1. Home
  2. Specialisten
  3. Mathijs Jonkers

Mathijs Jonkers Advocaat Overheid & Vastgoed

Neem vrijblijvend contact op Telefoon 026 365 55 83 Mobiel 06 2553 08 93 E-mailadres Stuur mij een e-mail Social

Over Mathijs Jonkers

Biografie

Mathijs is werkzaam als advocaat op de sectie Overheid & Vastgoed op ons kantoor te Arnhem en is gespecialiseerd in het aanbestedings- en bouwrecht.
Hij adviseert zowel (semi-)overheden als inschrijvende ondernemingen bij hun aanbestedingsrechtelijke en/of bouwrechtelijke vraagstukken. Ook staat hij deze cliënten bij in procedures bij de civiele rechter en de Commissie van Aanbestedingsexperts.

Functie(s)

2021 Advocaat, Dirkzwager
Energie, Ondernemingen, Onderwijs, Overheden, Vastgoed, Zorg Aanbestedingsrecht, Bouwrecht Dirkzwager - Velperpoort
Velperweg 1
6824 BZ Arnhem

Opleiding(en)

2018 2020 Master Rechtsgeleerdheid (specialisatie Privaatrecht)
2013 2018 Bachelor Rechtsgeleerdheid

Nevenactiviteit(en)

 

Annotator tijdschrift Jurisprudentie aanbestedingsrecht (JAAN) 

Lid van de Nederlandse Vereniging voor Aanbestedingsrecht (NVvA)

Lid van het Juridisch Genootschap Nijmegen (JGN)

 

Events


29 februari 2024

Jaaroverzicht Aanbestedingsrecht 2024

We zijn (na de Coronapandemie) weer terug met een fysieke jaarbijeenkomst Aanbestedingsrecht. In Hotel Van der Valk Nijmegen-Lent praten we u graag in een middag bij over de belangrijkste aanbestedingsrechtelijke ontwikkelingen van het afgelopen jaar en onze verwachtingen voor de toekomst.


26 maart 2024

2024-jan-feb-cursus aanbestedingsrecht

Wat houdt het aanbestedingsrecht in de praktijk in? Wat is van belang en waar moet je op letten bij de raming van (repeterende) opdrachten en de accountantscontrole, het opstellen van selectie- en gunningscriteria, de beoordeling(commissies) en de motivering van een gunningsbeslissing? Onze ervaren aanbestedingsadvocaten geven bruikbare tips met volop ruimte om eigen praktijkvragen te bespreken.

Delen of opslaan

Kennis geschreven door Mathijs Jonkers

1 filter(s) actief

Expertise

Selecteer de gewenste filteritems

  • Combinatie niet mogelijk met:

Sector

Selecteer de gewenste filteritems

Thema

Selecteer de gewenste filteritems

  • Combinatie niet mogelijk met:

Auteur

Selecteer de gewenste filteritems

  • U heeft geselecteerd:
  • Combineren met:
  • Combinatie niet mogelijk met:
Zoekopdracht delen:
Aantal resultaten: 40

Raming opdrachtwaarde l Accountantscontrole l Rechtmatigheid (deel 2)

Aanbestedende diensten die een verbijzonderde interne controle uitvoeren of waar een accountantscontrole wordt uitgevoerd, lopen vaak tegen de vraag aan of bepaalde uitgaven vanuit aanbestedingsrechtelijk perspectief rechtmatig zijn. In een blogreeks gaan wij in op enkele veelvoorkomende vragen. In dit deel gaan wij in op de percelenregeling en het (niet-)wezenlijk wijzigen van een aanbestede overeenkomst.

Toepassing Didam-arrest: geen serieuze gegadigde na vrijwillige afstand

Een professionele beleggingsmaatschappij die in een overeenkomst met een gemeente een afspraak maakt die neerkomt op het afstand doen van het recht om bij verkoop van een bepaald perceel mee te dingen, is ten aanzien van de verkoop van dat perceel geen serieuze gegadigde. Dat blijkt uit een uitspraak van de Gelderse voorzieningenrechter die in deze blog wordt besproken.

Geen recht op schadevergoeding vanwege rechtsverwerking

Een inschrijver die nalaat in kort geding bezwaar tegen een gunningbeslissing te maken, kan zijn recht op schadevergoeding verliezen. Dat blijkt uit een uitspraak waarin door de aanbestedende dienst een zeer ruime, vergaande rechtsverwerkingsclausule in de aanbestedingsstukken was opgenomen.

