Hoge Raad bevestigt bestaan hinderpaalcriterium artikel 13 Zorgverzekeringswet

11 juli 2014

Zorgverzekeraars moeten niet-gecontracteerde aanbieders een vergoeding betalen die zodanig is dat verzekerden geen hinderpaal ervaren bij het inroepen van zorg bij deze niet-gecontracteerde aanbieders. Dat heeft de Hoge Raad op 11 juli jl. geoordeeld in een langverwacht arrest (ECLI:NL:HR:2014:1646). Daarmee bekrachtigt de Hoge Raad het arrest van het Hof ’s-Hertogenbosch van 9 juli 2013.

Koen Mous
Koen Mous
Advocaat - Partner
In dit artikel

Volgens de Hoge Raad bevat artikel 13 van de Zorgverzekeringswet een ‘hinderpaalcriterium’. Het hinderpaalcriterium houdt in dat zorgverzekeraars de vergoeding voor niet-gecontracteerde zorg niet dusdanig laag mogen vaststellen dat daardoor een feitelijke hinderpaal voor verzekerden ontstaat om zich tot een zorgaanbieder te wenden die door de zorgverzekeraar niet gecontracteerd is. Algemeen wordt aangenomen dat de vergoeding tenminste 75-80% moet zijn van het marktconforme tarief. Met andere woorden: 75-80% van het tarief dat gecontracteerde aanbieders ontvangen.

De afgelopen jaren zijn er meerdere gerechtelijke procedures tussen zorgverzekeraars en zorgaanbieder gevoerd waarin de vraag centraal stond of artikel 13 Zvw een hinderpaalcriterium bevat. Mr. Koen Mous van Dirkzwager heeft diverse zorgaanbieders bijgestaan in deze procedures. Zorgverzekeraars stelden zich steevast op het standpunt dat zij volledig vrij zijn om te bepalen welke vergoeding zij toekennen bij niet-gecontracteerde zorg. Zorgaanbieders zijn van mening dat zorgverzekeraars bij het vaststellen van de vergoeding het hinderpaalcriterium in acht moeten nemen. De Hoge Raad bevestigt nu het standpunt van de zorgaanbieders. Goed nieuws dus voor de Nederlandse niet-gecontracteerde zorgaanbieder.

De vraag is wel hoe lang het hinderpaalcriterium nog geldend recht blijft. Minister Schippers heeft een wetsvoorstel voorbereid waarmee beoogd wordt het hinderpaalcriterium van artikel 13 Zvw af te schaffen. Dit wetsvoorstel is op 24 juni jl. door de Tweede Kamer aangenomen. De vraag is of het wetsvoorstel uiteindelijk ook de Eerste Kamer zal passeren. Er bestaan immers nogal wat redenen om artikel 13 Zvw niet aan te passen. Niet alleen betekent de aanpassing een forse beperking van het recht op vrije artsenkeuze, bovendien verstoort het de verhoudingen op de markt. Zorgverzekeraars zouden na aanpassing een enorme machtpositie krijgen. Het wetsvoorstel staat bovendien op gespannen voet met Europees recht. Indien artikel 13 Zvw daadwerkelijk aangepast zou worden, kunnen daarom opnieuw procedures verwacht worden.

Gerelateerd

Rechtbank fluit Zilveren Kruis terug over vergoedingsvoorwaarde voor geneesmiddelen

De rechtbank Den Haag publiceerde onlangs haar vonnis van 21 mei 2025, waarin zij een streep zet door het beleid van Zilveren Kruis (ende aan haar gelieerde...
Jeugdwet en Wmo 2015: belangrijke juridische uitspraken van oktober 2025

Jeugdwet en Wmo 2015: belangrijkste jurisprudentie van oktober 2025

Bekijk een overzicht van belangrijke juridische uitspraken binnen het sociaal domein die voor de Jeudgwet en de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 (Wmo)...
jurisprudentie participatiewet 2025

Jurisprudentie Participatiewet: belangrijkste uitspraken van oktober 2025

Bekijk een overzicht van belangrijke juridische uitspraken binnen het sociaal domein die voor de participatiewet in oktober 2025 zijn gepubliceerd. Iedere zaak...

Wet verbetering beschikbaarheid jeugdzorg | Blog 6: Centrale toezichthoudende rol NZa

Naar aanleiding van geconstateerde structurele knelpunten in de jeugdhulp en jeugdzorg is de Wet verbetering beschikbaarheid jeugdzorg ingediend en 7 oktober...

Wet verbetering beschikbaarheid jeugdzorg | Blog 5: Eisen aan bedrijfsvoering en jaarverantwoording jeugdhulpaanbieders

Naar aanleiding van geconstateerde structurele knelpunten in de jeugdzorg - waaronder jeugdhulp, kinderbeschermingsmaatregelen en jeugdreclassering vallen - is...

Wet verbetering beschikbaarheid jeugdzorg | Blog 4: Verplichte bestuursstructuur en raad van toezicht

Naar aanleiding van geconstateerde structurele knelpunten in de jeugdzorg - waaronder jeugdhulp, kinderbeschermingsmaatregelen en jeugdreclassering vallen - is...
No posts found