Staatssteun bij publieke financiering van warmtenetten

27 oktober 2025

De Wet collectieve warmte (Wcw) vergroot de publieke sturing op warmtenetten: warmtebedrijven moeten voortaan een publiek meerderheidsbelang hebben. Dit betekent dat overheden aanzienlijk zullen gaan deelnemen in de aanleg en exploitatie van warmtenetten. Daarbij moeten overheden echter zorgvuldig omgaan met de staatssteunregels. De overheid dient zich als aandeelhouder of investeerder te gedragen zoals een private partij in vergelijkbare omstandigheden zou doen.  

In dit artikel

In dit artikel bespreken we de staatssteunrechtelijke aandachtspunten bij publieke financiering van warmtenetten en schetsen we de belangrijkste routes om dergelijke financiering staatssteunproof te organiseren.

Staatssteun en mogelijke marsroutes

Een van de voorwaarden voor het ontstaan van staatssteun is dat de (decentrale) overheid een (selectief) voordeel verstrekt. Zij voorkomt bevoordeling bij investeringsbeslissingen door zich te gedragen zoals een private marktinvesteerder onder vergelijkbare omstandigheden zou doen.  

Warmtenetten kunnen een uitdagende businesscase kennen, met name vanwege hoge aanvangsinvesteringen en lange terugverdientijden. Indien een overheid dan substantieel gaat financieren onder voorwaarden die een private partij in een vergelijkbare situatie niet zou accepteren (bijvoorbeeld genoegen nemen met lager of later rendement, of extra risico’s dragen), kan sprake zijn van staatssteun.  

De Europese wetgever heeft verschillende routes vastgesteld die overheden de ruimte bieden om geoorloofde staatssteun te verlenen. Publieke financiering van warmtenetten kan daardoor, mits aan de voorwaarden wordt voldaan, binnen deze kaders geoorloofd zijn.

Wanneer het project aanzienlijke investeringen vergt: de AGVV

Wanneer sprake is van grotere (niet-marktconforme) investeringen kan een overheid gebruikmaken van de Algemene Groepsvrijstellingsverordening (AGVV). Deze verordening verklaart bepaalde categorieën steun verenigbaar met de interne markt en vrijgesteld van voorafgaande goedkeuring van de Europese Commissie. De AGVV biedt, onder voorwaarden, ruimte voor geoorloofde staatssteun in warmtenetten. Artikel 46 AGVV maakt bijvoorbeeld investeringssteun mogelijk voor de bouw, uitbreiding of modernisering van energie-efficiënte stadsverwarmings- en koelingssystemen. Er kan dan tot 50 miljoen euro per project per onderneming worden verleend.

De DAEB-route

In de Memorie van Toelichting bij de Wcw wordt de collectieve warmtevoorziening aangemerkt als een dienst van algemeen economisch belang (DAEB). Een DAEB betreft een publieke taak die de markt niet of onvoldoende uitvoert (bijvoorbeeld omdat de businesscase negatief is of het rendement te laag). De overheid kan, in overeenstemming met de staatssteunregels, die onderneming compenseren voor de kosten die rechtstreeks voortvloeien uit de uitvoering van de publieke taak. De overheid kan de compensatie (indien mogelijk) zodanig vormgeven dat staatssteun ontbreekt. Dat is mogelijk met een beroep op de zogenoemde Altmark-criteria of de DAEB-de-minimisverordening (die steun tot € 750.000 per onderneming over drie belastingjaren toestaat).

Is er toch sprake van staatssteun, dan kan compensatie rechtmatig worden verleend onder het DAEB-vrijstellingsbesluit, mits aan de daarin gestelde voorwaarden wordt voldaan.

Wanneer moet staatssteun voor warmtenetten worden aangemeld bij de Europese Commissie?

Wanneer een voorgenomen steunmaatregel niet binnen de bestaande routes kan worden verantwoord, resteert altijd nog de mogelijkheid van aanmelding bij de Europese Commissie. De Commissie beoordeelt dan of de steun verenigbaar is met de interne markt. In het geval van aanmelding bij de Europese Commissie moeten overheden rekening houden met de zogenoemde standstill-verplichting: de steun mag pas worden uitgevoerd nadat de Commissie haar goedkeuring heeft verleend. 

Publieke financiering van warmtenetten: voorkom staatssteun met de juiste juridische route

Kortom, publieke financiering van warmtenetten kan staatssteunproof worden ingericht, mits overheden zorgvuldig te werk gaan. Vroegtijdige aandacht voor staatssteun in de planfase is cruciaal. Er is vaak meer mogelijk dan op het eerste gezicht lijkt, zolang men de juiste route bewandelt binnen het EU-kader.

Gerelateerd

Wgiw en Bgiw: nieuwe bevoegdheden voor gemeenten in de aanpak van de warmtetransitie

Nederland staat voor een enorme verduurzamingsopgave van de gebouwde omgeving: in 2050 moet de energievoorziening van alle bestaande gebouwen CO₂-neutraal...

Nieuwe Warmtewetgeving 2026: wat de Wcw en Wgiw betekenen voor gemeenten, warmtebedrijven en investeerders

De energietransitie vraagt om fundamentele veranderingen in de manier waarop wij in Nederland onze woningen en bedrijven verwarmen. Nederland moet ‘van het gas...

Warmtebedrijf oprichten onder de Wcw: aandachtspunten en juridische eisen

Een van de oogmerken van de Wet collectieve warmte (Wcw) is het vergroten van publieke sturing op de realisatie en exploitatie van collectieve warmte. Om die...

Waarom registratie van netwerken belangrijk is voor eigendom en bescherming

Sinds 1 februari 2007 is in de wet vastgelegd dat de eigendom van een net, bestaande uit één of meer kabels of leidingen, bestemd voor transport van vaste,...

De overgangsregeling bij registratie van netwerken

Sinds 2007 is in de wet verankerd dat een netwerk een onroerende zaak is. Alvorens een netwerkbedrijf over kan gaan tot juridische overdracht van het netwerk,...

De (on)zichtbaarheid van een net bij het Kadaster

Bij de vestiging van een recht van opstal voor een kabel of leiding wordt een aantekening geplaatst op het kadastraal bericht object van het perceel grond dat...
No posts found