Reclame misleidend?
Geklaagd wordt dat de volgende reclame-uiting misleidend is: een banner op de website van adverteerder, waarin staat (voor zover relevant voor de klacht):
“ACTIE: DENKSPORT TROLLEYEen tweejarig abonnement met
10% KORTING
bestel nu”.
Links in de banner staat, omcirkeld:
“+ GRATIS
TROLLEY
T.W.V. € 21,95”.
Juridische beoordeling reclame
Volgens de uitspraak van de Reclame Code Commissie wordt door de vermelding “Gratis trolley t.w.v. € 21,95” "onmiskenbaar de indruk gewekt dat men de trolley cadeau krijgt wanneer men een tweejarig abonnement afsluit. Klager betwist dat de trolley “gratis” is. De Commissie overweegt als volgt.
Een abonnement op 26 edities van Denksport kost € 67,35. Een abonnement van eveneens 26 edities mét de trolley kost € 86,80. Hieruit volgt dat de trolley niet “gratis” is. Immers, indien de trolley “gratis” zou zijn, dan zou het abonnement van 26 edities mét de trolley ook € 67,35 moeten kosten. Reeds om die reden is de uiting in strijd met artikel 8.5 van de Nederlandse Reclame Code (NRC) en punt 19 van de bij dit artikel behorende bijlage 1. Op grond van het voorgaande is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC."
Conclusie
De reclame-uiting is dus in strijd met artikel 7 van de NRC. De adverteerder wordt aanbevolen om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.
De les hieruit is dat men niet de suggestie mag wekken in reclame dat men een cadeau krijgt als er in wezen moet worden bijbetaald (via -in dit geval- een abonnementsconstructie).
Joost Becker, advocaat reclamerecht