Geen aanbestedingsplicht voor algemene ziekenhuizen

5 februari 2013

Op 5 december 2012 heeft de rechtbank Utrecht ook aan algemene ziekenhuizen een sinterklaascadeau gegeven door te oordelen dat zij (anders dan academische ziekenhuizen) geen aanbestedende diensten zijn, waardoor op hen geen aanbestedingsplicht rust. De uitspraak verrast niet omdat deze aansluit bij bestendige jurisprudentie van zowel de Hoge Raad als de Raad van State. Desondanks levert de uitspraak voor algemene ziekenhuizen (hernieuwde) rechtszekerheid op.

Sjaak van der Heul
Sjaak van der Heul
Advocaat - Senior
In dit artikel

Aanleiding van het geschil was een opdracht van het Sint Antoniusziekenhuis (een algemeen ziekenhuis) aan Q-Park om ten behoeve van het Sint Antoniusziekenhuis een parkeergarage te ontwikkelen en te exploiteren. P1, een concurrent van Q-Park, stelde zich op het standpunt dat het Sint Antoniusziekenhuis de opdracht ten onrechte niet had aanbesteed. Voor algemene ziekenhuizen geldt dat zij uitsluitend aanbestedingsplichtig zijn indien zij beschikken over rechtspersoonlijkheid en een doelstelling van algemeen belang en indien zij afhankelijk zijn van een of meer aanbestedende diensten. Dergelijke afhankelijkheid bestaat kort gezegd als (i) het ziekenhuis overwegend door de overheid wordt gefinancierd, (ii) het beheer onderworpen is aan overheidstoezicht, of (iii) meer dan de helft van de bestuurders of toezichthouders door overheden worden benoemd. In een zeer uitgebreid vonnis komt de rechtbank Utrecht tot de conclusie dat niet aan een van deze criteria wordt voldaan. Het Sint Antoniusziekenhuis was geen aanbestedende dienst en dus ook niet verplicht om de opdracht voor de ontwikkeling en exploitatie van de parkeergarage aan te besteden.

Algemene ziekenhuizen kunnen er nu op grond van vaste rechtspraak van uitgaan dat zij geen aanbestedende diensten zijn. Dit laat onverlet dat algemene ziekenhuizen onder omstandigheden rekening moeten houden met het aanbestedingsrecht. Het is namelijk vaste jurisprudentie dat de algemene beginselen van aanbestedingsrecht moeten worden gerespecteerd als algemene ziekenhuizen vrijwillig een op een aanbesteding gelijkende procedure volgen bij het verstrekken van opdrachten. De algemene beginselen van aanbestedingsrecht brengen mee dat algemene ziekenhuizen ook bij vrijwillige aanbestedingen transparant moeten handelen en (potentiële) inschrijvers gelijk moeten behandelen.

Gerelateerd

Staatssteun bij publieke financiering van warmtenetten

De Wet collectieve warmte (Wcw) vergroot de publieke sturing op warmtenetten: warmtebedrijven moeten voortaan een publiek meerderheidsbelang hebben. Dit...

Raad van State: Didam-criteria van toepassing op begrotingssubsidies

In zijn uitspraak van 23 juli 2025 heeft de Afdeling geoordeeld dat ook begrotingssubsidies schaarse rechten kunnen zijn, aangezien ook bij begrotingssubsidies...

Nieuwe drempelbedragen Europese aanbestedingen vastgesteld

Op 22 oktober 2025 zijn de nieuwe drempelbedragen voor Europese aanbestedingsprocedures gepubliceerd in het Publicatieblad van de Europese Unie. De...
Aanbestedingsrecht in de praktijk: jurisprudentie en inzichten uit Q3 2025

Aanbestedingsrecht in de praktijk: jurisprudentie en inzichten uit Q3 2025

Ook in het derde kwartaal van 2025 zijn er weer interessante uitspraken geweest binnen het aanbestedingsrecht. Dit artikel analyseert de belangrijkste...

Europese Commissie versoepelt aanbestedingsregels voor defensie- en veiligheidsopdrachten

De Europese Commissie heeft een voorstel gedaan tot wijziging van de aanbestedingsrichtlijnen op het gebied van defensie en veiligheid. In haar voorstel licht...

Wanneer mag een geheime overheidsopdracht zonder aanbesteding worden gegund?

In een recent vonnis van de rechtbank Den Haag is geoordeeld dat de Nationale Politie een opdracht niet hoefde aan te besteden, omdat deze geheim was...
No posts found