Zoeken
  1. Prijsreclame: wanneer is een 'doorgehaalde' prijs misleidend?

Prijsreclame: wanneer is een 'doorgehaalde' prijs misleidend?

Van-voor prijsreclames bestaan al heel lang. Hetzelfde geldt voor het gebruikt van doorgehaalde prijzen. Het gebruik van doorgehaald prijzen is alleen toegestaan indien de wet- en regelgeving omtrent prijsreclame wordt nageleefd. Wij bespreken een recente uitspraak hierover, gewezen onder de Nederlandse Reclame Code (NRC).
Artikel | 16 mei 2019 | Joost Becker

De reclame-uiting

In dit geval ging het om een reclame-uiting voor een groepsreis. Deze luidt:

“Nu 175,- korting. 2604 (doorgestreept)   2429”. Op 27 september 2018 luidde de aanbieding: “2613 (doorgestreept)   2438”.

Doorgehaalde prijzen in reclame

Volgens de klacht zou voorafgaand aan deze acties de prijs steeds verhoogd zijn tot meer dan € 2600,-, waarna de prijs na de acties weer is teruggebracht naar de gebruikelijke prijs van ongeveer € 2459,-.

De klacht stelt aan de orde of de wijze waarop de korting wordt geadverteerd in strijd is met de NRC. De zaak spitst zich toe op de vraag of de reclame-uiting onduidelijk is ten aanzien van het prijsvoordeel als bedoeld in artikel 8.2 aanhef en onder d NRC.

Juridische beoordeling prijsreclame

Het oordeel van de Reclame Code Commissie luidt:

'Naar het oordeel van de Commissie zal de gemiddelde consument een doorgestreepte prijs in het algemeen zo begrijpen dat deze de voorafgaand aan de kortingsactie gehanteerde prijs betreft, waarop de geadverteerde korting wordt verleend. In het onderhavige geval echter betreft de doorgestreepte prijs de door NRV voor de reis vastgestelde ‘basisverkoopprijs’, waarvan vast staat dat dit niet de prijs is die voorafgaand aan de kortingsacties gold. Nu de gemiddelde consument er niet zonder meer op bedacht zal zijn dat de geadverteerde korting van € 175,- wordt verleend op de basisverkoopprijs en niet op de voorafgaande prijs, dient dit in de uiting duidelijk te worden gemaakt om te voorkomen dat de consument op het verkeerde been wordt gezet ten aanzien van het te behalen prijsvoordeel. Dit is in de bestreden uiting niet gedaan."

Ook in beroep houdt deze beslissing stand. Het College oordeelt over de situatie wanneer "een doorgestreepte prijs" is vermeld "nadat eerder een aanbiedingsprijs zonder doorgestreepte prijs op de website stond" als volgt:

"Daarbij gaat de Commissie ervan uit dat de gemiddelde consument een doorgestreepte prijs zo zal begrijpen dat deze de voorafgaand aan de kortingsactie geldende prijs betreft. Ook het College gaat hiervan uit. In dit geval betreft de doorgestreepte prijs evenwel niet de vorige prijs, maar de basisverkoopprijs, die niet voorafgaand aan de nieuwe actie gold. In die situatie is niet duidelijk dat de doorgestreepte prijs niet de vorige prijs is, maar de basisverkoopprijs. De enkele vermelding van de doorgestreepte prijs zonder toelichting, die ontbreekt, suggereert voor de gemiddelde consument ten onrechte een aanzienlijk reëel prijsvoordeel, namelijk € 175,- korting. Rekening houdend met de door NRV bedoelde fluctuaties blijft de prijs bij de opvolgende aanbiedingen in de relevante periode echter nagenoeg gelijk, want varieert van € 2.429,- tot € 2464"

Prijsreclames

De les uit deze uitspraak is dat voor de consument duidelijk moet zijn dat er inderdaad een korting wordt verleend, althans dat de doorgestreepte prijs slaat op een actieprijs en niet op de basisverkoopprijs. Dit geldt mede omdat in dit geval de prijs ook zonder toelichting is vermeld.

Joost Becker, advocaat reclamerecht