1. Home
  2. Expertises & sectoren
  3. Staatssteun

Expertise Staatssteun

Kennis van concurrentieregels is samengebracht in de vakgroep Mededinging, Marktregulering & Staatssteun. De Autoriteit Consument en Markt (ACM) en de Europese Commissie (EC) houden toezicht op de naleving van deze regels. Naast de ACM zijn op het gebied van marktregulering nog andere toezichthouders actief, zoals de AFM en de NZa.

Kennis van concurrentieregels is samengebracht in de vakgroep Mededinging, Marktregulering & Staatssteun. De Autoriteit Consument en Markt (ACM) en de Europese Commissie (EC) houden toezicht op de naleving van deze regels. Naast de ACM zijn op het gebied van marktregulering nog andere toezichthouders actief, zoals de AFM en de NZa.

Het staatssteunrecht voorkomt oneerlijke concurrentie doordat de overheid een onderneming bevoordeelt. Staatssteun is een breed begrip. Steunmaatregelen kunnen iedere vorm aannemen, zoals subsidie, garantie, optie, grondtransactie, geldlening en belastingen of sociale premies. Overheden mogen staatssteun in principe pas uitkeren als zij hun voornemen tot het verlenen van staatssteun hebben gemeld bij de EC, en als de EC vervolgens haar goedkeuring heeft gegeven. Steunmaatregelen die voldoen aan een de minimis-regeling of (groeps)vrijstelling zijn onder strikte voorwaarden vrijgesteld van deze meldingsplicht. Indien steun wordt verleend voor het verrichten van diensten van algemeen economisch belang, gelden bijzondere regels.

Bij ongeoorloofd verleende staatssteun loopt de onderneming het risico de ontvangen steun terug te moeten betalen. In het uiterste geval kan dat leiden tot nietigheid van samenwerkingsovereenkomsten tussen de begunstigde van de staatssteun en de verstrekkende overheid. Ondernemingen hebben een eigen verantwoordelijkheid bij de beoordeling of staatssteun volgens de regels is toegekend.

Overheden zijn ook gebonden aan de regels van de Wet Markt en Overheid. Op grond van deze wet moeten overheden bepaalde gedragsregels naleven, zoals de verplichting om voor het verrichten van economische activiteiten de integrale kosten door te berekenen. De ACM ziet toe op de naleving van deze regels.

De spelregels van het staatssteunrecht bieden voor de een kansen terwijl deze voor de ander een belemmering of een risico vormen. De advocaten van onze vakgroep hebben ruime ervaring met de toepassing van het staatssteunrecht en bijzondere expertise op het gebied van diensten van algemeen (economisch) belang en de gedragsregels voor overheden.

Wij treden op voor zowel ondernemingen als overheden en adviseren en begeleiden hen bij onder andere:

  • advies over de vraag of sprake is van staatssteun 
  • melden van steunmaatregelen bij de Europese Commissie 
  • adviseren over en verrichten van kennisgevingen op grond van de (groeps)vrijstellingen 
  • adviseren over en opstellen van staatssteun-proof contracten voor zowel overheden als (mogelijk) begunstigden 
  • beoordelen en opstellen van overheidsmaatregelen met staatssteunaspecten 
  • voeren van procedures in staatssteunkwesties, waaronder het aanvechten van staatssteun 
  • beoordelen en begeleiden (besluitvorming van financiering) diensten van algemeen economisch belang op het gebied van staatssteun en de Wet Markt en Overheid 
  • advies en bijstand bij/tegen economische activiteiten van overheden 
  • advies en bijstand bij (indienen van) een klacht bij ACM vanwege schending gedragsregels Wet Markt en Overheid

De toezichthouder staat voor de deur....wat nu?

Eerste hulp bij een inval of aangekondigd onderzoek door een toezichthouder: noodnummers van onze advocaten en een praktische checklist wat wie kan en mag doen.

Naar de checklist

 

Gerelateerde artikelen

1 filter(s) actief

Expertise

Selecteer de gewenste filteritems

  • U heeft geselecteerd:
  • Combineren met:
  • Combinatie niet mogelijk met:

Sector

Selecteer de gewenste filteritems

Thema

Selecteer de gewenste filteritems

  • Combinatie niet mogelijk met:

Auteur

Selecteer de gewenste filteritems

  • Combinatie niet mogelijk met:
Zoekopdracht delen:
Aantal resultaten: 479

Valorisatie, denk aan de staatssteunregels

Valorisatie is vaak niet mogelijk zonder de inzet van zowel publieke als private middelen. Als bij valorisatie (ook) ondernemingen betrokken zijn, is het raadzaam dat de valoriserende partijen rekening houden met het staatssteunverbod en de uitzonderingen daarop.

