1. Home
  2. Kennis
  3. Artikelen
  4. TikTok wint merkengeschil van TIC TAC K.O.

TikTok wint merkengeschil van TIC TAC K.O.

In een recent merkengeschil is het merkhouder TikTok gelukt de inschrijving van TIC TAC K.O. tegen te houden, met een beroep op verwarringsgevaar...
Leestijd 
Auteur artikel Joost Becker
Gepubliceerd 20 maart 2023
Laatst gewijzigd 05 april 2023

Merk TikTok

De merkhouder van TikTok heeft tijdens het merkengeschil een beroep gedaan op een aantal merken, ingeschreven voor games en speelgoed.

Merkgelijkenis onderzoek

Ten aanzien van de merkgelijkenis die is onderzocht, wordt geoordeeld dat TikTok en TIC TAC overeenstemmend zijn, in elk geval voor een deel waaronder auditief.

Het betoog van TIC TAC K.O. dat TikTok voor het tikken van een klok zou staan en ITC TAC zou verwijzne naar tic-tac-toe wordt afgewezen. Het relevant publiek in Europa is er geen vaststaande betekenis. Sterker nog,

"in light of the aural identity with the French onomatopoeia ‘tic-toc’ (interchangeably used with the variant ‘tic-tac’), the earlier mark ‘TikTok’ will be perceived by at least part of the relevant public under examination as a misspelling of the aforementioned imitative, used to denote a repeated ticking sound."

Verwarringsgevaar

Het EUIPO stelt vast dat de waren van de merken identiek zijn, en het (doel)publiek gelijk.

the overall impression of the signs for the relevant public will be that they are similar. This is because the differences between the marks will not be sufficient to counteract the commonalities. Therefore, the relevant public, who must rely on their imperfect recollection of the signs, could easily confuse them or believe that the identical goods originate from the same or economically linked undertakings. Account is taken of the fact that average consumers rarely have the chance to make a direct comparison between different marks but must trust in their imperfect recollection of them (22/06/1999, C-342/97, Lloyd Schuhfabrik, EU:C:1999:323, § 26). In the present case, the identity between the goods compensates for and outweighs the fact that the signs are visually similar to a low degree.

Conclusie

De aanvraag van het merk TIC TAC K.O. kan niet als merk ongeschreven worden.

Joost Becker, advocaat merkenrecht