De ACM is om en gaat optreden tegen verticale (prijs)afspraken.

28 december 2018
De Autoriteit Consument & Markt heeft (“ACM”) invallen gedaan bij fabrikanten en (web)winkels van consumentengoederen vanwege een verdenking van verticale prijsafspraken. Tot voorkort gaf de ACM geen prioriteit aan de handhaving van het verbod op concurrentiebeperkende verticale prijsafspraken.
Sjaak van der Heul
Sjaak van der Heul
Advocaat - Senior
In dit artikel

Verticale Prijsbinding

Bij verticale prijsafspraken (ook wel verticale prijsbinding) komen de fabrikant en zijn wederverkoper(s) overeen tegen welke (minimum)prijs wederverkopers hun producten doorverkopen aan consumenten. Het is vaste (Europese) beschikkingenpraktijk dat zulke afspraken het doel hebben om de concurrentie te beperken en in strijd zijn met het kartelverbod. Wel toegestaan zijn adviesprijzen en maximumprijzen, mits zij niet als de facto vaste prijsafspraak uitpakken.

Praktijk Europese Commissie

Recent heeft ook de Europese Commissie opgetreden tegen verticale (prijs)afspraken. Op 17 december 2018 is kledingmerk Guess beboet door de Europese Commissie omdat zij haar erkende distributeurs in een selectief distributiestelsel onder meer had beperkt in:

  1. de mogelijkheid tot het gebruik van het Guess-merk voor online advertenties;
  2. online verkoop zonder uitdrukkelijke goedkeuring van Guess;
  3. de verkoop aan consumenten buiten een (door Guess) bepaald gebied;
  4. de verkoop aan andere erkende distributeurs uit het netwerk van Guess;
  5. het vaststellen van de wederverkoopprijs.

Koerswijziging

Het persbericht waarin de ACM aankondigt dat zij verticale prijsafspraken onderzoekt, vormt een zeer belangrijk keerpunt in de handhaving van het mededingingsrecht door de ACM. In 2015 heeft de ACM namelijk nog uitgebreid gemotiveerd waarom zij verticale (prijs)afspraken in de regel onvoldoende schadelijk vindt voor de concurrentie om prioriteit te geven aan onderzoek.

Daarmee was de ACM een roepende in de woestijn. In (bijvoorbeeld) Duitsland, Frankrijk en Groot Brittannië werd al jaren met boetes opgetreden tegen concurrentiebeperkende verticale (prijs)afspraken. Het verschil in handhavingspraktijk was (zeker voor internationaal opererende ondernemingen) onwenselijk omdat dezelfde afspraken in verschillende EU-lidstaten verschillend werden beoordeeld. Aan die rechtsonzekerheid komt nu een einde: de ACM loopt weer in de pas met haar collegatoezichthouders uit andere lidstaten en de Europese Commissie.

Gerelateerd

Staatssteun bij publieke financiering van warmtenetten

De Wet collectieve warmte (Wcw) vergroot de publieke sturing op warmtenetten: warmtebedrijven moeten voortaan een publiek meerderheidsbelang hebben. Dit...

Raad van State: Didam-criteria van toepassing op begrotingssubsidies

In zijn uitspraak van 23 juli 2025 heeft de Afdeling geoordeeld dat ook begrotingssubsidies schaarse rechten kunnen zijn, aangezien ook bij begrotingssubsidies...

Nieuwe drempelbedragen Europese aanbestedingen vastgesteld

Op 22 oktober 2025 zijn de nieuwe drempelbedragen voor Europese aanbestedingsprocedures gepubliceerd in het Publicatieblad van de Europese Unie. De...
Aanbestedingsrecht in de praktijk: jurisprudentie en inzichten uit Q3 2025

Aanbestedingsrecht in de praktijk: jurisprudentie en inzichten uit Q3 2025

Ook in het derde kwartaal van 2025 zijn er weer interessante uitspraken geweest binnen het aanbestedingsrecht. Dit artikel analyseert de belangrijkste...

Europese Commissie versoepelt aanbestedingsregels voor defensie- en veiligheidsopdrachten

De Europese Commissie heeft een voorstel gedaan tot wijziging van de aanbestedingsrichtlijnen op het gebied van defensie en veiligheid. In haar voorstel licht...

Wanneer mag een geheime overheidsopdracht zonder aanbesteding worden gegund?

In een recent vonnis van de rechtbank Den Haag is geoordeeld dat de Nationale Politie een opdracht niet hoefde aan te besteden, omdat deze geheim was...
No posts found