1. Home
  2. Kennis
  3. Artikelen
  4. Blog lootboxes

Zo voorkom je dat een loot box als verboden kansspel wordt aangemerkt

Om niet te kwalificeren als kansspel moet een loot box aan twee voorwaarden voldoen: de buit mag niet verhandelbaar zijn en de speler moet zijn winstkans met behendigheid kunnen vergroten. Hoe dat in een individuele game te realiseren is altijd maatwerk.
Leestijd 
Auteur artikel Sven Wakker
Gepubliceerd 29 mei 2020
Laatst gewijzigd 29 mei 2020

Sinds enkele jaren is het een trend in videogames: loot boxes. Virtuele schatkisten gevuld met een willekeurig buit of beloning. Voorbeelden van loot boxes zijn het openen van ‘packs’ in het voetbalspel FIFA om zeldzame voetbalspelers te krijgen of het openen van schatkisten in het survivalspel Fortnite met de kans op een sterk wapen.

Maar de loot boxes liggen onder vuur en zijn middelpunt van een controverse tussen ontwikkelaars en wetgevers en kansspelautoriteiten.. In België zijn onlangs zelfs alle spellen met loot boxes verboden. De Nederlandse Kansspelautoriteit deed ook onderzoek naar loot boxes en heeft geconcludeerd dat een aantal van de onderzochte loot boxes in strijd is met de Wet op de kansspelen.

Dat is voor de game-industrie niet alleen een probleem omdat de Kansspelautoriteit een bestuurlijke boete kan opleggen van maximaal € 830.000 (of, als dat meer is, 10 procent van de wereldwijde omzet van het bedrijf dat de wet overtreedt). Ook vormen de opbrengsten uit lootboxen een belangrijke inkomstenbron voor veel developers. De omzet gerelateerd aan loot boxes is doorgaans veel hoger dan de omzet uit de verkoop van het spel zelf.

Hoe nu verder?

Om op grond van de Wet op de Kansspelen als kansspel aangemerkt te worden, moet voldaan zijn aan de volgende vereisten:

  • De speler kan meedingen naar een prijs of premie;
  • De speler kan zelf geen overwegende invloed uitoefenen op de winkans van de prijs of premie.

Om lootboxen niet aan deze eisen te laten voldoen bestaan dan ook twee routes:

1. Voorkom dat de loot box of de uitkomst verhandelbaar is

Om als prijs of premie te kwalificeren is het voldoende dat de uitkomst van de loot box op enigerlei wijze overdraagbaar is. Dan vertegenwoordigt deze al een economische waarde. Dit kan je als gameontwikkelaar tegengaan door in het spel te voorkomen dat een speler de uitkomst kan uitwisselen met een andere speler. Zodra de uitkomst van de loot box alleen voor de speler zelf te gebruiken is, zal de loot box of uitkomst niet daarvan kwalificeren als prijs of premie. 

2. Bewerkstellig dat spelers invloed kunnen uitoefenen op de winkans

De maatstaf is dat hoe meer keuzemogelijkheden een speler heeft, hoe meer invloed de speler kan uitoefenen. Zo heeft een schaker een zeer groot scala aan mogelijkheden en is het behendigheidsniveau van schaken daarom erg groot. Schaken zou dan ook niet kwalificeren als een kansspel. Tegelijkertijd heeft het Hof na jaren procederen echter geoordeeld dat pokeren een kansspel is, en geen behendigheidsspel. Bij poker wordt de winnaar uiteindelijk aangewezen door een element van toeval: het toekennen van kaarten. Op deze onzekere factor hebben deelnemers, hoe behendig ze ook zijn, geen overwegende invloed.

Voor het toevoegen van een behendigheid met overwegende invloed aan uw game, zijn uiteenlopende varianten denkbaar. Afhankelijk van de aard en spelregels van het spel kan gedacht worden aan:

  • Het kunnen bepalen van een strategie;
  • Het kunnen vergaren van relevante informatie gedurende het spel;
  • Het kunnen kiezen of selecteren van de tegenspeler;

Altijd maatwerk

Het vergt van de gameontwikkelaar creativiteit om loot boxes zo vorm te geven, dat deze niet kwalificeren als verboden kansspel. Daarbij denk ik graag met u mee. Dus heeft u vragen over loot boxes, andere kansspelen of de Wet op de Kansspelen, neem dan gerust contact met mij op.