1. Home
  2. Kennis
  3. Artikelen
  4. Opgepast met "gratis" reclames

Opgepast met "gratis" reclames....

Het maken van reclame voor gratis producten is niet altijd toelaatbaar. Voor diensten geldt hetzelfde, blijkt uit een recente uitspraak.
Leestijd 
Auteur artikel Joost Becker
Gepubliceerd 25 februari 2022
Laatst gewijzigd 25 februari 2022

Misleidende reclame?

Geklaagd wordt over een een uiting op de website van Carpetright waarop bij verschillende vloeren staat “gratis gelegd”. Het gaat in dit geval om een visgraat vloer, waarop de klacht specifiek ziet. Volgens de klacht zou dit een misleidende reclame, omdat na telefonisch contact dit niet bleek te kloppen.

Carpetright verwijst naar haar actievoorwaarden die zijn te vinden als link naar de actiepagina.

Juridische beoordeling reclame

De Reclame Code Commissie moest oordelen over de klacht over de reclame-uiting “gratis gelegd”. 

De RCC oordeelt als volgt:

"De gemiddelde consument kan deze mededeling slechts zo opvatten dat voor het leggen geen kosten in rekening worden gebracht. Dat er — volgens adverteerder — (verderop) op de website onder de actievoorwaarden staat te lezen welke voorwaarden er gelden voor de actie “gratis gelegd” inhoudt en welke kosten hier (alsnog) aan zijn verbonden, maakt dit niet anders."

Oftewel, in dit geval slaagt het verweer onder verwijzing naar de actiepagina niet. Doordat er voor het leggen van de vloer toch kosten in rekening worden gebracht is er sprake van een onjuist gebruik van het woord ‘gratis’.

Nederlandse Reclame Code

Volgens de Nederlandse Reclame Code (NRC) is het onder alle omstandigheden misleidend om in reclame waarin wordt gesproken over ‘gratis’ toch kosten in rekening te brengen, ongeacht of de consument over deze kosten elders wordt geïnformeerd.

Bovendien oordeelt de RCC dat de gemiddelde consument er toe kan worden gebracht een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen

Kortom, de uiting wordt misleidend geoordeeld.

Conclusie

Net als bij reclame voor producten geldt ook bij diensten dat "gratis" reclame niet de onjuiste suggestie mag wekken dat er geen kosten in rekening worden gebracht terwijl dat in werkelijkheid wel zo is.

Joost Becker, advocaat reclamerecht