Utrechtse voorzieningenrechter: in strijd met Didam-arrest gesloten overeenkomst mag niet worden uitgevoerd!?

In een recent vonnis heeft de kortgedingrechter geoordeeld dat de gemeente Nieuwegein geen uitvoering mag geven aan een onderhands tot stand gekomen koopovereenkomst met betrekking tot een onroerende zaak (een entreekavel o.a. geschikt voor tankstations). Dat de koopovereenkomst is gesloten een jaar vóór het Didam-arrest, maakt volgens de rechter geen verschil. Aan dit oordeel valt echter nog wel het nodige op te merken.

Nieuwe uitspraken over intrekken van een aanbesteding bij te weinig concurrentie

Een aanbesteder die maar één geldige inschrijving ontvangt, hoeft niet op basis daarvan te gunnen en mag de aanbesteding intrekken vanwege het te lage concurrentieniveau. Deze intrekkingsgrond uit de Europese en nationale rechtspraak vindt toepassing in recente zaken bij voorzieningenrechters in Den Haag en Groningen.

Annotatie in Jurisprudentie Aanbestedingsrecht (JAAN) over bekendmaking achteraf van onderliggende elementen/weegfactoren gunningscriteria

In het tijdschrift Jurisprudentie Aanbestedingsrecht is een noot van Frank Cornelissen en Tony van Wijk gepubliceerd met de titel “Beoordelingselementen die de inhoud van inschrijvingen niet beïnvloeden: bestaan ze eigenlijk wel?”. Zij lichten toe onder welke omstandigheden ruimte tot nadere invulling van criteria wél bestaat en waar de grens ligt.

Intrekken van een aanbestedingsprocedure: wanneer mag het?

De voorzieningenrechter van de rechtbank Den Haag oordeelt in een recent vonnis dat een aanbesteder die een aanbestedingsprocedure intrekt inhoudelijk moet motiveren waarom hij dat doet, maar dat die motiveringsplicht niet zo ver strekt dat ook al inhoudelijk op de (wijze van) heraanbesteding hoeft te worden ingegaan.

Commissie breidt vrijstelling van meldingsverplichting voor staatssteun uit in het kader van Europese investeringsagenda, verduurzaming en digitalisering

Op 23 juli 2021 heeft de Europese Commissie een verruiming van de Algemene Groepsvrijstellingsverordening (AGVV) gepubliceerd. Lidstaten zijn hierdoor niet langer verplicht staatssteun aan de Commissie te melden wanneer die steun valt onder het toepassingsgebied van Europese investeringsprogramma’s en/of bedoeld is voor verduurzaming en digitalisering.

Kartelafspraken tussen haarsalons en misbruik machtspositie bij Caribische kansspelen: de verborgen mogelijkheden van het mededingingsrecht

Het mededingingsrecht wordt regelmatig gebruikt als breekijzer om geschillen te beslechten. Zo ook in twee recente uitspraken van rechters in Nederland en Curaçao. De uitspraken illustreren dat het van belang is om een verweer tegen een creatief beroep op de mededingingsregels zorgvuldig te onderbouwen en stellingen van de wederpartij te betwisten.

Is het aanbestedingsrecht belangrijker dan duurzaamheid?

Wat als een gunningscriterium dat duurzaamheid beoogt te bevorderen een zittende leverancier bevoordeelt waardoor de concurrentie weinig kans maakt de opdracht te verkrijgen. Brengt het level playing field beginsel dan met zich dat dit criterium en dus de duurzaamheidsambitie moet wijken? De Rotterdamse kort gedingrechter oordeelt van wel.

Sleutelfunctionaris uit dienst reden voor ongeldigverklaring

Bij een Europese niet-openbare aanbestedingsprocedure van Rijkswaterstaat moet elke inschrijver twee sleutelfunctionarissen aanbieden. Onderdeel van de inschrijving is dat deze functionarissen over de inschrijving worden geïnterviewd.

Rapid Circular Contracting aanbestedingsproof?

De Commissie van Aanbestedingsexperts heeft stevige kritiek geuit op de aanbestedingsmethodiek ‘Rapid Circular Contracting’. De gehanteerde strenge uitleg van het aanbestedingsrecht is mijns inziens onnodig en komt niet tegemoet aan de behoefte in de aanbestedingspraktijk tot meer innovatief aanbesteden.

1 2 3 4 5 6
...
40
Terug naar alle expertises en sectoren