1. Home
  2. Kennis
  3. Artikelen
  4. BTW acties onder de loep van het reclamerecht

BTW acties onder de loep van het reclamerecht

Moeten prijzen in advertenties altijd inclusief BTW luiden? Daarover gaat de zaak tegen Bebo Parket, die in een dagbladadvertenties goederen heeft aangeboden tegen een prijs zonder BTW. Mag dat?BTW regelingIn artikel 38 van de Wet op de omzetbelasting 1968 is bepaald dat het ondernemers verboden is aan anderen dan ondernemers en publiekrechtelijke lichamen goederen en diensten aan te bieden tegen prijzen met zodanige aanduidingen dat de omzetbelasting niet in de prijzen is begrepen.Bebo Parke...
Leestijd 
Auteur artikel Joost Becker
Gepubliceerd 06 februari 2018
Laatst gewijzigd 16 april 2018
Moeten prijzen in advertenties altijd inclusief BTW luiden? Daarover gaat de zaak tegen Bebo Parket, die in een dagbladadvertenties goederen heeft aangeboden tegen een prijs zonder BTW. Mag dat?

BTW regeling


In artikel 38 van de Wet op de omzetbelasting 1968 is bepaald dat het ondernemers verboden is aan anderen dan ondernemers en publiekrechtelijke lichamen goederen en diensten aan te bieden tegen prijzen met zodanige aanduidingen dat de omzetbelasting niet in de prijzen is begrepen.

Bebo Parket heeft in De Telegraaf geadverteerd met “Fabrieksleegverkoop deze week!” waarbij verschillende vloeren aangeboden worden met daarbij telkens de prijs per m2. Onderin de advertentie staat, in kleine letters: “Prijzen zijn i.c.m. ondervloer en ex. btw.”

Klachtprocedure


Tegen deze advertentie wordt een klachtprocedure gestart. Klager stelt dat in Nederland moet worden geadverteerd met prijzen inclusief BTW, moet duidelijk moet worden aangegeven als het prijzen exclusief BTW zijn. Dat zou volgens de klacht niet het geval, gezien het kleine lettertype, zeker in verhouding met de ‘koeienletters’ van de overige teksten in de advertentie, moet de vermelding “excl. BTW” met een loep bekeken worden en staat ook nog eens helemaal onderaan de pagina waardoor deze bijna van de pagina “af valt”, aldus klager.

Het oordeel over de reclame-uiting


De Reclame Code Commissie oordeelt als volgt:
In de bestreden dagbladadvertentie worden aan consumenten - dus aan anderen dan ondernemers en publiekrechtelijke lichamen - goederen aangeboden met vermelding van prijzen waarin geen btw is begrepen. Op grond hiervan acht de Commissie de advertentie in strijd met artikel 38 van de Wet op de omzetbelasting 1968 en daardoor in strijd met artikel 2 van de Nederlandse Reclame Code (NRC).

Alert


De Commissie heeft Bebo Parket al eerder naar aanleiding van een klacht een soortgelijke uiting als de onderhavige aanbevolen om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken. De Commissie wijst op haar beslissing in dossier 2016/00867, waarin over een soortgelijke uiting is geoordeeld dat deze in strijd met artikel 2 NRC is. dit is voor de Commissie reden om een Alert uit te brengen: 'In het voortzetten door adverteerder van deze manier van reclame maken in strijd met de NRC, ook al is de inhoud daarvan steeds iets anders, en het niet reageren op de klacht ondanks herhaaldelijk verzoek daartoe, ziet de Commissie aanleiding de onderhavige uitspraak via een Alert bekend te maken onder een breed publiek.'

Conclusie


Adverteren voor consumenten producten zonder BTW te vermelden of dit te verstoppen is in strijd met de NRC. Bij herhaaldelijke overtreding zal de NRC overgaan tot het uitzetten van een Alert. De boodschap is dus dat duidelijkheid geboden is, zoals vaker wordt geoordeeld in procedures over reclame.

Joost Becker, advocaat reclamerecht