1. Home
  2. Kennis
  3. Artikelen
  4. Beleid van verschillende luchtvaartmaatschappijen met betrekking tot geannuleerde vluchten wegens Corona-uitbraak

Beleid van verschillende luchtvaartmaatschappijen met betrekking tot geannuleerde vluchten wegens Corona-uitbraak

Passagiers en luchtvaartmaatschappijen worden momenteel zwaar getroffen door de uitbraak van het Corona-virus. Luchtvaartmaatschappijen kunnen veel vluchten niet uitvoeren en moeten hun vluchten annuleren. Het annuleren van de vluchten heeft weer gevolgen voor de passagiers met een geboekte vlucht. Passagiers zijn benieuwd of ze hun vluchten kunnen omboeken of geld kunnen terugkrijgen. In dit artikel geef ik een samenvatting van de voorwaarden die luchtvaartmaatschappijen momenteel hanteren.
Leestijd 
Auteur artikel Joanne Houwers
Gepubliceerd 26 maart 2020
Laatst gewijzigd 27 maart 2020

KLM
KLM heeft haar dagelijkse vluchten als gevolg van het Corona-virus moeten reduceren en heeft de omboekingsmogelijkheden uitgebreid naar alle vluchten met een gepland vertrek tot 31 mei aanstaande. Passagiers hebben de optie om de datum van hun vlucht om te boeken of hun eindbestemming te wijzigen.
Hiervoor hoeven zij geen change fee te betalen. Daarnaast kunnen passagiers restitutie vragen in de vorm van een voucher. Een voucher kunnen zij vervolgens gebruiken als betalingsmethode voor de aankoop van een nieuw vliegticket op een later moment. Deze voucher is een jaar geldig.
Passagiers kunnen één van bovenstaande verzoeken doen tot en met 30 september aanstaande, ook indien de oorspronkelijke vertrekdatum daarvoor lag. 

Ryanair
Wanneer de vlucht geannuleerd is, heeft de passagier de mogelijkheid om terugbetaling van de geannuleerde vlucht aan te vragen, de reis opnieuw te boeken of de route te veranderen en gebruik te maken van redelijke ondersteuning indien van toepassing.

Wizz air
Passagiers kunnen kiezen uit onderstaande opties door op de link in de e-mail te klikken die zij van Wizz Air hebben ontvangen of door in te loggen op hun Wizz Air-account:

  • omboeking naar een andere vlucht die door Wizz Air wordt uitgevoerd op dezelfde of – indien nodig – een vergelijkbare route bij de eerste gelegenheid, onder voorbehoud van beschikbaarheid van stoelen en als de luchthaven of het luchtverkeer in het betreffende land niet is afgesloten; of
  • restitutie van het volledige bedrag van het vliegticket plus 20% van het betaalde bedrag op het WIZZ account van de passagier. Dit tegoed kan vervolgens worden gebruikt voor elke vlucht van Wizz Air; of
  • restitutie van de ticketprijs. Wizz Air zal klanten informeren in een aparte e-mail over de noodzakelijke stappen voor een bankoverschrijving of overschrijving naar een creditcard.

easyJet
Wegens de overheidsmaatregelen en reisadviezen houdt easyJet vanaf 24 maart jl. het merendeel van haar vliegtuigen aan de grond. Indien easyJet een vlucht heeft geannuleerd, mailt zij de betreffende passagiers hierover met opties. Eén van die opties betreft restitutie van de reissom.

Indien de vlucht nog wel gewoon doorgang vindt, maar de passagiers wensen de vlucht te annuleren, dan kunnen zij de datum en/of bestemming van de vlucht kosteloos wijzigen. Deze wijzigingen dienen wel ten minste 2 uur voor de geplande vertrektijd te worden doorgevoerd.

Passagiers hebben enkel recht op restitutie van het bedrag indien hun vlucht is geannuleerd als gevolg van opgelegde reisbeperkingen door landen, adviezen van Wereldgezondheidsorganisaties of vluchtschemawijzigingen door easyJet zelf.

Lufthansa
Alle tickets die tot 31 maart 2020 zijn geboekt, kunnen voor 31 augustus 2020 eenmalig gratis worden omgeboekt. Bovendien biedt Lufthansa de passagier een bedrag van € 50,00, welk bedrag gebruikt kan worden voor toekomstige reisplannen.

Transavia
Transavia heeft besloten alle vluchten van en naar Nederland tot 15 april aanstaande te annuleren.

Indien de passagier een vlucht heeft geboekt die vertrekt in de periode van 16 tot en met 22 april, kan de vlucht naar dezelfde bestemming zonder wijzigingskosten worden verplaatst naar uiterlijk eind oktober. Is het nieuwe ticket duurder dan het oorspronkelijke ticket, dan betaalt de passagier wel het prijsverschil.

Indien de vlucht is geannuleerd, verstuurt Transavia een voucher ter waarde van het volledige bedrag van de boeking. Met deze voucher kan de passagier op een later moment een nieuwe vlucht bij Transavia boeken.

We houden u uiteraard op de hoogte van de ontwikkelingen.

Hebt u vragen over het bovenstaande? Neem dan contact op met Joanne Houwers.