Binnen Dirkzwager heeft de vastgoedbranche onze bijzondere aandacht. Een grote groep juristen is frequent actief voor vastgoedcliënten. Dit zijn met name grote regionale en landelijke opdrachtgevers, waaronder multinationals, institutionele beleggers en (semi-)overheden, maar ook makelaars, aannemers, projectontwikkelaars, woningcorporaties en instellingen in de gezondheidszorg.
Dankzij tientallen jaren ervaring met vastgoedtransacties door het hele land, mogen wij ons het sterkste kantoor in de regio noemen. Door onze kennis op verschillende rechtsgebieden te bundelen kunt u bij ons terecht voor een totaalpakket van juridische diensten.
Wij kunnen u onder meer adviseren en begeleiden op de volgende gebieden:
In vastgoedzaken is een goede samenwerking tussen advocaten, notarissen en fiscalisten van groot belang. Voor omvangrijke opdrachten stellen wij een team samen van meerdere notarissen, advocaten en fiscalisten. Zo bundelen wij alle benodigde juridische kennis die aansluit bij uw opdracht. In alle gevallen blijft uw contactpersoon natuurlijk uw vaste, vertrouwde aanspreekpunt.
Onbegrensd advies
Een grensoverschrijdende zaak? Ook in het buitenland kunnen wij u van dienst zijn. Voor de Duitse markt staat onze German Desk u graag bij.
Dirkzwager is ook aangesloten bij TELFA, een Europees samenwerkingsverband van middelgrote, hoog gekwalificeerde kantoren. En dankzij de verbinding met het Amerikaanse netwerk USLAW hebben wij ook directe lijnen met collega’s uit de VS.
Van belang in vrijwel iedere aanbestedings- of inkoopprocedure met kwalitatieve gunningscriteria is de beoordelingscommissie die de scores toekent. Waaraan moeten (de leden van) die commissie voldoen? Hoe komen zij tot een zo objectief mogelijke beoordeling? Wat te doen als beoordelaars fouten maken?
Een zorgaanbieder heeft bij de rechter geklaagd over het feit dat zij ten opzichte van andere ge-contracteerde zorgaanbieders aanzienlijk minder nieuwe cliënten kreeg doorverwezen door de gemeente Zutphen. Het Gerechtshof Arnhem-Leeuwarden boog zich in hoger beroep over de vraag of het nalaten van een gemeente om een zorgaanbieder een gelijk speelveld te geven ten opzichte van vergelijkbare zorgaanbieders, onrechtmatig is wegens strijd met het gelijkheidsbeginsel.
In september 2022 maakte het UWV kenbaar dat de krapte op de arbeidsmarkt een recordhoogte had bereikt en dat in alle sectoren een tekort was aan personeel, zo ook in de zorg. De Sociaal Economische Raad (SER) voorspelde dat er de komende 20 jaar maar liefst 700.000 extra zorgprofessionals nodig zijn. Het onafhankelijke adviescollege, de Adviesraad Migratie, stuurde in september een rapport naar het kabinet waarin het aannemen van arbeidsmigranten van buiten de Europese Unie (EU) als oplossing wordt genoemd voor de personeelstekorten in de zorg. In een blogreeks van vijf blogs gaan wij in op mogelijkheden in dat kader en de verplichtingen die erbij komen kijken. In deze tweede blog gaan wij in op de verblijfsvergunningen ‘zoekjaar hoogopgeleiden’ en ‘voor arbeid als kennismigrant’ die aangevraagd kunnen worden voor hoogopgeleid zorgpersoneel.
Werk aan de winkel voor het college van burgemeester en wethouders van Meierijstad.
Het college heeft volgens de Afdeling de afwijzing van een aanvraag van een woningeigenaar om een tegemoetkoming in planschade ten onrechte gebaseerd op een taxatierapport van een planschadedeskundige die niet ook is gekwalificeerd als taxateur. Verder heeft het college het normaal maatschappelijk risico onjuist beoordeeld. Aanleiding voor de Afdeling om toepassing te geven aan de bestuurlijke lus, artikel 8:51a Awb.
