Belangwekkend arrest over wettelijke informatieplicht pensioenuitvoerders

18 maart 2013
Op een pensioenuitvoerder rusten diverse wettelijke informatieverplichtingen, zoals de verplichting tot het verstrekken van een start- en stopbrief. Ook moet de pensioenuitvoerder de werknemer binnen drie maanden na een wijziging van de pensioenovereenkomst informeren over deze wijziging (artikel 21 Pensioenwet, voorheen artikel 17 lid 1 Pensioen- en Spaarfondsenwet). Met name laatstgenoemde informatieverplichting zal de komende tijd een prominentere rol gaan spelen. De verhoging van de AOW-...
Frédérique Hoppers
Frédérique Hoppers
Advocaat - Partner
In dit artikel
Op een pensioenuitvoerder rusten diverse wettelijke informatieverplichtingen, zoals de verplichting tot het verstrekken van een start- en stopbrief. Ook moet de pensioenuitvoerder de werknemer binnen drie maanden na een wijziging van de pensioenovereenkomst informeren over deze wijziging (artikel 21 Pensioenwet, voorheen artikel 17 lid 1 Pensioen- en Spaarfondsenwet). Met name laatstgenoemde informatieverplichting zal de komende tijd een prominentere rol gaan spelen. De verhoging van de AOW- en de fiscale pensioenrichtleeftijd spelen hierin een rol. Naar het zich nu laat aanzien, komt daar in de toekomst nog de overgang naar het reële pensioencontract bij. Het is dan ook van belang dat pensioenuitvoerders weten hoe ze werknemers moeten informeren over een gewijzigde pensioenregeling. Met andere woorden: wanneer heeft de pensioenuitvoerder aan de informatieverplichting voldaan? De Hoge Raad biedt in dit vraagstuk bij arrest van 8 februari 2013 meer inzicht.

Casus

In deze procedure verwijt een DGA het pensioenfonds onzorgvuldig handelen. Hij zou een brief van het pensioenfonds dat in maart 2006 aan alle DGA’s (per gewone post) verzonden is, niet hebben ontvangen. In deze brief werd melding gemaakt van beëindiging van een vroegpensioen- en VUT-regeling en werd tevens een onverplicht aanbod gedaan voor een alternatieve vroegpensioenregeling. Dit alternatieve aanbod kon uiterlijk augustus 2006 door de DGA aanvaard worden. De DGA stelt dat hij pas in 2007 op de hoogte is geraakt van de beëindigde pensioenregeling en het gedane aanbod, waardoor hij een (voor hem) aantrekkelijk aanbod tot compensatie van de beëindigde pensioenregeling is misgelopen en ook overigens niet tijdig een alternatieve pensioenregeling heeft kunnen treffen. Hij stelt het pensioenfonds hiervoor aansprakelijk op grond van een onrechtmatige daad (artikel 6:162 BW).

Arrest

Een belangrijke conclusie van de Hoge Raad is dat ook een beëindiging van de pensioenregeling als een wijziging van de regeling kwalificeert. Dit betekent dus dat ook bij een beëindiging van de pensioenregeling (bijvoorbeeld afschaffing van een bepaalde regeling voor een specifieke groep deelnemers) op de pensioenuitvoerder de verplichting rust de betreffende deelnemers hierover te informeren. Hoewel dit met het oog op de beschermingsgedachte achter de wettelijke informatieverplichting een voor de hand liggende redenering lijkt (een beëindiging is immers de meest verstrekkende vorm van een wijziging), was het Gerechtshof Amsterdam een andere mening toegedaan.

Een andere belangrijke overweging van de Hoge Raad ziet op de vraag tot welke communicatie-uitlating de pensioenuitvoerder zorgvuldigheidshalve gehouden is. De Hoge Raad merkt hierbij op dat een belangrijke factor daarin is de omvang en het gewicht van het belang van de deelnemer bij de informatievoorziening. Dit betekent dus dat naarmate het kenbare verlies (van de wijziging c.q. beëindiging) groter is, de pensioenuitvoerder meer zekerheid zal moeten inbouwen dat zijn informatie de deelnemer ook daadwerkelijk bereikt.

Tot slot

In de artikelen 49 e.v. van de Pensioenwet en het Besluit Uitvoering Pensioenwet staan nadere vereisten verwoord ten aanzien van de diverse informatieverplichtingen van pensioenuitvoerders.

Het is van belang dat pensioenuitvoerders oog houden voor de diverse informatieverplichtingen, óók voor de wijze waarop aan deze verplichtingen kan worden voldaan. Bij nalatigheid liggen claims op de loer. Het kan hierbij gaan om behoorlijke claims. Indien de onjuiste informatieverstrekking er bijvoorbeeld toe leidt dat de deelnemer een bepaald (gunstig) aanbod vanuit de pensioenuitvoerder misloopt, kan de schade (tevens) bestaan uit het bedrag dat gemoeid is met het mislopen van het aanbod. Ook al valt het doen van een onverplicht aanbod van een (alternatieve) pensioenregeling niet onder één van de wettelijke informatieverplichtingen, toch zal de pensioenuitvoerder ook in die situatie moeten kunnen aantonen dat dit aanbod aan iedere betrokkene gedaan is. Ook hierover heeft de Hoge Raad zich uitgelaten. Oplettendheid en zorgvuldigheid in de communicatie-uitlatingen is derhalve altijd van belang!

Gerelateerd

In hoeverre laat de Richtlijn gelijke beloning ruimte voor salarisonderhandelingen?

De EU-richtlijn 2023/970 inzake gelijke beloning heeft als doel de loonkloof tussen mannen en vrouwen te verkleinen. Werknemers die gelijk werk verrichten,...
Personeelstekort zorg: aandachtspunten bij de inzet van mantelzorgers

Personeelstekort in de zorg: aandachtspunten bij de inzet van mantelzorgers

De zorgsector kampt al jaren met een groeiend tekort aan personeel. Prognoses voorspellen dat dit tekort alleen nog maar zal oplopen. Terwijl werving in...
Bent u voorbereid op de Wet Loontransparantie?

Bent u als zorgwerkgever voorbereid op de Wet implementatie Richtlijn loontransparantie?

Ondanks jarenlange inspanningen gericht op gelijke behandeling tussen mannen en vrouwen en het verkleinen van de loonkloof, volgt uit onderzoek dat deze...
Midlancing als alternatief voor zzp-inhuur: wat moet u weten?

Midlancing als alternatief voor zzp-inhuur: wat moet u weten?

De discussie over de kwalificatie van arbeidsrelaties zorgt ervoor dat veel organisaties kritisch kijken naar de wijze waarop zij omgaan met het inhuren van...

Aftellen naar 7 juni 2026: wat de Richtlijn gelijke beloning betekent voor uw organisatie

Jaarlijks rapporteren over beloningsverschillen tussen mannen en vrouwen, genderneutrale vacatures opstellen, sollicitanten niet meer vragen naar hun...
Pensioencompensatie invaartmoment wtp

Zorg dat je pensioencompensatie niet misloopt bij het invaarmoment in de Wet Toekomst Pensioenen

Met de invoering van de Wet Toekomst Pensioenen (Wtp), die op 1 juli 2023 in werking is getreden, worden pensioenfondsen verplicht om per uiterlijk 1 januari...
No posts found