Milieuclaim als reclame-uiting
Misleiding
Net als de Reclame Code Commissie wordt ook in hoger beroep geoordeeld dat de claim “Met Quooker bespaar je water en energie” in misleidend is. Daarbij heeft het geschil zich toegespitst op het aspect ‘energie’. De vraag die voorligt is of de reclame-uiting als milieuclaim misleidend is.
Het College oordeelt over de milieuclaim:
doordat elke nuancering met betrekking tot de geclaimde energiebesparing ontbreekt, absoluut van aard is. Er wordt zonder voorbehoud of nuancering beweerd dat men met een product van Quooker energie bespaart. Dit wordt nog eens bevestigd door de volgende tekst die in beeld verschijnt: “Bespaar (–) energie.” De gemiddelde consument zal deze uitdrukkelijke mededelingen over de besparing zo begrijpen dat iedereen (dus zonder uitzondering) bij het gebruik van een Quooker product daadwerkelijk energie bespaart.
De stelling dat de uiting juist is, omdat voor minimaal 88% van de huishoudens in Nederland zou gelden dat met een Quooker systeem energie wordt bespaard, wordt gepasseerd. Dat gaat er volgens het college aan voorbij dat de uiting een "absoluut karakter" heeft .
Dat 88% energie bespaart, is niet genoeg om de absolute claim te rechtvaardigen dat men met Quooker energie bespaart. "Indien deze claim ongeclausuleerd wordt gebruikt, dient daadwerkelijk elke consument de geclaimde besparing op energie te verwezenlijken. Nu uit de eigen stellingen van Quooker volgt dat dit niet het geval zal zijn, wekt de claim verkeerde verwachtingen bij de gemiddelde consument."
Conclusie
Dit leidt tot het oordeel dat sprake is van een misleidende milieuclaim.
Joost Becker, advocaat reclamerecht