1. Home
  2. Kennis
  3. Artikelen
  4. Albert Heijn aansprakelijk voor mishandeling door kassière

Albert Heijn aansprakelijk voor mishandeling door kassière

Een werkgever is aansprakelijk voor schade ten gevolge van fouten van diens werknemers. Dat deze risicoaansprakelijkheid verstrekkend is, blijkt wel uit de uitspraak van de Kantonrechter Zaanstad van 27 augustus 2015. Een kassière kreeg een woordenwisseling met een klant, waarna de kassière fysiek werd en de klant letselschade heeft geleden. De Albert Heijn moet deze schade nu vergoeden. De zaak was als volgt.Op 6 augustus 2014 deed de zwangere klant haar boodschappen bij de Albert Heijn, waa...
Leestijd 
Auteur artikel Dirkzwager
Gepubliceerd 25 november 2015
Laatst gewijzigd 16 april 2018
Een werkgever is aansprakelijk voor schade ten gevolge van fouten van diens werknemers. Dat deze risicoaansprakelijkheid verstrekkend is, blijkt wel uit de uitspraak van de Kantonrechter Zaanstad van 27 augustus 2015. Een kassière kreeg een woordenwisseling met een klant, waarna de kassière fysiek werd en de klant letselschade heeft geleden. De Albert Heijn moet deze schade nu vergoeden. De zaak was als volgt.



Op 6 augustus 2014 deed de zwangere klant haar boodschappen bij de Albert Heijn, waarna een woordenwisseling met de kassière ontstond. Over wat vervolgens gebeurde heeft de klant de volgende verklaring afgelegd:

“(…) Ik ben mishandeld door een kassière van de Albert Heijn (…) Ik heb hierdoor pijn en letsel opgelopen. (…) Ik wilde afrekenen bij de kassa en was een cake vergeten. (…) Toen ik terug kwam van het halen van de cake (…) heb ik de cake op de boodschappen bank gelegd. Ik wilde afrekenen maar de kassière groette mij niet en keek mij niet aan. Ik wist niet hoeveel ik moest afrekenen en vroeg de kassière of ze ook kon praten. Ik vroeg dit op een normale manier en niet agressief of denigrerend. Ik zag dat de kassière woest werd en gelijk tekeer begon te gaan. Ik hoorde haar tegen mij zeggen: “praat normaal of ik maak je af”. Ik was erg verbaasd en ik vroeg haar dat ze gewoon kon zeggen wat ik moest betalen. Ik zag dat ze van haar stoel kwam en achter de kassa vandaan kwam en naar mij toe lopen. Ik zei tegen haar met luide stem: “Houd afstand ik ben zwanger”. Dit heb ik meerdere keren herhaald maar ze bleef op mij afkomen. Ik zag dat zij mij probeerde te slaan. (…) Ik ben vier maanden zwanger en ik heb geprobeerd om haar af te weren door middel van haar beide handen te pakken. (…) Er kwam een man die de kassière van mij weg haalde en ik zag dat de kassière steeds probeerde ,om de man heen te gaan en weer op mij af te komen. (…)”

De kassière erkent dat zij de klant wilde slaan, maar ontkent dat zij de klant daadwerkelijk zou hebben geslagen. De kantonrechter gaat hier echter niet in mee. De verloskundige van de zwangere klant heeft namelijk verklaard dat de klant psychisch en fysiek last heeft gehad van de mishandeling. Daarbij overweegt de kantonrechter dat het mogelijk is dat de klant schade heeft geleden aan haar hand, omdat zij de kassière moest afweren. De werknemer heeft volgens de kantonrechter daarom onrechtmatig gehandeld ten opzichte van de klant.

Ondanks dat het de werknemer was die het letsel aan de klant heeft toegebracht, heeft de klant Albert Heijn in het geschil betrokken. Werkgevers zijn namelijk aansprakelijk voor schade ten gevolge van fouten van diens werknemers (artikel 6:170 lid 1 BW). De fout moet dan wel in het kader van de uitoefening van de dienstbetrekking gebeuren. In dat kader overweegt de kantonrechter dat Albert Heijn als werkgever in deze situatie als werkgever aansprakelijk is, omdat de kassière bij Albert Heijn in dienst is en het incident onder werktijd gebeurde. De werknemer was de kassa aan het bedienen en de klant was haar boodschappen aan het afrekenen. Volgens de kantonrechter bestaat daarom voldoende verband tussen de fout en de taak. Daarbij geldt volgens de kantonrechter dat een functioneel verband tussen fouten van een ondergeschikte en diens werksituatie al betrekkelijk snel moeten worden aangenomen. Albert Heijn moet daarom deze schade vergoeden.

Overigens had de klant ook de werknemer zelf kunnen aanspreken op het vergoeden van de schade. Doorgaans is het echter eenvoudiger de schade daadwerkelijk betaald te krijgen door de werkgever. De werkgever is voorts niet per definitie de dupe van de door diens werknemer ontstane schade. Regres op de werknemer is namelijk mogelijk in geval van opzet of bewuste roekeloosheid (artikel 6:170 lid 3 BW). Daarvan lijkt in deze situatie alleszins sprake.