1. Home
  2. Kennis
  3. Artikelen
  4. Reclame biermerk Warsteiner toelaatbaar

Reclame biermerk Warsteiner op billboard toelaatbaar

De slogan “Net zoveel alcohol als Duitsers humor hebben” op de poster van Warsteiner 0,0% bier is toelaatbaar en niet beledigend, zo oordeelt de Reclame Code Commissie. Zelfspot zal ook als zodanig begrepen worden, is de boodschap....
Leestijd 
Auteur artikel Joost Becker
Gepubliceerd 18 oktober 2019
Laatst gewijzigd 06 november 2019

Billboard reclame

Deze zaak betreft een uitspraak van de Reclame Code Commissie over een billboardposter van Warsteiner, waarop staat: “NET ZOVEEL ALCOHOL ALS DUITSERS HUMOR HEBBEN.”, met daaronder de afbeelding van een flesje “Warsteiner ALKOHOLFREI”.

Juridische toetsing billboard

Is deze billboard reclame toelaatbaar? Ja, zo luidt de beslissing van de RCC.

Eerder is al geoordeeld dat de uiting duidelijk met een knipoog is bedoeld, omdat het een aanprijzing door een Duitse fabrikant van een eigen product betreft. Warsteiner had zich reeds aangesloten bij deze uitspraak (“met een knipoog”). Van een intentie om iemand te kwetsen is geen sprake, aldus Warsteiner. Voor de internationale campagne ‘serious About Beer’, waar de onderhavige uiting deel van uitmaakt, is gebruik gemaakt van copywriters uit diverse landen. De bestreden uiting is geschreven door het Duitse bureau Freunde des Hauses uit Hamburg

Reclame toelaatbaar?

Van geval tot geval moet beoordeeld worden of een reclame-uiting al dan niet in strijd is met de NRC, en zich daarbij beperkt tot de concrete aan haar voorgelegde uiting(en). Anders gezegd: of een reclame in strijd is met wet- en regelgeving, of toelaatbaar is, moet van geval tot geval beoordeeld worden. 

In de uiting wordt Warsteiner Alkoholfrei Pilsener aangeprezen met de mededeling: “NET ZOVEEL ALCOHOL ALS DUITSERS HUMOR HEBBEN.” 

Anders dan de klager meent, betekent het feit dat dit deel van de uiting in de Nederlandse taal is opgesteld, niet dat het “communicatie door een Nederlander” betreft. Duidelijk is wel dat de uiting zich richt op de Nederlandse consument.

Geoordeeld wordt dat de gemiddelde lezer , vanwege de verwijzing naar het alcoholgehalte in de drank, de mededeling in beginsel opvatten als een zinspeling op een gebrek aan humor bij Duitsers. Naar het oordeel van de Commissie zal voor de gemiddelde lezer van de uiting "echter duidelijk zijn dat deze mededeling humoristisch is bedoeld, juist omdat die afkomstig is van een Duits bedrijf en betrekking heeft op een Duits biermerk, te weten Warsteiner Pilsener."

De Commissie heeft er begrip voor dat de humor, die in de uiting besloten ligt, niet door iedereen wordt gewaardeerd, maar dat betekent nog niet dat zij deze uiting in strijd acht met de NRC.

De bezwaren tegen deze reclame worden daarmee afgewezen.

Conclusie

De conclusie: humor is subjectief. Reclames met een knipoog zoals de onderhavige moeten weliswaar van geval tot geval beoordeeld worden, maar de grens van het ontoelaatbare zal niet snel overschreden worden.