Beantwoording Kamervragen over verplichte deelneming in Pensioenfonds voor de uitzendbranche StiPP

6 juli 2015
Bij brief van 2 juli 2015 heeft staatssecretaris Klijnsma antwoord gegeven op Kamervragen van leden Omtzigt (CDA) en Van Weyenberg (D66). Concreet zagen deze Kamervragen op onduidelijkheid over een verplichte deelneming van uitzendwerknemers in het pensioenfonds StiPP. Achtergrond van deze onduidelijkheid is de definitiebepaling van het begrip ‘uitzendwerkgever’ in het verplichtstellingsbesluit voor verplichte deelneming in StiPP die niet matcht met de definitiebepaling van het begrip ‘uitze...
Frédérique Hoppers
Frédérique Hoppers
Advocaat - Partner
In dit artikel
Bij brief van 2 juli 2015 heeft staatssecretaris Klijnsma antwoord gegeven op Kamervragen van leden Omtzigt (CDA) en Van Weyenberg (D66). Concreet zagen deze Kamervragen op onduidelijkheid over een verplichte deelneming van uitzendwerknemers in het pensioenfonds StiPP. Achtergrond van deze onduidelijkheid is de definitiebepaling van het begrip ‘uitzendwerkgever’ in het verplichtstellingsbesluit voor verplichte deelneming in StiPP die niet matcht met de definitiebepaling van het begrip ‘uitzendwerkgever’ in de zogenoemde Ontslagregeling.

Definitiebepaling

Al geruime tijd, ook in de rechtspraak, is er discussie over de vraag of de allocatiefunctie vereist is voor het zijn van uitzendwerkgever. Payroll- en detacheerwerkgevers vervullen in de regel geen allocatiefunctie, waardoor deze – volgens de Ontslagregeling – niet onder de definitie van uitzendonderneming vallen. Daarentegen maakt StiPP dit onderscheid niet en neemt StiPP ook in gerechtelijke procedures tot uitgangspunt dat de allocatiefunctie geen vereiste is voor het zijn van uitzendonderneming.

Uitganspunt Klijnsma

Klijnsma stelt voorop dat de definities zoals gehanteerd in de Ontslagregeling alleen relevant zijn voor de toepassing van de Ontslagregeling (dus in ontslagprocedures) en niet voor de werkingssfeer van de pensioenregeling van StiPP. Dit laatste wordt immers bepaald door de definitiebepaling in het verplichtstellingsbesluit. Dit is mijns inziens een terecht uitgangspunt.

Klijnsma is gevraagd of zij van mening is dat de allocatiefunctie vereist is voor de uitzendovereenkomst zoals bedoeld in artikel 7:690 BW. Voor zover die allocatiefunctie vereist is voor dit wetsartikel, zou dat ook consequenties hebben voor een eventueel verplichte deelneming in StiPP. Immers, in die definitiebepaling wordt ook naar artikel 7:690 BW verwezen. Hoewel Klijnsma noemt zich te realiseren dat de rechtspraak op dit punt niet eenduidig is, concludeert zij dat onder andere uit de wetsgeschiedenis valt af te leiden dat de allocatiefunctie geen constitutief vereiste is voor de uitzendovereenkomst.

Een antwoord waarmee StiPP, naar ik veronderstel, tevreden zal zijn. Toch kan hier geen definitieve duidelijkheid uit worden opgemaakt. Er is immers nog een procedure bij de Hoge Raad over dit onderwerp aanhangig en ook daar verwijst Klijnsma naar. Zodra het arrest van de Hoge Raad gepubliceerd is, wordt u daarvan uiteraard via dit Kennisportal op de hoogte gesteld.

Gerelateerd

Wtp‑keuzes voor werkgevers: beslissingen om nu vast te leggen

De Wet toekomst pensioenen (Wtp) dwingt werkgevers hun pensioenregelingen fundamenteel te herzien. Dit betekent dat er in de praktijk meerdere keuzemomenten...

De pensioentransitie: hoe werkt de compensatieplicht van de werkgever?

De overgang naar het nieuwe pensioenstelsel kan leiden tot nadeel voor bepaalde groepen werknemers, met name voor 45-plussers. Zij zagen in het oude stelsel...

Zo werkt het nieuwe nabestaandenpensioen

Het nabestaandenpensioen is een cruciaal onderdeel van de pensioenregeling. Het biedt financiële zekerheid aan partners en kinderen wanneer een werknemer...

Pensioenfonds in de Wtp. Invaren, vlakke premie en gevolgen voor werkgevers

Ook voor pensioenfondsen heeft de Wet toekomst pensioenen (Wtp) ingrijpende gevolgen. De kern: de oude middelloonregelingen verdwijnen en maken plaats voor een...

Verzekerde pensioenregeling onder de Wtp. Kosten, vlakke premie en keuzes

Met de komst van de Wet toekomst pensioenen (Wtp) verandert ook het ouderdomspensioen dat werkgevers via een verzekeraar hebben ondergebracht. Dit artikel gaat...

Het nieuwe pensioenstelsel: wat u nu al moet regelen voor 2028

Op 1 juli 2023 is de Wet toekomst pensioenen (Wtp) in werking getreden. Daarmee is een omvangrijke pensioentransitie gestart, die uiterlijk op 1 januari 2028...
No posts found