1. Home
  2. Kennis
  3. Artikelen
  4. NMa past informatievoorziening aan naar aanleiding van rapport Ombudsman

NMa past informatievoorziening aan naar aanleiding van rapport Ombudsman

Op 29 september 2010 heeft de ombudsman een rapport uitgebracht waarin hij concludeert dat de NMa tekort is geschoten in de informatievoorziening over haar toezichthoudende taak. Het tijdig verwijzen naar een advocaat dient onderdeel te zijn van de informatievoorziening. Inmiddels heeft de NMa haar beleid ten aanzien van de informatieverstrekking gewijzigd. Een kinderopvanginstelling belde in juni 2006 de NMa Informatielijn met een informatieverzoek. De NMa Informatielijn verwees de betreffen...
Leestijd 
Auteur artikel Sjaak van der Heul
Gepubliceerd 28 oktober 2010
Laatst gewijzigd 16 april 2018
Op 29 september 2010 heeft de ombudsman een rapport uitgebracht waarin hij concludeert dat de NMa tekort is geschoten in de informatievoorziening over haar toezichthoudende taak. Het tijdig verwijzen naar een advocaat dient onderdeel te zijn van de informatievoorziening. Inmiddels heeft de NMa haar beleid ten aanzien van de informatieverstrekking gewijzigd.



Een kinderopvanginstelling belde in juni 2006 de NMa Informatielijn met een informatieverzoek. De NMa Informatielijn verwees de betreffende instelling naar de brochures over karteltoezicht op de website van de NMa. Vervolgens nam de kinderopvanginstelling opnieuw telefonisch contact op met de NMa om een concrete vraag te stellen over de toelaatbaarheid van een concurrentiebeding dat zij in het kader van een samenwerking met andere kinderopvanginstellingen had gesloten. De kinderopvanginstelling werd verzocht haar vragen schriftelijk in te dienen, waarna deze zelfbelastend materiaal naar de NMa opstuurde. Op basis van de verkregen informatie heeft de NMa een bedrijfsbezoek gedaan bij de betreffende kinderopvanginstelling. Tijdens dit bedrijfsbezoek wees de NMa de instelling op het feit dat zij onderzoek naar een eventuele overtreding van het kartelverbod was gestart. Daarbij nam zij de cautie af en wees zij de kinderopvanginstelling op de mogelijkheid om een advocaat in de arm te nemen.

De ombudsman concludeert dat de NMa tekort is geschoten in de informatievoorziening over haar toezichthoudende taak, waardoor de kinderopvanginstelling belastend materiaal naar de NMa heeft opgestuurd. De ombudsman verwerpt het argument van de NMa dat iedereen die zich tot haar wendt met vragen op mededingingsgebied, bekend moet worden verondersteld met het feit dat de NMa met toezicht op de naleving van de mededingingswet is belast. Meteen na de ontvangst van de schriftelijke vragen was bij de NMa het vermoeden gerezen van een overtreding van de Mededingingswet. Volgens de ombudsman had de NMa de kinderopvanginstelling reeds op dat moment moeten verwijzen naar een gespecialiseerde advocaat.

Voordat de ombudsman zijn rapport uitbracht, heeft de NMa haar beleid ten aanzien van communicatie met ondernemingen gewijzigd. De informatie over de informatie- en tiplijn op de website van de NMa is aangepast, waardoor duidelijker is welke informatie van de NMa kan worden verkregen. Daarnaast vermeldt de NMa duidelijk dat zij geen juridisch advies geeft (ook niet via de informatielijn), en dat alle verstrekte informatie gebruikt kan worden bij de uitvoering van haar toezichtstaken.