Gevolgen (niet) van enige betekenis

20 december 2017
In een uitspraak van 6 december 2017 (ECLI:NL:RVS:2017:3323) heeft de Afdeling toepassing gegeven aan het criterium ‘gevolgen van enige betekenis’ bij de vraag of iemand als belanghebbende kan worden aangemerkt.CasusBurgemeester en wethouders hebben een omgevingsvergunning verleend voor de aanleg van een onbemande camperplaats. Appellant is eigenaar van een woning die hij verhuurt. Deze woning is gelegen op 295 meter van de camperplaats. Tussen de woning en de camperplaats is bebouwing gelege...
Bart de Haan
Bart de Haan
Advocaat - Associate Partner
In dit artikel
In een uitspraak van 6 december 2017 ( ECLI:NL:RVS:2017:3323) heeft de Afdeling toepassing gegeven aan het criterium ‘gevolgen van enige betekenis’ bij de vraag of iemand als belanghebbende kan worden aangemerkt.

Casus
Burgemeester en wethouders hebben een omgevingsvergunning verleend voor de aanleg van een onbemande camperplaats. Appellant is eigenaar van een woning die hij verhuurt. Deze woning is gelegen op 295 meter van de camperplaats. Tussen de woning en de camperplaats is bebouwing gelegen. Daardoor heeft appellant alleen zicht op de camperplaats vanuit het raam op de eerste etage en vanuit de dakkapel op zijn zolder, indien hij zijn hoofd uit het raam steekt en naar rechts kijkt.

Gevolgen van enige betekenis
Om als belanghebbende in de zin van de Awb te kunnen worden aangemerkt, dient een natuurlijk persoon volgens vaste jurisprudentie een voldoende objectief bepaalbaar, eigen, persoonlijk belang te hebben dat hem in voldoende mate onderscheidt van anderen en dat rechtstreeks wordt geraakt door het bestreden besluit. De rechtbank heeft overwogen dat appellant niet als belanghebbende kan worden aangemerkt bij het besluit, omdat hij niet rechtstreeks in zijn belangen wordt geraakt.

De Afdeling verwijst naar haar uitspraak van 23 augustus 2017 ( ECLI:NL:RVS:2017:2271), waarin zij heeft overwogen dat degene die rechtstreeks feitelijke gevolgen ondervindt van een activiteit die het besluit toestaat belanghebbende is bij dat besluit, tenzij gevolgen van enige betekenis ontbreken.

De Afdeling overweegt vervolgens dat de afstand van 295 meter, in combinatie met de aanwezigheid van tussenliggende bebouwing, waardoor appellant slechts zicht heeft op de camperplaats vanuit het raam op de eerste etage en vanuit de dakkapel, indien hij zijn hoofd uit het raam steekt en naar rechts kijkt, maakt dat het zicht op de camperplaats dermate gering is dat in zoverre gevolgen van enige betekenis ontbreken.

Over de stelling van appellant dat hij verkeershinder zal gaan ondervinden, merkt de Afdeling op dat de campers ter hoogte van zijn woning geacht worden in het heersende verkeersbeeld te zijn opgenomen. Ook wordt appellant volgens de Afdeling niet rechtstreeks in zijn belang geraakt door het in- en uitvoegen van campers op de weg, omdat hij zich in zoverre niet onderscheidt van andere weggebruikers van de weg. De Afdeling sluit af met de overweging dat ook in zoverre gevolgen van enige betekenis ontbreken.

Heeft u vragen over belanghebbendheid, neem dan contact op met Bart de Haan.

Gerelateerd

Raad van State: stil voorontwerp geen grond voor risicoaanvaarding

Afdeling: publicatie voorontwerpbestemmingsplan op ruimtelijkeplannen.nl geen grond voor risicoaanvaarding

In haar uitspraak van 5 november 2025 heeft de Afdeling geoordeeld dat het nemen van ‘kale voorbereidingsbesluiten’ en het zonder kennisgeving publiceren van...

Wgiw en Bgiw: nieuwe bevoegdheden voor gemeenten in de aanpak van de warmtetransitie

Nederland staat voor een enorme verduurzamingsopgave van de gebouwde omgeving: in 2050 moet de energievoorziening van alle bestaande gebouwen CO₂-neutraal...

De veiligheid van vrouwen en de rol van het openbare orde instrumentarium

De veiligheid van vrouwen staat steeds vaker in de schijnwerpers van het lokale bestuur. Gemeenten nemen tal van initiatieven om onveilige situaties tegen te...

Wet verbetering beschikbaarheid jeugdzorg | Blog 6: Centrale toezichthoudende rol NZa

Naar aanleiding van geconstateerde structurele knelpunten in de jeugdhulp en jeugdzorg is de Wet verbetering beschikbaarheid jeugdzorg ingediend en 7 oktober...

Wet verbetering beschikbaarheid jeugdzorg | Blog 5: Eisen aan bedrijfsvoering en jaarverantwoording jeugdhulpaanbieders

Naar aanleiding van geconstateerde structurele knelpunten in de jeugdzorg - waaronder jeugdhulp, kinderbeschermingsmaatregelen en jeugdreclassering vallen - is...

Wet verbetering beschikbaarheid jeugdzorg | Blog 4: Verplichte bestuursstructuur en raad van toezicht

Naar aanleiding van geconstateerde structurele knelpunten in de jeugdzorg - waaronder jeugdhulp, kinderbeschermingsmaatregelen en jeugdreclassering vallen - is...
No posts found