Burgers, bouwers en bestuursorganen opgelet: zelfstandige gebruikswijziging aansluitend terrein mogelijk op grond van kruimellijst!

25 februari 2019

De “kruimelgevallenregeling” of “kruimellijst” neergelegd in artikel 4 van bijlage II van het Besluit omgevingsrecht (“Bor”) is voer voor discussie en rechtspraak. In een recente uitspraak van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State (“de Afdeling”) van 20 februari 2019 staat de gebruikswijziging uit artikel 4 lid 9 van bijlage II Bor centraal.

Jasper Molenaar
Jasper Molenaar
Advocaat - Partner
In dit artikel

De Afdeling laat zich met enige regelmaat uit over de toepassing van diverse onderdelen van de kruimellijst. Zo heeft de Afdeling eerder bijvoorbeeld de toepassing van de “tijdelijke kruimelvergunning” uit artikel 4 lid 11 van bijlage II Bor verduidelijkt (ECLI:NL:RVS:2017:2212, zie daarover een bijdrage van mij). Ook heeft de Afdeling zich eerder uitgesproken over de verhouding tussen artikel 4 lid 1 en artikel 4 lid 9 van bijlage II Bor (ECLI:NL:RVS:2017:744, zie daarover mijn bijdrage en ECLI:NL:RVS:2018:963, zie daarover een bijdrage van mijn kantoorgenoot Bart de Haan).

In de zaak van 20 februari 2019 (ECLI:NL:RVS:2019:477) had de appellant een aanvraag ingediend om de tuin achter zijn hotel in gebruik te kunnen nemen als terras. Volgens het college en de rechtbank biedt het kruimelgeval uit artikel 4 lid 9 van Bijlage II Bor in dit geval geen uitkomst. De rechtbank oordeelt dat met het in gebruik nemen van de tuin als terras een nieuw gebruik van dat perceel wordt gerealiseerd dat strijdig is met het bestemmingsplan. Volgens de rechtbank volgt uit de nota van toelichting bij artikel 4 lid 9 van bijlage II Bor dat een nieuw gebruik op een bepaalde locatie niet onder de reikwijdte van dat artikel valt.

De Afdeling oordeelt anders. De Afdeling stelt vast dat uit de nota van toelichting bij artikel 4 lid 9 van bijlage II Bor blijkt dat niet alleen het desbetreffende bouwwerk onder de reikwijdte van dit artikel valt, maar ook het aansluitend terrein. Daarmee is in dit geval géén sprake van het realiseren van een nieuw gebruik op een bepaalde locatie. De Afdeling merkt daarbij nog op dat artikel 4 lid 9 van bijlage II Bor niet slechts van toepassing is op de wijziging van het gebruik van een aansluitend terrein als dit samengaat met een wijziging van het gebruik van het bouwwerk waar dat terrein op aansluit. Artikel 4 lid 9 van bijlage II Bor kan dus worden toegepast ten behoeve van de zelfstandige gebruikswijziging van een bij een bouwwerk aansluitend terrein, bijvoorbeeld als het gewenste gebruik van dat bouwwerk reeds is vergund.

Gerelateerd

Raad van State: stil voorontwerp geen grond voor risicoaanvaarding

Afdeling: publicatie voorontwerpbestemmingsplan op ruimtelijkeplannen.nl geen grond voor risicoaanvaarding

In haar uitspraak van 5 november 2025 heeft de Afdeling geoordeeld dat het nemen van ‘kale voorbereidingsbesluiten’ en het zonder kennisgeving publiceren van...

Wgiw en Bgiw: nieuwe bevoegdheden voor gemeenten in de aanpak van de warmtetransitie

Nederland staat voor een enorme verduurzamingsopgave van de gebouwde omgeving: in 2050 moet de energievoorziening van alle bestaande gebouwen CO₂-neutraal...

De veiligheid van vrouwen en de rol van het openbare orde instrumentarium

De veiligheid van vrouwen staat steeds vaker in de schijnwerpers van het lokale bestuur. Gemeenten nemen tal van initiatieven om onveilige situaties tegen te...

Wet verbetering beschikbaarheid jeugdzorg | Blog 6: Centrale toezichthoudende rol NZa

Naar aanleiding van geconstateerde structurele knelpunten in de jeugdhulp en jeugdzorg is de Wet verbetering beschikbaarheid jeugdzorg ingediend en 7 oktober...

Wet verbetering beschikbaarheid jeugdzorg | Blog 5: Eisen aan bedrijfsvoering en jaarverantwoording jeugdhulpaanbieders

Naar aanleiding van geconstateerde structurele knelpunten in de jeugdzorg - waaronder jeugdhulp, kinderbeschermingsmaatregelen en jeugdreclassering vallen - is...

Wet verbetering beschikbaarheid jeugdzorg | Blog 4: Verplichte bestuursstructuur en raad van toezicht

Naar aanleiding van geconstateerde structurele knelpunten in de jeugdzorg - waaronder jeugdhulp, kinderbeschermingsmaatregelen en jeugdreclassering vallen - is...
No posts found