Commissie introduceert nieuw verplicht formulier voor klachten over staatssteun

14 april 2014
De Europese Commissie is in principe verplicht om alle staatssteunklachten die zij ontvangt te onderzoeken. Zeker omdat de Commissie veel (onvoldoende gemotiveerde) klachten binnenkrijgt, leidt dat tot een hoge werkdruk en nodeloze verspilling van beperkte middelen. Het verplichte klachtenformulier dat de Commissie onlangs heeft geïntroduceerd, moet klagers in staat stellen met een enkele melding alle relevante informatie aan te leveren die volgens de Commissie nodig is voor een eerste staat...
Sjaak van der Heul
Sjaak van der Heul
Advocaat - Senior
In dit artikel
De Europese Commissie is in principe verplicht om alle staatssteunklachten die zij ontvangt te onderzoeken. Zeker omdat de Commissie veel (onvoldoende gemotiveerde) klachten binnenkrijgt, leidt dat tot een hoge werkdruk en nodeloze verspilling van beperkte middelen. Het verplichte klachtenformulier dat de Commissie onlangs heeft geïntroduceerd, moet klagers in staat stellen met een enkele melding alle relevante informatie aan te leveren die volgens de Commissie nodig is voor een eerste staatssteuntoets.

Het verplichte klachtenformulier is een logisch vervolg op de introductie van het belanghebbendebegrip in de staatssteunregels. Op basis van daarvan worden sinds juli 2013 uitsluitend nog klachten in behandeling genomen van klagers die mogelijk worden geraakt in hun concurrentiepositie door de vermeende staatssteun (zoals de potentiele begunstigde, concurrenten en beroepsverenigingen). In het nieuwe klachtenformulier zal door een klager dus niet uitsluitend uiteen moeten worden gezet waarom sprake zou zijn van staatssteun, maar ook waarom hij daardoor wordt benadeeld. Het ligt voor de hand dat de maatregelen van de Commissie drempelverhogend zullen uitpakken voor potentiele klagers. Daarmee zou het beoogde doel van de Commissie (verlaging van de werkdruk en de verspilling) worden bereikt.

Overigens laat het voorgaande onverlet de mogelijkheid voor burgers om de Commissie tips te geven over staatssteun. Alsdan bestaat echter geen verplichting tot onderzoek bij de Commissie.

 

Gerelateerd

Aanbestedingsrecht in de praktijk: jurisprudentie en inzichten uit Q3 2025

Aanbestedingsrecht in de praktijk: jurisprudentie en inzichten uit Q3 2025

Ook in het derde kwartaal van 2025 zijn er weer interessante uitspraken geweest binnen het aanbestedingsrecht. Dit artikel analyseert de belangrijkste...

Europese Commissie versoepelt aanbestedingsregels voor defensie- en veiligheidsopdrachten

De Europese Commissie heeft een voorstel gedaan tot wijziging van de aanbestedingsrichtlijnen op het gebied van defensie en veiligheid. In haar voorstel licht...

Wanneer mag een geheime overheidsopdracht zonder aanbesteding worden gegund?

In een recent vonnis van de rechtbank Den Haag is geoordeeld dat de Nationale Politie een opdracht niet hoefde aan te besteden, omdat deze geheim was...
Defensie en veiligheid - beveiligingscamera

Defensie & Veiligheid: investeren, innoveren en beschermen

Door toenemende geopolitieke spanningen hebben de NAVO landen recentelijk ingestemd met een nieuwe NAVO norm van 5% van het BBP. De Nederlandse defensie- en...

Belangrijkste jurisprudentie aanbestedingsrecht Q2 2025

In het tweede kwartaal van 2025 zijn diverse uitspraken gedaan die relevant zijn voor aanbestedende diensten. Dit artikel analyseert de belangrijkste...
aanbesteding van medische hulpmiddelen

Vanaf 30 juni 2025 geldt een IIO-maatregel tegen China: wat betekent dit voor aanbesteding van medische hulpmiddelen?

Op 30 juni 2025 treedt de eerste IIO-maatregel in werking. Op basis van deze maatregel moeten aanbestedende diensten die medische hulpmiddelen inkopen in...
No posts found