De ontwikkelingen rond het coronavirus, COVID-19, gaan razendsnel. In ons kennisportal over het coronavirus vindt u onze juridische artikelen en andere relevante content. Bekijk het kennisportal

  1. Home
  2. Kennis
  3. Artikelen
  4. Drie tips om succesvol te verkopen op onlineplatforms

Drie tips om succesvol te verkopen op onlineplatforms

Steeds meer leveranciers verkopen succesvol hun spullen via de partnerprogramma’s van e-commerceplatforms, zoals sinds kort ook Amazon. Dat succes trekt steeds meer partijen aan en levert dus moordende concurrentie op. Deze platforms tonen immers, bij iedere productlisting, slechts de partner die het goedkoopst is en de beste service levert. De heilige graal van het verkopen via deze platforms is dan ook het hebben van een ‘eigen’ productlisting voor jouw product. Dat is de enige garantie dat je altijd zichtbaar bent voor je klanten. Drie tips om dat voor elkaar te krijgen.
Auteur artikelJeroen Lubbers
Gepubliceerd20 april 2020
Laatst gewijzigd20 april 2020
Leestijd 

Steeds meer leveranciers verkopen succesvol hun spullen via de partnerprogramma’s van e-commerceplatforms, zoals sinds kort ook Amazon. Dat succes trekt steeds meer partijen aan en levert dus moordende concurrentie op. Deze platforms tonen immers, bij iedere productlisting, slechts de partner die het goedkoopst is en de beste service levert.

De heilige graal van het verkopen via deze platforms is dan ook het hebben van een ‘eigen’ productlisting voor jouw product. Dat is de enige garantie dat je altijd zichtbaar bent voor je klanten. Drie tips om dat voor elkaar te krijgen.

Tip 1: maak je productaanbod uniek

Veel verkopers bieden generieke producten aan, die zij vanuit (met name) China importeren. Jouw concurrent doet dat ook en dus verkoopt iedereen dezelfde producten onder dezelfde productlisting. Daarbij gebruikt men dezelfde EAN-code als identificatienummer voor de productlisting.

Om niet in deze grote massa te verdwijnen, is het zaak je generieke productaanbod uniek te maken, zodat het jouw producten zijn. Dit doe je door je producten te personaliseren, bijvoorbeeld door deze te leveren in een mooie verpakking, je producten te graveren en je eigen documentatie mee te sturen. Een ander voorbeeld is het aanbieden van unieke samenstellingen van producten.

Heb je jouw product (voldoende) uniek gemaakt? Dan kan je een eigen EAN-code aanvragen en daarmee een ‘eigen’ listing voor jouw product aanmaken.

Tip 2: registreer een merk

Als je een eigen teken (naam en/of logo) ontwikkelt en daarvoor een merk aanvraagt en registreert, dan heb je – onder voorwaarden – de bevoegdheid om derden te verbieden jouw merk te gebruiken voor de producten en diensten waarvoor het merk is vastgelegd. Dat geeft jou de kans om je producten aan te bieden onder jouw merk, waarop je concurrenten niet mogen adverteren. Daarvoor kun je dan ook een eigen EAN-code aanvragen en een eigen listing voor jouw producten aanmaken.

Let er hierbij wel op dat je je producten dan ook daadwerkelijk merkt. Dus zorg dat je merk prominent terugkomt op de reeds genoemde verpakking en in de bijgevoegde documentatie, en graveer je merk in het productaanbod.

Tip 3: personaliseer je advertenties

Als je een uniek productaanbod hebt, een merkrecht hebt geregistreerd en met een nieuwe EAN-code een eigen productlisting hebt gemaakt, dan kan je jouw advertenties op het e-commerceplatform ook personaliseren. Dat doe je door goede foto’s te uploaden waarop jouw gemerkte product (met het merk in beeld) zichtbaar is. Ook kun je in je advertentie een wervende productomschrijving schrijven waarin jouw merk ook wordt genoemd.
Maar let wel op, het is niet toegestaan om in de advertentie te verwijzen naar jouw bedrijf. Enkel het merk mag genoemd worden: een listing is zogezegd geen eigendom van jouw onderneming, maar verwijst slechts naar een merkproduct.

In de praktijk gaat dit nog weleens mis, waardoor conflicten ontstaan. Als jouw concurrenten dezelfde merkproducten verkopen, dan mogen zij op dezelfde listing adverteren.

Maar met deze drie juridische tips voor partners en verkopers op e-commerceplatforms, kun jij jezelf onderscheiden van je concurrenten.

Meer informatie? Neem gerust contact op.

Jeroen Lubbers, advocaat