1. Home
  2. Kennis
  3. Artikelen
  4. Geen wettelijke verbetering positie consument na faillissement winkel

Geen wettelijke verbetering positie consument na faillissement winkel

Naar aanleiding van het faillissement van Impact Retail, waartoe It’s Electronics, Prijstopper en Modern.nl behoren, zijn Kamervragen gesteld over de positie van consumenten bij een faillissement. Vooral het feit dat consumenten vaak gedwongen zijn een aanbetaling te doen, maakt hun positie in een faillissement ‘uiterst benard’. Op 17 maart jl. heeft de Minister van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie op de gestelde vragen gereageerd.De Minister stelt eerst vast dat consumenten over het...
Leestijd 
Auteur artikel Dirkzwager
Gepubliceerd 06 april 2011
Laatst gewijzigd 16 april 2018
Naar aanleiding van het faillissement van Impact Retail, waartoe It’s Electronics, Prijstopper en Modern.nl behoren, zijn Kamervragen gesteld over de positie van consumenten bij een faillissement. Vooral het feit dat consumenten vaak gedwongen zijn een aanbetaling te doen, maakt hun positie in een faillissement ‘uiterst benard’. Op 17 maart jl. heeft de Minister van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie op de gestelde vragen gereageerd.

De Minister stelt eerst vast dat consumenten over het algemeen de status hebben van een gewone schuldeiser. De kans dat een consument (een groot deel van) zijn vooruit- of aanbetaling uit de failliete boedel terugontvangt, is tamelijk gering. Dit in tegenstelling tot de vaak kapitaalkrachtige banken en andere kredietverschaffers, die tegenwoordig op alle activa pand- en hypotheekrechten (trachten te) vestigen. Hierdoor hebben zij juist weinig last van het faillissement en een goede kans om in ieder geval een deel van hun vordering betaald te krijgen.

De Minister ziet echter geen aanleiding om particulieren, bijvoorbeeld door de afschaffing van voorrechten en preferenties in faillissement, in een soortgelijke positie als banken te brengen. Onder meer omdat een verminderde verhaalspositie van banken zou kunnen leiden tot teruglopende kredietverstrekking aan het bedrijfsleven.

De consument blijft dus afhankelijk van de mogelijke regelingen die de curator weet te treffen met andere winkelketens (zoals in het geval van het faillissement van Impact Retail). Het Ministerie wijst er verder op dat consumenten risico’s kunnen vermijden door een product pas bij levering te betalen en geen of slechts een kleine aan- of vooruitbetaling te doen. Verder wijst De Minister op de ontwikkeling van alternatieven in de vorm van een aanbetaling op een derdenrekening, waardoor de aanbetaling niet in het faillissement zou vallen, en op de website van ConsuWijzer voor nadere informatie over de rechten en plichten van consumenten bij een faillissement.

Een wettelijke versterking van de positie van de consument bij het faillissement van een (elektronica)winkel lijkt hiermee, in ieder geval voorlopig, van de baan.

De brief van de Minister is hier te vinden: http://www.dzw.gr/55d42