ACM roept op tot invoeren Complianceprogramma

11 februari 2014
Op 24 januari 2014 heeft voorzitter Chris Fonteijn van de ACM ondernemingen opgeroepen om een Compliance programma in te voeren. (Al dan niet toevalligerwijs) heeft de Rechtbank Rotterdam precies op dezelfde dag een uitspraak gepubliceerd waarin wordt goedgekeurd dat ACM het gebruik van een compliance programma als boeteverhogende omstandigheid aanmerkt. Dat is het geval als een overtreding wordt begaan die door het programma gedetecteerd had moeten worden.Een goed functionerend compliance p...
Sjaak van der Heul
Sjaak van der Heul
Advocaat - Senior
In dit artikel
Op 24 januari 2014 heeft voorzitter Chris Fonteijn van de ACM ondernemingen opgeroepen om een Compliance programma in te voeren. (Al dan niet toevalligerwijs) heeft de Rechtbank Rotterdam precies op dezelfde dag een uitspraak gepubliceerd waarin wordt goedgekeurd dat ACM het gebruik van een compliance programma als boeteverhogende omstandigheid aanmerkt. Dat is het geval als een overtreding wordt begaan die door het programma gedetecteerd had moeten worden.

Een goed functionerend compliance programma strekt ertoe om inbreuken van de Mededingingswet te voorkomen en -als zij desondanks voorkomen- te detecteren. In dat geval is de onderneming in staat om de inbreuk zelf te beeindigen en mogelijk clementie aan te vragen (waaraan ook boetevrijstelling kan worden verbonden). Indien geen clementie wordt gevraagd en een door het compliance programma gedetecteerde inbreuk wordt beëindigd, dan draagt het compliance programma overigens sowieso bij aan het verlagen van de boete. De duur van de inbreuk is namelijk een zeer belangrijke omstandigheid die de ACM in aanmerking neemt bij het bepalen van de hoogte van de boete.

Zowel de speech als de uitspraak van de Rechtbank Rotterdam benadrukken dat een compliance programma niet moet worden gebruikt als excuus of verlichtende omstandigheid bij overtredingen van bijvoorbeeld de mededingingsregels. Een niet functionerend compliance programma heeft juist schadelijke gevolgen voor de bij een overtreding betrokken onderneming. In zijn speech geeft Fonteijn (onder verwijzing naar de compliance cyclus) de in deze kantoorpublicatie besproken handvatten waaraan een op de onderneming toegespitst compliance programma moet voldoen.

Gerelateerd

Staatssteun bij publieke financiering van warmtenetten

De Wet collectieve warmte (Wcw) vergroot de publieke sturing op warmtenetten: warmtebedrijven moeten voortaan een publiek meerderheidsbelang hebben. Dit...

Raad van State: Didam-criteria van toepassing op begrotingssubsidies

In zijn uitspraak van 23 juli 2025 heeft de Afdeling geoordeeld dat ook begrotingssubsidies schaarse rechten kunnen zijn, aangezien ook bij begrotingssubsidies...

Nieuwe drempelbedragen Europese aanbestedingen vastgesteld

Op 22 oktober 2025 zijn de nieuwe drempelbedragen voor Europese aanbestedingsprocedures gepubliceerd in het Publicatieblad van de Europese Unie. De...
Aanbestedingsrecht in de praktijk: jurisprudentie en inzichten uit Q3 2025

Aanbestedingsrecht in de praktijk: jurisprudentie en inzichten uit Q3 2025

Ook in het derde kwartaal van 2025 zijn er weer interessante uitspraken geweest binnen het aanbestedingsrecht. Dit artikel analyseert de belangrijkste...

Europese Commissie versoepelt aanbestedingsregels voor defensie- en veiligheidsopdrachten

De Europese Commissie heeft een voorstel gedaan tot wijziging van de aanbestedingsrichtlijnen op het gebied van defensie en veiligheid. In haar voorstel licht...

Wanneer mag een geheime overheidsopdracht zonder aanbesteding worden gegund?

In een recent vonnis van de rechtbank Den Haag is geoordeeld dat de Nationale Politie een opdracht niet hoefde aan te besteden, omdat deze geheim was...
No posts found