De ontwikkelingen rond het coronavirus, COVID-19, gaan razendsnel. In ons kennisportal over het coronavirus vindt u onze juridische artikelen en andere relevante content. Bekijk het kennisportal

  1. Home
  2. Kennis
  3. Artikelen
  4. Update: beleid van luchtvaartmaatschappijen met betrekking tot geannuleerde vluchten wegens Corona

Update: beleid van luchtvaartmaatschappijen met betrekking tot geannuleerde vluchten wegens Corona

Eerder bespraken wij welke voorwaarden de luchtvaartmaatschappijen hanteren bij annulering van hun vluchten wegens de uitbraak van Corona. Inmiddels zijn wij een aantal weken verder en heeft de Europese Commissie een aanbeveling gedaan ten aanzien van de uitgifte van vouchers door (onder andere) luchtvaartmaatschappijen. In dit artikel geef ik een update over het beleid dat luchtvaartmaatschappijen momenteel op hun website presenteren ten aanzien van de annulering van vluchten.
Auteur artikelJoanne Houwers
Gepubliceerd28 mei 2020
Laatst gewijzigd28 mei 2020
Leestijd 

KLM

Annulering van de vluchten door KLM

Vluchten geannuleerd door KLM voor 15 mei 2020
Passagiers hebben verschillende opties:

  • Omboeking van de vlucht. Passagiers kunnen hun reisdatum en/of hun bestemming wijzigen. Hiervoor hoeven zij geen wijzigingskosten te betalen.
  • Teruggave in de vorm van een reisvoucher, waarbij passagiers van een bonus van 15% profiteren als zij de reisvoucher binnen 12 maanden gebruiken. Indien de vlucht door KLM is geannuleerd, kunnen passagiers hun voucher na 1 jaar inwisselen tegen contant geld.

Vluchten geannuleerd door KLM op of na 15 mei 2020
In navolging van het hervormde advies van de Nederlandse overheid over de uitgifte van reisvouchers, heeft KLM haar teruggavebeleid aangepast voor vluchten die door haarzelf zijn geannuleerd op of na 15 mei 2020. Indien de vlucht is geannuleerd op of na 15 mei 2020, dan kunnen passagiers kiezen voor een teruggave van de kosten of voor een teruggave in de vorm van een reisvoucher. Deze reisvoucher zal 15% hoger zijn dan de teruggave van de kosten.

Passagiers besluiten zelf reis uit te stellen

Indien KLM de vlucht niet heeft geannuleerd, dan kunnen passagiers hun boeking alleen wijzigen voor het geplande vertrek van de vlucht.

Vluchten geboekt voor of op 21 april 2020 en met een gepland vertrek voor of op 31 augustus 2020
Passagiers kunnen hun reisdatum en/of bestemming wijzigen of een terugbetaling aanvragen in de vorm van een reisvoucher. Indien een passagier de reisvoucher binnen 12 maanden gebruikt, profiteert de passagier van een bonus van 15%. De reisvoucher is geldig voor gebruik tot en met 31 december 2021. Indien de vlucht door KLM is geannuleerd, kan de passagier de voucher na 1 jaar inwisselen tegen contant geld.

Vluchten geboekt voor of op 21 april 2020 en met een gepland vertrek na 31 augustus 2020
Indien een passagier ervoor kiest zijn of haar reis uit te stellen, staat in de ticketvoorwaarden beschreven of de passagier de vlucht kan omboeken of hij/zij recht heeft op teruggave.

Vluchten geboekt op of na 22 april 2020
Passagiers kunnen hun reisdatum en/of bestemming wijzigen. Indien passagiers ervoor kiezen hun reis uit te stellen, dienen zij hun ticketvoorwaarden te checken of zij recht hebben op teruggave.

Wizz Air

Wizz Air benoemt op haar website dat zij op 1 mei 2020 aanvullende preventieve maatregelen heeft genomen om de verspreiding van het Coronavirus te voorkomen. Zo is het dragen van gezichtsmaskers nu verplicht op al haar vluchten en dient anderhalve meter afstand te worden gehouden op de luchthaven, op weg naar het vliegtuig en aan boord.

Wizz Air annuleert nog steeds een groot deel van haar vluchten. Passagiers kunnen een alternatieve route boeken. Dit is enkel mogelijk indien er in het betreffende land geen sprake is van een luchthavenafsluiting of vliegbeperking.

Indien passagiers rechtstreeks op de website van Wizz Air of via de mobiele app hebben geboekt, wordt 120% van het oorspronkelijke tarief automatisch geüpload naar het Wizz-account van de klant in de vorm van Wizz-krediet. Dit krediet kan vervolgens worden gebruikt voor de aankoop van een nieuw vliegticket gedurende 24 maanden.

Passagiers kunnen ook kiezen voor een terugbetaling, maar dienen er in dat geval rekening mee te houden dat dit langer zal duren vanwege het grote aantal aanvragen dat zij behandelt. Wizz Air zal klanten in een aparte e-mail informeren over de noodzakelijke stappen voor een bankoverschrijving of overschrijving naar creditcard. Passagiers komen bij een terugbetaling in aanmerking voor 100% van het oorspronkelijke tarief. Wizz Air zal niet overgaan tot terugbetaling indien de passagier de reis vrijwillig annuleert.

easyJet

Indien easyJet de vlucht annuleert zijn er meerdere opties:

  • Wijziging van de boeking naar een andere vlucht, wanneer dan ook. Passagiers kunnen naar iedere bestemming in het netwerk van easyJet en hoeven dan geen wijzigingskosten te betalen. easyJet heeft momenteel tickets beschikbaar tot en met het voorjaar van 2021.
  • Aanvraag van een voucher ter waarde van het vliegticket. Passagiers kunnen een voucher aanvragen die flexibiliteit geeft om op een later moment te boeken en te vliegen, tot aan de zomer van 2021.
  • Passagiers kunnen hun geld terugvragen via een online formulier.

