1. Home
  2. Kennis
  3. Artikelen
  4. Geen merk voor YouTube ‘play button’

Geen merk voor YouTube ‘play button’

Google is als eigenaar van YouTube verwikkeld in een strijd met het Europese merkenbureau over de vraag of de ‘play button’ een merk kan zijn. Nee, zo luidt voorlopig het oordeel....
Leestijd 
Auteur artikel Joost Becker
Gepubliceerd 07 november 2018
Laatst gewijzigd 07 november 2018

Registratie van een merk

Een merk kan geregistreerd worden als het zijn essentiële functie, die van herkomstaanduider, kan vervullen. De wet eist dit ook met zoveel woorden.

Youtube button

Google LLC heeft als eigenaar van YouTube geprobeerd het hierboven afgebeelde merk te registreren. Het gaat om de 'play button' van de populaire video dienst.

De vraag die Google en het Europese merkenbureau (EUIPO) verdeeld houdt is of dit teken als merk kan fungeren, dus als herkomstaanduider. Daarover gaat een recente uitspraak.

Wat is een merk?

In hoger beroep oordeelt het EUIPO inderdaad dat een merk zijn essentiële functie moet vervullen "which is to guarantee the identity of the origin of the goods or services to the end user by enabling him to distinguish the product or services from others which have another origin."

Het bewijsmateriaal dat Google heeft overgelegd om te bewijzen dat hiervan sprake is, laat dit niet (voldoende zien, aldus de uitspraak:

none of the exhibits show a use of the white ‘play button’ on a red rectangular background consistent with the essential function of a trade mark, which is to guarantee the identity of the origin of the goods or services to the end user by enabling him to distinguish the product or services from others which have another origin. Even where it forms part of a logo as shown above with the other ‘Youtube’ logos, or word element ‘Youtube’, which is used in relation to specific products/services, its role is of a mere decorative or functional nature. The logos contain prominent word and figurative elements and there are no indications that the relevant public would rather single out the ‘play button’ than focus on their dominant word and figurative elements to distinguish the products/services in respect of which they are used from others.

Oftewel: de 'play button' is geen herkomstaanduider.

Het bestaan van andere play buton merken doet hier niet aan af, omdat daarin het woord YouTube staat. Ook de gestelde bekendheid van YouTube is onvoldoende om tot een ander oordeel te komen, omdat "it cannot be presumed, without further evidence, that the relevant public will perceive the contested sign as an indication of origin pointing towards the applicant.

Consequently, the evidence submitted as a whole, does not allow the conclusion that the sign will be perceived on its own as an indication of origin but rather as a descriptive element to press the ‘play button’ in connection with all the goods and services applied for (08/07/2010, T-385/08, Hund, EU:T:2010:295, § 37; 08/07/2010, T-386/08, Pferd, EU:T:2010:296, § 49). The relevant public will not recognise the contested sign as a badge of origin, but only as an informative symbol that represents a feature of the goods and services themselves ( 02/07/2009, T-414/07, Représentation d’une main tenant une carte avec trois triangles, EU:T:2009:242, § 35-40; 05/04/2016, R 2256/2015-2, Device of an open envelope with a check sign (fig.), § 19; 06/08/2015, R 2985/2014-5, Device of a rectangle with a video camera in the centre (fig.), § 33; 11/03/2015, R 2316/2014-4, Device of a blue rectangle containing a white graph with measure points, § 18).

Conclusie

De conclusie is dat de play button geen merkfunctie kan vervullen:

Given all the above, the evidence submitted by the applicant does not in any way show the relevant public’s perception of the sign applied for in the European Union. Therefore, the applicant has failed to provide sufficient evidence that the sign – on its own – has come to identify the goods and services concerned as originating from a particular undertaking.

Het merk kan aldus niet worden geregistreerd.

Joost Becker, advocaat merkenrecht