1. Home
  2. Specialisten
  3. Stefan Kleijer

Stefan Kleijer Advocaat Arbeidsrecht

Neem vrijblijvend contact op Telefoon 026 368 48 38 Mobiel 06 4693 62 30 E-mailadres Stuur mij een e-mail Social

Over Stefan Kleijer

Biografie

Sinds 2020 werkt Stefan bij Dirkzwager op de sectie arbeidsrecht en in 2021 is hij beëdigd tot advocaat.

Stefan houdt zich onder andere bezig met de wijziging van (collectieve) arbeidsvoorwaarden en medezeggenschap in brede zin. Daarnaast maakt Stefan deel uit van de vakgroep ‘Pensioen’, waarin wordt geadviseerd over alle facetten van het pensioenrecht. Tegenwoordig met name gericht op de recentelijk in werking getreden Wet toekomst pensioenen. Ten slotte beschikt Stefan over kennis op het gebied van arbeidsmigratie waardoor hij als voorportaal fungeert voor bedrijven die buitenlandse arbeidskrachten willen aannemen, in een steeds verder globaliserende arbeidsmarkt. 

Stefan kenmerkt zich door zijn toegankelijkheid en duidelijke advisering. Hij is in staat om complexe vraagstukken begrijpelijk te maken, waardoor de cliënt direct kan acteren.

Specialisaties

Publicaties 

Artikelen

  • D. den Heeten & S.W. Kleijer, ‘De (on)mogelijkheden van collectieve acties in de zorg’, TRA 2021/92.
  • B.M.C. Stenden & S.W. Kleijer, 'De verblijfsvergunning EU-langdurig ingezetene en het zoekjaar hoogopgeleiden', Over de Grens 2022/3
  • B.M.C. Stenden, S.W. Kleijer & J.H. Niers, 'Dat asielzoekers niet mogen werken in Nederland zonder burgerservicenummer (BSN) is een groot misverstand!', Over de Grens 2023/3
  • S.W. Kleijer, L.S. Rozema & F.V.I.M. Hoppers, 'Nabestaandenpensioen: verbetering of versobering onder de Wet toekomst pensioenen?', VFP 2023/63.
  • B.M.C. Stenden & S.W. Kleijer, 'Ontbinding van de arbeidsovereenkomst op verzoek van de werkgever wegens ernstige wanprestatie: waar staan we?', TAP 2023/182.

Annotaties

  • Rb. Rotterdam 9 juni 2022, JAR 2022/187, ECLI:NL:RBROT:2022:4630, m.nt. B.M.C. Stenden & S.W. Kleijer.
  • Hof Den Bosch 14 maart 2023, JAR 2023/142, ECLI:NL:GHSHE:2023:839, m.nt. S.W. Kleijer.
  • Rb. Limburg 13 juli 2023, JAR 2023/222, ECLI:NL:RBLIM:2023:4370, m.nt. B.M.C. Stenden & S.W. Kleijer.

Functie(s)

2021 Advocaat, Dirkzwager
Handel & Transport, Internationaal, Ondernemingen, Onderwijs, Overheden, Particulieren, Zorg Arbeidsrecht, Pensioenrecht Dirkzwager - Velperpoort
Velperweg 1
6824 BZ Arnhem

Opleiding(en)

2021 2023 Beroepsopleiding Advocaten, Orde van Advocaten
2018 2020 Master Burgerlijk recht, Radboud Universiteit
2014 2018 Bachelor Rechtsgeleerdheid, Radboud Universiteit

Nevenactiviteit(en)

 

  • Penningmeester Jonge Balie Gelderland;
  • Lid Vereniging Jonge Arbeidsrecht Advocaten (VJAA);
  • Lid Vereniging voor Pensioenrecht.