RvS na Didam-arrest: geselecteerde gegadigde geen belanghebbende na stopzetten uitgifteprocedure

De Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State heeft in een uitspraak van 12 april 2023 geoordeeld dat appellant geen belanghebbende is bij het besluit tot vaststellen van het bestemmingsplan “De Holtkamp”. Appellant heeft namelijk geen grondpositie in of in de omgeving van het plangebied, omdat de uitgifteprocedure van de gemeente Zevenaar die had kunnen leiden tot vestiging van een voorkeursrecht op te verkopen kavels in de nabijheid van het plangebied is stopgezet.

Raming opdrachtwaarde l Accountantscontrole l Rechtmatigheid (deel 1)

Aanbestedende diensten die een verbijzonderde interne controle uitvoeren of waar een accountantscontrole wordt uitgevoerd, lopen vaak tegen de vraag aan of bepaalde uitgaven vanuit aanbestedingsrechtelijk perspectief rechtmatig zijn. In dit artikel gaan wij in op enkele veelvoorkomende vragen, zoals de vraag of de waarde van soortgelijke opdrachten bij elkaar moet worden opgeteld en of het is toegestaan om onder een raamovereenkomst zonder maximale waarde en/of hoeveelheid meer uit te geven dan de geraamde waarde.

Het Didam-arrest toegepast: schending van de mededingingsnorm leidt tot nietigheid (of toch vernietigbaarheid?) van de overeenkomst

Een koopovereenkomst die de gemeente Rhenen in 2020 sloot, is naar oordeel van de Midden-Nederlandse voorzieningenrechter nietig (!) omdat de gemeente bij het sluiten daarvan in strijd met het gelijkheidsbeginsel heeft gehandeld. De mededingingsnorm die in Didam-arrest is verwoord, zou bovendien van toepassing zijn op overeenkomsten die zijn gesloten vóórdat dit arrest werd gewezen.

Toepassing Didam-arrest: gemeente moet onrechtmatig verlopen uitgifteprocedure staken; loting als selectiemethode

De gemeente Zevenaar mocht een selectieprocedure voor de uitgifte van kavels intrekken en een nieuwe selectieprocedure starten. Waar de rechtbank in een incident in een bodemprocedure nog oordeelde dat het stopzetten van de eerste selectieprocedure onrechtmatig is omdat de deelnemers erop mochten vertrouwen dat de gemeente aan hen kavels zou aanbieden, oordeelt de rechtbank nu in de hoofdzaak dat de gemeente juist onrechtmatig zou handelen als de procedure zou worden voortgezet. De gemeente mag de eerste selectieprocedure dus intrekken en een nieuwe procedure starten, waarin loting als selectiemethode wordt gehanteerd.

Meer ruimte bij quasi-inbesteding (toepassing activiteitencriterium)

Twentse gemeenten mochten met een beroep op quasi-inbesteding zonder voorafgaande aanbestedingsprocedure een overeenkomst tot het bewerken en verwerken van huishoudelijk restafval aan Twence Bioconversie B.V. en AVI Twente B.V. gunnen. Interessant is dat bij berekening van het zogenaamde “activiteitencriterium” ook de omzet van een derde mocht worden meegenomen omdat met die derde (de Stadt Münster) een zogenaamde ‘publiek-publieke samenwerking’ was aangegaan. Verder overweegt de rechter dat voor de berekening omzet niet als hoofdegel geldt, maar dat vrijelijk gekozen kan worden voor een andere geschikte berekening, zoals in dit geval de afgenomen tonnages afval.

Een inschrijving op een meervoudig onderhandse aanbesteding met een prijs die de drempelwaarde voor Europees aanbesteden overschrijdt, is geldig

Een inschrijver mag bij een meervoudig onderhandse aanbesteding inschrijven met een prijs die hoger is dan het toepasselijke drempelbedrag voor Europees aanbesteden. Zo’n inschrijving is geldig, ook al heeft de aanbestedende dienst op basis van een lagere raming gekozen voor een meervoudig onderhandse aanbestedingsprocedure. Dat is alleen anders als de raming of het drempelbedrag in de aanbestedingsstukken ondubbelzinnig als prijsplafond zijn verwoord.

1 2 3 4