwekkende. Gemeente Zevenaar beëindigde een uitgifteprocedure van een aantal kavels, omdat deze de toets van het Didam-arrest niet zou doorstaan. Rechtbank Gelderland zag geen problemen met de eerste uitgifteprocedure en oordeelt dat de gemeente waarschijnlijk onrechtmatig heeft gehandeld door de procedure stop te zetten.

1 2 3 4 5 6
...
41
Terug naar alle expertises en sectoren