1. Home
  2. Kennis
  3. Artikelen
  4. Toezicht op naleven regels door webwinkeliers

Toezicht op naleven regels door webwinkeliers

De Autoriteit Consument en Markt is een toezichthouder op bedrijven, waaronder webshop houders die de bevoegdheid heeft plaatsen te betreden, inlichtingen en inzage te vorderen, en om een last onder dwangsom en boetes op te leggen aan bedrijven, waaronder webshop houders, wanneer deze zich niet houden aan wet- en regelgeving.In het jaarverslag van de Autoriteit Consument en Markt (ACM) over 2013 concludeert zij dat webwinkeliers niet goed op de hoogte zijn van de wet- en regelgeving rondom ve...
Leestijd 
Auteur artikel Esther Mommers (uit dienst)
Gepubliceerd 17 maart 2014
Laatst gewijzigd 16 april 2018
De Autoriteit Consument en Markt is een toezichthouder op bedrijven, waaronder webshop houders die de bevoegdheid heeft plaatsen te betreden, inlichtingen en inzage te vorderen, en om een last onder dwangsom en boetes op te leggen aan bedrijven, waaronder webshop houders, wanneer deze zich niet houden aan wet- en regelgeving.

In het jaarverslag van de Autoriteit Consument en Markt (ACM) over 2013 concludeert zij dat webwinkeliers niet goed op de hoogte zijn van de wet- en regelgeving rondom verkoop aan consumenten en/of dat zij zich daaraan regelmatig niet houden. De ACM nam ten aanzien van die webwinkeliers maatregelen, zij legde onder andere boetes op zowel aan bedrijven als direct aan de leidinggevenden daarvan.

Ryanair - boete

Zo werd aan Ryanair een boete van €370.000,-- opgelegd. Ryanair had zich bij de online verkoop van vliegtickets aan meerdere informatieverplichtingen niet gehouden:

- tijdens het online boekingsproces was het niet mogelijk tussentijds gegevens te controleren en fouten te herstellen;

- bij de aangeboden vliegtickets waren niet alle bijkomende kosten die te voorzien en onvermijdbaar zijn opgenomen in de door Ryanair gepresenteerde prijs;

- Ryanair vermeldde geen e-mailadres waarop zij te bereiken was op haar website en de klantenservice was Engelstalig terwijl Ryanair ook dat niet had gemeld.

SA Premium - terugbetalen

De ACM tikte ook SA Premim op de vingers. Consumenten  konden bij het bedrijf reageren op een advertentie voor 'gratis proefzendingen' van onder andere tandenbleekmiddel, crèmes en vitaminepillen. Na die eerste gtratis verzending bleek dat er automatisch vervolgzendingen volgden, waarvoor de betaling via automatische incasso werd geïnd, terwijl consumenten daarover niet waren geïnformeerd. Dit was volgens de ACM in strijd met consumentenregelgeving, wanneer wordt geadverteerd met gratis moet de consument erop kunnen vertrouwen dat het product ook echt gratis is.

Voor zo'n 6.000 vervolgzendingen moest het onterecht afgeschreven bedrag van  €60,-- door SA Premium worden terugbetaald.

Controle op webwinkels

De ACM beschrijft in het jaarverslag dat zij in 2013 veel aandacht heeft besteed aan webwinkels.
ACM heeft diverse onderzoeken verricht naar webwinkels die niet (tijdig) leverden of terugbetaalden. Dit heeft geleid tot aanpassingen op de website. In een aantal gevallen heeft de ondernemer besloten zijn online verkoopactiviteiten te staken. Tijdens twee onderzoeken gingen de onderzochte webwinkels failliet. Daarnaast heeft ACM onderzoek gedaan naar de informatieverstrekking over de bedenktijd. Hierbij bleek dat veel webwinkels geen of onjuiste informatie vermelden ove de periode waarin je als consument alsnog kunt afzien van een contract. ACM spreekt webwinkels die hun informatie niet op orde hebben hierop aan.

In haar strategie en haar jaarverslag geeft de ACM aan dat bij het uitvoeren van haar toezicht de consument (nog) steeds centraal staat. In het uitvoeren van die strategie is de ACM ook in 2014 weer van plan streng te gaan controleren op het naleven van (consumenten)wet- en regelgeving door webwinkeliers.

Wilt u op de hoogte worden gebracht of uw kennis opfrissen over regels met betrekking tot webshops, online handelen met consumenten? Dan kunt u zich ook opgeven voor ons aanstaande (15 april 2014) Seminar 'Maak kennis met regels voor online marketing en webshops'.