Op 1 januari 2023 is de "Wet excessief lenen bij eigen vennootschap" in werking getreden. Op basis van deze wet wordt bij aanmerkelijkbelanghouders (AB-houders) voor de inkomstenbelasting een fictief inkomen uit aanmerkelijk belang in box 2 in de belastingheffing betrokken voor zover schulden van de aanmerkelijkbelanghouder (AB-houder) en zijn of haar partner aan de eigen vennootschap op de peildatum 31 december in totaal meer bedragen dan €700.000.
Voor transformaties van projectontwikkelaars is planologische medewerking van de gemeente nodig. Daarvoor wordt een exploitatieovereenkomst gesloten. Gemeenten regelen daarin vaak het woningprogramma, waarbij er beperkingen worden gesteld aan de huurprijzen. Dat is op zichzelf begrijpelijk nu de gemeente vanuit een goede ruimtelijke ordening verantwoordelijk is voor een evenwichtig en betaalbaar woningaanbod. Het door de gemeente gewenste programma is doorgaans minder goed te verenigen met de commerciële belangen van de projectontwikkelaar. Daarbij moet er dan ook nog een exploitatiebijdrage worden betaald voor die planologische medewerking. Accepteert de initiatiefnemer de voorwaarden niet, dan wordt geen medewerking verleend. Een ontwikkelaar uit Utrecht accepteert waarschijnlijk schoorvoetend de “eisen” van de gemeente, maar probeert achteraf onder deze afspraken uit te komen. De ontwikkelaar stelt dat de afspraken nietig zijn en de gemeente onrechtmatig handelt.
Minister De Jonge (Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening) heeft gisteren bij de Eerste en Tweede Kamer het “nieuwe” Koninklijk Besluit in procedure gebracht dat de invoering van de Omgevingswet per 1 januari 2024 regelt. Daarmee is de vorige streefdatum van een invoering per 1 juli a.s. niet meer aan de orde. Er is dus weer meer tijd om ons voor te bereiden op de inwerkingtreding van de wet.
Initiatiefnemers en overheden zaten er met smart op te wachten; het rekeninstrument AERIUS Calculator en AERIUS Monitor zijn gisteren geactualiseerd naar versie 2022. Er kunnen dus weer berekeningen worden uitgevoerd op basis van de meest actuele cijfers en kennis.
De gemeente Amsterdam heeft de geschiktheidseis gesteld dat er ervaring moet zijn met één werk van tenminste € 1.000.000,-. Een aannemer legt als referentie over een RAW-raamovereenkomst op grond waarvan diverse vergelijkbare deelopdrachten zijn uitgevoerd waarvan de waarde in totaliteit (wél) het bedrag van € 1.000.000,- overstijgt. De gemeente meent dat daardoor niet aan de geschiktheidseis wordt voldaan en legt de inschrijving terzijde. Aan de Amsterdamse voorzieningenrechter ligt vervolgens de vraag voor of aan de eis van ‘één werk’ kan worden voldaan met (diverse deelopdrachten onder) een RAW-raamovereenkomst.
De Raad voor Onroerende Zaken (ROZ) heeft een nieuw modelcontract met bijbehorende algemene bepalingen gepresenteerd dat gebruikt kan worden bij de verhuur van 290-bedrijfsruimte.
Recent oordeelde het Hof van Justitie dat de betrokkene recht heeft op een concreet en volledig overzicht van de partijen die zijn persoonsgegevens hebben ontvangen. Dit kan best grote consequenties hebben. Persoonsgegevens worden immers nogal eens gedeeld. In deze blog een korte duiding.
In een recente uitspraak geeft het Europese Hof van Justitie duidelijkheid over de wijze waarop een vennootschap onder firma (‘vof’) moet inschrijven op een aanbestedingsprocedure. De vof die de opdracht met eigen personeel en bedrijfsmiddelen uitvoert, dient één (eigen) Uniform Europees Aanbestedingsdocument (‘UEA’) in. De vof die voor de uitvoering (personeel en middelen van) haar vennoten inzet, moet daarnaast ook UEA’s van de betreffende vennoten indienen.
Deze website plaatst functionele en analytische cookies, waarmee we onze site gebruiksvriendelijker maken. U blijft anoniem. Cookies van derden plaatsen we niet zonder uw toestemming. Klik op 'voorkeuren instellen' om uw voorkeuren aan te geven.