Zoeken
  1. Misleidende uitingen over thuisbrouwpakket?

Misleidende uitingen over thuisbrouwpakket?

Reclame-uitingen mogen als regel niet misleidend zijn. In een reclame over de "MiniBrew" is te zien hoe bier thuis bereid kan worden middels een thuisbrouwpakket. In de reclame wordt gesteld: A KIT ARRIVES WITH EVERYTHING YOU NEED TO BREW CRAFT BEER IN 3.5 HRS! Aan het einde van het filmpje is te zien hoe het bier gedronken wordt bij een etentje.
Artikel | 27 juli 2018 | Joost Becker

Reclame-uiting

De reclame-uiting verschijnt na een video van de adverteerder op Facebook in beeld, als beeldvullende tekst in een groot lettertype.

Tegen de reclame wordt een klacht ingediend: de suggestie zou worden gewekt dat wanneer men het ‘thuisbrouwpakket’ en de ingrediënten heeft, men met de MiniBrew in 3,5 uur zijn of haar eigen bier kan brouwen en het daarna meteen kan drinken.

Volgens de klacht duurt het in werkelijkheid dan nog tussen de 5 dagen en 3 weken voordat het bier gedronken kan worden, omdat het bier na de bereiding nog moet gisten.

Misleiding?

de Reclame Code Commissie acht de reclame-uiting inderdaad misleidend. 

Daartoe overweegt de Commissie dat in de uiting wordt getoond hoe men met de Minibrew bier kan bereiden, door onder meer ingrediënten te bestellen, te mengen en te wachten. Dit wordt ondersteund door de teksten “brew your own beer”, “a kit arrives with everything you need to brew craft beer in 3.5 hrs!” en “just follow the directions on the app and get a phone notification when your beer is ready.”

"Deze mededelingen wekken in onderling verband en samenhang de indruk dat het bier in 3,5 uur gereed is. Aan deze suggestie draagt bij dat vervolgens in de uiting getoond wordt hoe men aan tafel, bij een etentje met vrienden, het bier uit het bij de Minibrew behorende vaatje tapt en opdrinkt. In de uiting wordt op geen enkele manier verwezen naar het gistingsproces, en het gevolg daarvan: dat men pas na minimaal een aantal dagen (of soms kennelijk zelfs maanden) het bier kan drinken."

Nu deze informatie achterwege blijft, wordt de gemiddelde consument op het verkeerde been gezet, aldus de Commissie. Hij of zij zal door de uiting verwachten dat men ’s avonds het bier kan drinken dat eerder op die dag met de Minibrew bereid is. Daarom wordt de reclame-uiting misleidend bevonden.

Verwijzing naar de website?

De adverteerder verweert zich nog met de stelling dat er op de website duidelijk wordt vermeld dat het gistingsproces tijd in beslag neemt, maar dat treft geen doel omdat de informatie over het tijdrovende gistingsproces volgens de Commissie zodanig essentieel is, dat deze direct in de uiting dient te zijn opgenomen en niet pas op de website. Ook het verweer dat de verschillende stappen in het bierbrouwproces als algemeen bekend worden verondersteld wordt gepasseerd.

Conclusie

Uit deze uitspraak blijkt dat het op misleidende wijze verwachtingen wekken van de kenmerken van producten in reclames zoveel mogelijk dient te worden vermeden. Indien, zoals in dit geval, meer tijd nodig is voordat het zelf gebrouwen bier gereed is voor consumptie na het brouwen, dan moet dat ook vermeld worden.

Joost Becker, advocaat reclamerecht