Misleidende reclame?
Ditmaal betreft het de reclame-uiting op de website van Bol.com. Daarop staat een uiting betreffende het Select lidmaatschap, waarin - onder meer staat "Vandaag bezorgd (...) Bestel je op maandag t/m vrijdag voor 14:00 uur? Dan kun je ervoor kiezen om het dezelfde dag nog thuisbezorgd te krijgen"
Juridische procedure
Tegen deze uiting wordt een klacht procedure gestart bij de Reclame Code Commissie. Geklaagd wordt dat er besteld is vóór 12.00 uur er maar niet dezelfde dag geleverd is wegens 'capaciteitsproblemen'.
Klager vindt de uiting ook misleidend, omdat daarin niet het voorbehoud wordt vermeld dat een bestelling die voor 14.00 uur is geplaatst toch, afhankelijk van het aantal leveringen in een postcodegebied, niet altijd dezelfde dag kan worden geleverd.
De uitspraak
De Commissie oordeelt over de reclame-uiting als volgt.
"In deze uiting staat zonder voorbehoud dat voor alle Select-artikelen geldt: “Vandaag Bezorgd. Bestel je op maandag t/m vrijdag voor 14:00 uur? Dan kun je ervoor kiezen om het dezelfde dag nog thuisbezorgd te krijgen.
Als erkend is komen vast te staan dat de optie ‘Vandaag Bezorgd’ niet voor elk artikel binnen het Select-assortiment geldt en evenmin voor elke postcode. Deze beperking betreft essentiële informatie die de gemiddelde consument nodig heeft om een geïnformeerd besluit te nemen over het Select-abonnement. Daarom dient de consument in de uiting duidelijk op deze informatie attent te worden gemaakt. Dat is in de bestreden uiting niet gedaan. Daarin is immers bij de optie ‘Vandaag bezorgd’ geen voorbehoud of een verwijzing daarnaar (door middel van een asterisk of anderszins) opgenomen. De enkele vermelding van het bestaan van beperkingen van de optie ‘Vandaag Bezorgd’ in de voorwaarden voor het Select-lidmaatschap biedt niet de vereiste duidelijkheid.
Gelet op het voorgaande is in de uiting sprake van het ontbreken van essentiële informatie, waardoor de gemiddelde consument ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen. De uiting is daardoor misleidend als bedoeld in artikel 8.3 aanhef en onder c van de Nederlandse Reclame Code (NRC), en om die reden oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.
Eerdere procedures
Andere aanbieders zijn in het verleden ook al op de vingers getikt, omdat consumenten in de online wereld levertijden belangrijk vinden. De RCC herhaalt in deze uitspraak ook weer dat levertijden één van voornaamste kenmerken van het product zijn.