Talen

Nederlands, Engels

Events

Delen of opslaan

Kennis geschreven door Stefan Kleijer

1 filter(s) actief

Expertise

Selecteer de gewenste filteritems

  • Combinatie niet mogelijk met:

Sector

Selecteer de gewenste filteritems

Thema

Selecteer de gewenste filteritems

  • Combinatie niet mogelijk met:

Auteur

Selecteer de gewenste filteritems

  • U heeft geselecteerd:
  • Combineren met:
  • Combinatie niet mogelijk met:
Zoekopdracht delen:
Aantal resultaten: 56

Indexatie normbedragen kennismigranten en houders EU blauwe kaart 2024

De minister van SZW heeft bekend gemaakt dat de normbedragen die gelden voor de tewerkstelling van (o.a.) kennismigranten en EU blauwe kaart houders worden geïndexeerd per 1 januari 2024. Net als vorig jaar, leidt de herziening tot een (forse) verhoging van de normbedragen waardoor werkgevers die in 2024 een aanvraag willen indienen rekening moeten houden met een hoger looncriterium.

Verblijfsstatus als kennismigrant speelt een rol bij beoordeling of een werkgever ernstig verwijtbaar heeft gehandeld

Een kennismigrant neemt in het arbeidsrecht een bijzondere positie in. Het recht om in Nederland te mogen werken gaat namelijk gepaard met diverse verplichtingen. Een kennismigrant mag bijvoorbeeld uitsluitend werkzaam zijn bij een erkend referent. Daarnaast dient het salaris te voldoen aan het salariscriterium en moet dit salaris marktconform zijn. Indien een kennismigrant ontslagen wordt, zal hij binnen drie maanden een baan/werkplek moeten vinden. Ook bij die nieuwe baan/werkplek dient aan voornoemde voorwaarden te worden voldaan. Lukt dat niet, dan zal de IND de verblijfsvergunning van de kennismigrant intrekken en mag niet langer in Nederland worden verbleven. Voor een kennismigrant zijn de gevolgen van een beëindiging van een dienstbetrekking dus veelal groter dan voor een ‘gewone’ werknemer. Uit een recente uitspraak van het hof Arnhem-Leeuwarden blijkt dat een werkgever er goed aan doet om hier rekening mee te houden bij het maken van de beslissing om al dan niet afscheid te nemen van een kennismigrant.

Partnerpensioen bij overlijden voor de pensioendatum mag worden uitgedrukt in een percentage van de pensioengrondslag

Op 5 september 2023 verscheen een V&A op de website van de Belastingdienst die de vraag behandelt of de hoogte van het partnerpensioen bij overlijden voor de pensioendatum mag worden uitgedrukt in een percentage van de pensioengrondslag. In dat geval wordt voor de hoogte van de dekking alsnog rekening gehouden met een franchise. De vraag moet bevestigend worden beantwoord, aldus de Belastingdienst. Een in het licht van de fiscale wetssystematiek weinig verrassend standpunt. Toch zouden wij pleiten voor een terughoudende opstelling om deze berekeningswijze daadwerkelijk te hanteren. Hieronder gaan wij in op de reden(en) hiervan.

De Hoge Raad oordeelt: cassatieklachten AFM gegrond, wijziging pensioenregeling mogelijk toch geldig

Op 21 april 2023 heeft de Hoge Raad de toezichthouder AFM in het gelijk gesteld. Onderwerp van de procedure was een gewijzigde pensioenregeling per 1 januari 2016, die voor een aantal werknemers van de AFM beduidend nadelig uitpakte. De kantonrechter was op de hand van de AFM, maar het hof Amsterdam koos de kant van de werknemers. De Hoge Raad oordeelt dat het hof Amsterdam niet steeds op een juiste manier tot zijn oordeel is gekomen, waardoor het arrest is vernietigd en voor de verdere behandeling en beslissing van de zaak is verwezen naar het hof Den Haag. Wat was er aan de hand en wat leren we van het behoorlijk uitgebreide arrest van de Hoge Raad?

Is het een werkgever toegestaan om een arbeidsmigrant zonder BSN laten werken (deel II)?

Op 25 november 2022 publiceerde de NOS een artikel over drie asielzoekers die de IND een ultimatum stelden voor het afgeven van een BSN. De asielzoekers gingen er in dat artikel (ten onrechte) van uit dat de IND daarover gaat én er in Nederland niet gewerkt mag worden zonder BSN. In deze blogreeks lichten wij toe op welke wijze een arbeidsmigrant zonder BSN in Nederland kan werken. In deze tweede blog gaan wij in op de vraag hoe fiscaal omgegaan moet worden met een werknemer zonder BSN.

Is het een werkgever toegestaan om een arbeidsmigrant zonder BSN laten werken (deel III)?

