Gemeenten en zorgaanbieders opgelet: AMvB reële prijzen Jeugdwet per 1 juli in werking getreden

8 juli 2024, laatst geüpdatet 21 januari 2025
Op 1 juli 2024 is de AMvB reële prijzen Jeugdwet (‘AMvB’) in werking getreden. Met deze AMvB worden voor gemeenten nadere regels gesteld omtrent het vaststellen van reële prijzen binnen de Jeugdzorg.
Frank Cornelissen
Frank Cornelissen
Advocaat - Associate Partner
In dit artikel

De AMvB stelt verplicht dat de prijzen die een gemeente biedt voor jeugdhulp, wordt gebaseerd op specifieke kostprijselementen die door gemeente in hun verordening dienen te worden opgenomen. Een reële prijs moet ten minste zijn gebaseerd op de volgende kostprijselementen:

  1. kosten van beroepskrachten (cliëntgebonden en niet-cliëntgebonden), denk bijvoorbeeld aan salariskosten, werkgeverslasten en vakantietoeslagen;
  2. cliëntgebonden kosten anders dan van beroepskrachten, zoals de kosten van materialen en hulpmiddelen;
  3. overheadkosten, zoals huisvestingskosten en ict-kosten; en
  4. kosten voor indexering, bijvoorbeeld op basis van de overheidsbijdrage in de arbeidskostenontwikkeling of op basis van een cao-indexering.

Deze kostprijselementen zijn vastgesteld in overeenstemming met de Handreiking ‘Inzicht in tarieven’, onderdeel van het convenant ‘Bevorderen continuïteit jeugdhulp’. In een Kamerbrief benadrukt de (voormalig) staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport dat door het hanteren van de kostprijselementen gemeenten en aanbieders zorgvuldiger en transparanter tot een reële prijs zullen komen.

Analoog aan de AMvB reële prijs Wmo 2015 baseren in de praktijk veel gemeenten de tarieven die zij jeugdhulpaanbieders bieden al op de kostprijselementen die per 1 juli in de AMvB reële prijzen Jeugdwet zijn opgenomen. Met de inwerkingtreding van laatstgenoemde AMvB kunnen jeugdhulpaanbieders gemeenten ook houden aan het vaststellen van een reële prijs op basis van de genoemde kostprijselementen.

Heeft u vragen over de inwerkingtreding van de AMvB reële prijzen Jeugdwet of over de berekening van reële tarieven in het sociaal domein, neem dan contact op met Frank Cornelissen of Mathijs Jonkers.

Gerelateerd

Aanbestedingsrecht

Herstel inschrijving ondanks uitsluitingssanctie in aanbestedingsstukken

Een recent vonnis van de Haagse voorzieningenrechter zal warm ontvangen worden door diegenen die zich verzetten tegen de soms harde uitkomsten waartoe de...

Actualiteiten Staatssteun 2025

In het voorjaar van 2025 kwamen in het webinar Actualiteiten Staatsteun opnieuw scherpe juridische thema’s aan bod. Van vastgoedtransacties tot subsidiegrenzen...

Belangrijkste jurisprudentie aanbestedingsrecht Q1 2025: lessen voor aanbestedende diensten

In het eerste kwartaal van 2025 zijn diverse uitspraken gedaan die relevant zijn voor aanbestedende diensten. Dit artikel analyseert de belangrijkste...
Woningbouw huizen

Didam I-arrest niet van toepassing bij grondverkoop door gemeentelijke beleggingsinstelling aan gemeente

Kan de verkoop van onroerend zaken van een (door de gemeente opgerichte) fiscale beleggingsinstelling aan de gemeente door eisers tegen worden gehouden met een...
Dashboard auto

Platforms van dominante ondernemingen en verplichte interoperabiliteit: Belangrijk arrest van het HvJ EU over Android Auto

Op 25 februari 2025 heeft het Hof van Justitie van de Europese Unie (‘HvJEU’) in een belangrijk arrestprejudiciële vragen beantwoordover de zaak tussen...
Aanbesteding hervat vanwege slechte onderbouwing intrekking

Aanbesteding hervat vanwege slechte onderbouwing intrekking

De voorzieningenrechter van de rechtbank Midden-Nederland gebiedt de gemeente Oudewater en de gemeente Woerden om een ingetrokken aanbestedingsprocedure toch...
No posts found