1. Home
  2. Kennis
  3. Artikelen
  4. Nieuwe reclamecode voor medische cosmetische behandelingen uitgevoerd door artsen

Nieuwe reclamecode in werking getreden voor medische cosmetische behandelingen uitgevoerd door artsen

Sinds 15 oktober geldt de nieuwe bijzondere reclamecode voor medische cosmetische behandelingen uitgevoerd door artsen. Wat zijn de bijzonderheden?
Leestijd 
Auteur artikel Jeroen Lubbers
Gepubliceerd 19 oktober 2018
Laatst gewijzigd 19 oktober 2018

Op 15 oktober van dit jaar is de nieuwe bijzondere code voor medische cosmetische behandelingen uitgevoerd door artsen (afgekort de 'CCBA') in werking getreden. De CCBA is een pendant van de Nederlandse Reclamecode, en is opgesteld door de Stichting Reclame Code, een zelfreguleringsinstantie van de Nederlandse reclame-industrie. De Reclame Code wordt gehandhaafd door de Reclame Code Commissie (RCC). Consumenten en concurrenten kunnen bij de RCC klachten indienen, waarna de RCC een niet-bindende uitspraak doet. (In de praktijk blijkt echter dat veel adverteerders gehoor geven aan uitspraken van de RCC.)

De CCBA kent een aantal opvallende bepalingen voor adverteerders die reclame maken voor dit soort medische cosmetische behandelingen, onder andere:

  • Reclames moeten het 'rationeel gebruik' van cosmetische behandelingen bevorderen. Dit houdt bijvoorbeeld in dat adverteerders geen tijdsdruk mogen uitoefenen ('deze aanbieding geldt slechts tot morgenochtend!'). Ook mogen adverteerders geen lokkertjes gebruiken, als daaruit een verplichting tot aankoop of behandeling voortvloeit ('krijg nu een gratis tablet bij deze behandeling', in tegenstelling tot 'krijg nu een gratis tablet bij het bezoeken van onze informatieavond').
  • Adverteerders moeten zich onderscheiden op kwaliteit. Prijs mag daarbij een rol spelen, maar mag in reclame-uitingen niet het enige verkoopargument zijn.
  • In tegenstelling tot gebruikelijk bij reclames, mogen adverteerders eigenschappen van medische cosmetische behandelingen niet overdrijven. De eigenschappen ervan moeten waarheidsgetrouw worden weergegeven.
  • Het BIG-registratienummer van de behandelend arts moet in de reclame-uiting zijn opgenomen.
  • Iedere reclame-uiting dient, naar het voorbeeld van de wetgeving over reclames voor beleggingen en kredieten, een disclaimer te bevatten, namelijk: "Kijk uit. Jezelf mooier maken kan lelijk uitpakken. Een geslaagde ingreep begint bij een geschikte arts".

Het is nu wachten op de eerste beslissingen van de RCC om te zien hoe strikt deze nieuwe Reclame Code zal worden toegepast. Mijn vermoeden is, gelet op de gevoelige aard van de diensten waarvoor reclame wordt gemaakt, dat de RCC de CCBA streng zal handhaven.