Op 25 november 2022 publiceerde de NOS een artikel over drie asielzoekers die de IND een ultimatum stelden voor het afgeven van een BSN. De asielzoekers gingen er in dat artikel (ten onrechte) van uit dat de IND daarover gaat én er in Nederland niet gewerkt mag worden zonder BSN. In deze blogreeks lichten wij toe op welke wijze een arbeidsmigrant zonder BSN in Nederland kan werken. In deze derde blog gaan wij in op de vraag of het anoniementarief achteraf gecorrigeerd kan worden, nadat de arbeidsmigrant bijvoorbeeld zijn BSN heeft verkregen.

Arbeidsmarkt op de schop: wat gaat er veranderen?

Op 3 april 2023 heeft Minister Van Gennip van Sociale Zaken en Werkgelegenheid een brief aan de Tweede Kamer gestuurd. Hierin worden de ambities rondom de hervorming van de arbeidsmarkt op hoofdlijnen uitgewerkt en maatregelen gepresenteerd over hoe dit bewerkstelligd kan worden.

Arbeidsmigratie als oplossing voor personeelstekorten in de zorg (deel 3): GVVA

In september 2022 maakte het UWV kenbaar dat de krapte op de arbeidsmarkt een recordhoogte had bereikt en dat in alle sectoren een tekort was aan personeel, zo ook in de zorg. De Sociaal Economische Raad (SER) voorspelde dat er de komende 20 jaar maar liefst 700.000 extra zorgprofessionals nodig zijn. Het onafhankelijke adviescollege, de Adviesraad Migratie, stuurde in september een rapport naar het kabinet waarin het aannemen van arbeidsmigranten van buiten de Europese Unie (EU) als oplossing wordt genoemd voor de personeelstekorten in de zorg. In een blogreeks van vijf blogs gaan wij in op mogelijkheden in dat kader en de verplichtingen die erbij komen kijken. In deze derde blog gaan wij in op de GVVA die aangevraagd kan worden voor zorgpersoneel waarvoor de vergunningen met looncriterium of opleidingseis (uit blog 2) geen uitkomst bieden.

Arbeidsmigratie als oplossing voor personeelstekorten in de zorg (deel 2): kennismigrant

In september 2022 maakte het UWV kenbaar dat de krapte op de arbeidsmarkt een recordhoogte had bereikt en dat in alle sectoren een tekort was aan personeel, zo ook in de zorg. De Sociaal Economische Raad (SER) voorspelde dat er de komende 20 jaar maar liefst 700.000 extra zorgprofessionals nodig zijn. Het onafhankelijke adviescollege, de Adviesraad Migratie, stuurde in september een rapport naar het kabinet waarin het aannemen van arbeidsmigranten van buiten de Europese Unie (EU) als oplossing wordt genoemd voor de personeelstekorten in de zorg. In een blogreeks van vijf blogs gaan wij in op mogelijkheden in dat kader en de verplichtingen die erbij komen kijken. In deze tweede blog gaan wij in op de verblijfsvergunningen ‘zoekjaar hoogopgeleiden’ en ‘voor arbeid als kennismigrant’ die aangevraagd kunnen worden voor hoogopgeleid zorgpersoneel.

Arbeidsmigratie als oplossing voor personeelstekorten in de zorg (deel 1): algemeen

In september 2022 maakte het UWV kenbaar dat de krapte op de arbeidsmarkt een recordhoogte had bereikt en dat in alle sectoren een tekort was aan personeel, zo ook in de zorg. De Sociaal Economische Raad (SER) voorspelde dat er de komende 20 jaar maar liefst 700.000 extra zorgprofessionals nodig zijn. Het onafhankelijke adviescollege, de Adviesraad Migratie, stuurde in september een rapport naar het kabinet waarin het aannemen van arbeidsmigranten van buiten de Europese Unie (EU) als oplossing wordt genoemd voor de personeelstekorten in de zorg. In een blogreeks van vijf blogs gaan wij in op mogelijkheden in dat kader en de verplichtingen die erbij komen kijken. In deze eerste blog gaan we in hoofdlijnen in op het tewerkstellen van zorgpersoneel van buiten de EU en buiten de Europees Economische Ruimte (EER).

1 2 3 4 5