Wet verhoging boetemaxima ACM in werking getreden

4 juli 2016
De maximale boetes die de Autoriteit Consument & Markt kan opleggen voor overtredingen van (onder meer) het kartelverbod zijn sinds 1 juli 2016 verhoogd doordat de Wet verhoging boetemaxima ACM in werking is getreden. Om ervoor te zorgen dat het boetebeleid van de ACM aansluit bij de gewijzigde boetemaxima heeft de Minister van Economische zaken tevens de Boetebeleidsregel ACM 2014 aangepast.Voor kartelovertredingen is met name van belang dat de maximumboete afhankelijk wordt gemaakt van...
Sjaak van der Heul
Sjaak van der Heul
Advocaat - Senior
In dit artikel
De maximale boetes die de Autoriteit Consument & Markt kan opleggen voor overtredingen van (onder meer) het kartelverbod zijn sinds 1 juli 2016 verhoogd doordat de Wet verhoging boetemaxima ACM in werking is getreden. Om ervoor te zorgen dat het boetebeleid van de ACM aansluit bij de gewijzigde boetemaxima heeft de Minister van Economische zaken tevens de Boetebeleidsregel ACM 2014 aangepast.

Voor kartelovertredingen is met name van belang dat de maximumboete afhankelijk wordt gemaakt van de looptijd van het kartel. Voor meerjarige kartels kan dat zelfs leiden tot een boetemaximum van 40% van de jaaromzet. Bovendien zal bij recidive de boete nog kunnen worden verdubbeld.

Of de ACM van de mogelijkheid tot het opleggen van (hogere) boetes gebruik zal maken, zal afhankelijk zijn van de omstandigheden van het geval. Naar aanleiding van de aanpassing van de Boetebeleidsregels ACM 2014 heeft Anita Vegter, bestuurder van de ACM laten weten:

“Om marktproblemen op te lossen en consumenten kansen en keuzes te bieden, hebben we veel instrumenten tot onze beschikking. We bekijken per geval welk instrument het meest effectief is. Soms is dat een boete. En dan werkt het extra goed als dit middel ook echt afschrikwekkend is.”

Voor een kritisch commentaar op Wet verhoging boetemaxima ACM, verwijs ik naar mijn eerdere blog naar aanleiding van de behandeling van het wetsvoorstel in de Tweede Kamer.

Gerelateerd

Staatssteun bij publieke financiering van warmtenetten

De Wet collectieve warmte (Wcw) vergroot de publieke sturing op warmtenetten: warmtebedrijven moeten voortaan een publiek meerderheidsbelang hebben. Dit...

Raad van State: Didam-criteria van toepassing op begrotingssubsidies

In zijn uitspraak van 23 juli 2025 heeft de Afdeling geoordeeld dat ook begrotingssubsidies schaarse rechten kunnen zijn, aangezien ook bij begrotingssubsidies...

Nieuwe drempelbedragen Europese aanbestedingen vastgesteld

Op 22 oktober 2025 zijn de nieuwe drempelbedragen voor Europese aanbestedingsprocedures gepubliceerd in het Publicatieblad van de Europese Unie. De...
Aanbestedingsrecht in de praktijk: jurisprudentie en inzichten uit Q3 2025

Aanbestedingsrecht in de praktijk: jurisprudentie en inzichten uit Q3 2025

Ook in het derde kwartaal van 2025 zijn er weer interessante uitspraken geweest binnen het aanbestedingsrecht. Dit artikel analyseert de belangrijkste...

Europese Commissie versoepelt aanbestedingsregels voor defensie- en veiligheidsopdrachten

De Europese Commissie heeft een voorstel gedaan tot wijziging van de aanbestedingsrichtlijnen op het gebied van defensie en veiligheid. In haar voorstel licht...

Wanneer mag een geheime overheidsopdracht zonder aanbesteding worden gegund?

In een recent vonnis van de rechtbank Den Haag is geoordeeld dat de Nationale Politie een opdracht niet hoefde aan te besteden, omdat deze geheim was...
No posts found