ACM houdt signaleringen over beweerde overtredingen geheim

2 mei 2014
De Autoriteit Consument en Markt (ACM) handhaaft onder meer diverse regels ter bevordering van de marktwerking. Evenals andere toezichthouders maakt de ACM daarbij onder meer gebruik van tipgevers. De ACM heeft verschillende procedures in het leven geroepen met behulp waarvan (rechts)personen mogelijke overtredingen kunnen signaleren aan de ACM. ACM zal dergelijke signalen niet openbaar maken, zoals blijkt uit een besluit van 29 april 2014. De identiteit van tipgevers is daarmee gewaarborgd.I...
Sjaak van der Heul
Sjaak van der Heul
Advocaat - Senior
In dit artikel
De Autoriteit Consument en Markt (ACM) handhaaft onder meer diverse regels ter bevordering van de marktwerking. Evenals andere toezichthouders maakt de ACM daarbij onder meer gebruik van tipgevers. De ACM heeft verschillende procedures in het leven geroepen met behulp waarvan (rechts)personen mogelijke overtredingen kunnen signaleren aan de ACM. ACM zal dergelijke signalen niet openbaar maken, zoals blijkt uit een besluit van 29 april 2014. De identiteit van tipgevers is daarmee gewaarborgd.

In principe verplicht de Wet openbaarheid bestuur ( Wob) de ACM om alle bij haar berustende stukken op verzoek te openbaren. De Wob voorziet echter in een aantal uitzonderingen op deze openbaarmakingsverplichting. Op basis van een belangenafweging mag publicatie (onder meer, maar niet uitsluitend) worden geweigerd als (rechts)personen onevenredig zouden worden benadeeld, een opsporings- en toezichtsbelang zou worden geschaad dan wel als de privacy van personen in het geding zou kunnen komen.

De ACM is van oordeel dat openbaring van signaleringen haar toezicht zou belemmeren. Niet kan worden uitgesloten dat ACM op grond van de signaleringen nader onderzoek beoogt, of reeds is aangevangen. Mogelijke overtreders kunnen bij publicatie van de signalen anticiperen op een (toekomstig) onderzoek van de ACM. Bovendien weegt het belang van de privacy van tipgevers zwaar voor de ACM. Indien zij het risico zouden lopen dat hun identiteit bekend zou worden via een beroep op de Wob, kan dat voor hen een belangrijke belemmering vormen bij het geven van een signalering. Tot slot zouden de belangen van tipgevers onevenredig worden benadeeld omdat zij het risico lopen van represailles van de partijen waarover zij bij de ACM hun beklag hebben gedaan, temeer als zij in een afhankelijke relatie tot hen staan.

Gerelateerd

Defensie en veiligheid - beveiligingscamera

Defensie & Veiligheid: investeren, innoveren en beschermen

Door toenemende geopolitieke spanningen hebben de NAVO landen recentelijk ingestemd met een nieuwe NAVO norm van 5% van het BBP. De Nederlandse defensie- en...

Belangrijkste jurisprudentie aanbestedingsrecht Q2 2025

In het tweede kwartaal van 2025 zijn diverse uitspraken gedaan die relevant zijn voor aanbestedende diensten. Dit artikel analyseert de belangrijkste...
aanbesteding van medische hulpmiddelen

Vanaf 30 juni 2025 geldt een IIO-maatregel tegen China: wat betekent dit voor aanbesteding van medische hulpmiddelen?

Op 30 juni 2025 treedt de eerste IIO-maatregel in werking. Op basis van deze maatregel moeten aanbestedende diensten die medische hulpmiddelen inkopen in...
Aanbestedingsrecht

Herstel inschrijving ondanks uitsluitingssanctie in aanbestedingsstukken

Een recent vonnis van de Haagse voorzieningenrechter zal warm ontvangen worden door diegenen die zich verzetten tegen de soms harde uitkomsten waartoe de...

Actualiteiten Staatssteun 2025

In het voorjaar van 2025 kwamen in het webinar Actualiteiten Staatsteun opnieuw scherpe juridische thema’s aan bod. Van vastgoedtransacties tot subsidiegrenzen...

Belangrijkste jurisprudentie aanbestedingsrecht Q1 2025: lessen voor aanbestedende diensten

In het eerste kwartaal van 2025 zijn diverse uitspraken gedaan die relevant zijn voor aanbestedende diensten. Dit artikel analyseert de belangrijkste...
No posts found