Indien easJet de betreffende vlucht niet heeft geannuleerd en de passagier de reis op eigen initiatief wil annuleren, gelden de standaardvoorwaarden van easyJet. Daarnaast kunnen passagiers hun vlucht ook kosteloos omboeken. Dat houdt in dat passagiers een andere datum en bestemming kunnen kiezen, waarbij zij alleen het eventuele tariefverschil betalen als de nieuwe vlucht duurder is. Zij doet geen teruggave indien het nieuwe tarief lager is.

Lufthansa

Boekingen voor en op 15 mei 2020

Lufthansa heeft de vlucht geannuleerd
Bij annulering van de vlucht door Lufthansa biedt zij passagiers drie opties:

  • Passagiers kunnen hun vlucht omboeken naar dezelfde reisbestemming.
  • Het vliegticket blijft geldig en passagiers kunnen dit vliegticket gebruiken voor een andere vlucht. De reisdatum dient voor 31 december 2021 te zijn en passagiers dienen uiterlijk 31 januari 2021 kenbaar te maken dat zij deze optie kiezen.
  • Indien passagiers voor 31 augustus 2020 een nieuwe vlucht boeken welke vlucht niet later vertrekt dan 31 december 2020, dan verkrijgen passagiers een korting van € 50,00 op het vliegticket.

Lufthansa heeft de vlucht niet geannuleerd
Indien een passagier hun reisplannen willen wijzigen zonder dat Lufthansa de vlucht heeft geannuleerd, dan zijn er drie opties:

  • Passagiers kunnen hun vlucht eenmalig gratis omboeken, ongeacht de ticketvoorwaarden. De reisdatum dient niet later dan 31 december 2021 te zijn en de vlucht dient te worden omgeboekt voor de oorspronkelijke reisdatum van de vlucht.
  • Het vliegticket blijft geldig en passagiers kunnen dit vliegticket gebruiken voor een andere vlucht. De reisdatum dient voor 31 december 2021 te zijn en passagiers dienen uiterlijk 31 januari 2021 kenbaar te maken dat zij deze optie kiezen.
  • Indien passagiers voor 31 augustus 2020 een nieuwe vlucht boeken welke vlucht niet later vertrekt dan 31 december 2020, dan verkrijgen passagiers een korting van € 50,00 op het vliegticket.

Boekingen tussen 16 mei en 30 juni 2020 en bevestigde reisdatum op of voor 30 april 2021

Lufthansa heeft de vlucht geannuleerd

  • Passagiers kunnen hun vlucht eenmalig gratis omboeken, ongeacht de ticketvoorwaarden.
  • Het vliegticket blijft geldig en passagiers kunnen dit vliegticket gebruiken voor een andere vlucht. De reisdatum dient voor 31 december 2021 te zijn en passagiers dienen uiterlijk 31 januari 2021 kenbaar te maken dat zij deze optie kiezen.

Lufthansa heeft de vlucht niet geannuleerd
Indien passagiers uiterlijk 30 juni 2020 een vliegticket boeken voor een vlucht over de periode tot en met 30 april 2021, dan zal Lufthansa geen omboekingskosten in rekening brengen. Passagiers kunnen alle nieuw gekochte tickets eenmalig gratis omboeken, ongeacht de ticketvoorwaarden. De reisdatum dient niet later dan 31 december 2021 te zijn en de vlucht dient te worden omgeboekt voor de oorspronkelijke reisdatum van de vlucht.

Daarnaast biedt Lufthansa een FlightVoucher. Deze voucher biedt een korting van € 50,00 die een passagier kan gebruiken bij het omboeken van zijn of haar vlucht, ongeacht het oorspronkelijke tarief van de ongebruikte boeking. Alle passagiers met ongebruikte vliegtickets die zijn uitgegeven tot en met 15 mei 2020 en een reisdatum hebben tot 31 december 2020 komen in aanmerking voor deze korting. Het omboeken en inwisselen van de korting dient uiterlijk op 31 augustus 2020 plaats te vinden.

Verder staat op de website beschreven dat als passagiers restitutie willen, zij dit dienen aan te vragen via ‘My bookings’ op de website.

Transavia

Indien Transavia een vlucht annuleert die vanaf 4 juni 2020 zou vertrekken, dan kan de passagier kiezen voor een voucher of terugbetaling van het vliegticket. De voucher is één jaar geldig na uitgiftedatum en kan gebruikt worden voor Transavia-vluchten tot en met 31 oktober 2021.

Voor geannuleerde vluchten vóór 4 juni 2020 geldt dat passagiers een voucher ontvangen. Dat houdt in dat passagiers op een later moment naar de reisbestemming kunnen vliegen. Indien de voucher na één jaar is verlopen, kunnen passagiers alsnog hun geld terugvragen.

Voor passagiers die een vlucht hebben geboekt die uiterlijk 30 september 2020 vertrekt, kunnen passagiers deze vlucht naar dezelfde bestemming zonder wijzigingskosten verplaatsen naar uiterlijk 31 maart 2021. Is het nieuwe vliegticket duurder dan het oorspronkelijke vliegticket, dan betaalt de passagier wel het prijsverschil tussen deze tickets. Is de terugreis na 30 september 2020, dan betaalt de passagier de normale wijzigingskosten.