Maatregelen voor jeugdzorginkoop gemeenten

10 april 2020, laatst geüpdatet 21 januari 2025
Ministers De Jonge (VWS) en Dekker (Rechtsbescherming) kondigen in een recente brief aan de Tweede Kamer een groot aantal maatregelen aan om de organisatie en daarmee de kwaliteit en continuïteit van de jeugdzorg te verbeteren. Een drietal maatregelen is relevant voor de aanbestedingen en open house-inkoop van gemeenten.
Frank Cornelissen
Frank Cornelissen
Advocaat - Associate Partner
In dit artikel

Kostprijselementen

Ten eerste komt er volgens de Kamerbrief een regeringsbesluit (AMvB) dat het begrip “reële prijs” nader uitwerkt. Gemeenten die jeugdhulp, jeugdbescherming en jeugdreclassering laten uitvoeren door zorgaanbieders, moeten daarvoor ingevolge artikel 2.12 Jeugdwet reële tarieven vaststellen. In de praktijk is er veel discussie (en rechtszaken) over de uitleg van een dergelijk reëel tarief, ook wel reële prijs genoemd, en de AMvB zal de kostprijselementen benoemen die transparant moeten worden opgenomen in de reële prijs, zoals dat ook voor de Wmo het geval is. De volgende elementen worden daarin ten minste opgenomen: de kosten van beroepskrachten, reële overheadkosten, kosten voor niet-productieve uren van de beroepskrachten, reis- en opleidingskosten en indexatie van de reële prijs voor het leveren van een dienst. Het streven is om dit artikel op 1 april 2021 in werking te laten treden voor nieuw te sluiten contracten, zodat er bij de inkoop van jeugdhulp voor het jaar 2022 rekening mee moet worden gehouden.

Zorgvuldigheidseisen

Ten tweede wordt in de brief een drietal zorgvuldigheidseisen bij inkoop voorgeschreven. Zo moeten gemeenten meerjarige contracten afsluiten. Om zorgaanbieders de vereiste zekerheid te bieden, kan waarschijnlijk strikt genomen niet worden volstaan met een eenjarige overeenkomst met (jaarlijkse) verlengingsopties. Tevens dient er tussen het tekenen en de ingang van het contract ten minste 3 maanden (in uitzonderingsgevallen: 6 maanden), zoals nu ook al voor Wmo-inkoop geldt. Daarnaast moeten binnen de inkoopcontracten afspraken worden gemaakt over de continuïteit van zorg voor cliënten na afloop van een contract. In de Jeugdwet zal bovendien een bepaling worden opgenomen die de Minister gelegenheid geeft nadere zorgvuldigheidseisen voor de inkoop van zorg vast te stellen.

Afschaffing emvi-verplichting

Tot slot schrijven de ministers dat de “emvi-verplichting” op termijn, na een wetswijziging, zal worden geschrapt. De Jeugdwet en de Wmo 2015 verplichten op dit moment bij aanbestedingen dat gunning alleen op basis van de economisch meest voordelige inschrijving (d.i. beste prijs-kwaliteitverhouding) mogelijk is (“emvi-verplichting”). Door schrapping krijgen gemeenten meer vrijheid om aanbestedingsprocedures in te richten en dat moet leiden tot vermindering van de uitvoeringslasten voor geïnteresseerde aanbieders en voor gemeenten. Gemeenten kunnen selecteren op basis van bewezen kwaliteit (zoals certificaten en referenties) en hoeven geen kwalitatieve inschrijving (met bijvoorbeeld een plan van aanpak) meer te beoordelen.

Gerelateerd

Belangrijkste jurisprudentie aanbestedingsrecht Q1 2025: lessen voor aanbestedende diensten

In het eerste kwartaal van 2025 zijn diverse uitspraken gedaan die relevant zijn voor aanbestedende diensten. Dit artikel analyseert de belangrijkste...
Woningbouw huizen

Didam I-arrest niet van toepassing bij grondverkoop door gemeentelijke beleggingsinstelling aan gemeente

Kan de verkoop van onroerend zaken van een (door de gemeente opgerichte) fiscale beleggingsinstelling aan de gemeente door eisers tegen worden gehouden met een...
Dashboard auto

Platforms van dominante ondernemingen en verplichte interoperabiliteit: Belangrijk arrest van het HvJ EU over Android Auto

Op 25 februari 2025 heeft het Hof van Justitie van de Europese Unie (‘HvJEU’) in een belangrijk arrestprejudiciële vragen beantwoordover de zaak tussen...
Aanbesteding hervat vanwege slechte onderbouwing intrekking

Aanbesteding hervat vanwege slechte onderbouwing intrekking

De voorzieningenrechter van de rechtbank Midden-Nederland gebiedt de gemeente Oudewater en de gemeente Woerden om een ingetrokken aanbestedingsprocedure toch...
vrouw justitia

Vendor lock-in is objectieve rechtvaardiging voor toeschrijven naar merk

"Ingeval van afhankelijkheid tussen aanbesteder en een bepaald merk of product lijkt het te zijn toegestaan dat de aanbestedende dienst dit merk of product bij...
vrouw justitia

Beroep op derden: hoe, wat, wanneer?

Al sinds de arresten inzake Siemens en Holst Italia is het een aanbestedingsrechtelijke zekerheid dat inschrijvers een beroep kunnen doen op derden voor...
No posts found