Erfpachter nooit in staat tot zelfrealisatie

29 september 2010

De gemeente Amsterdam heeft besloten tot onteigening ten behoeve van de uitvoering van een bestemmingsplan dat voorziet in de realisering van een stadswijk met 1100 woningen, een onderwijsvoorziening, kleinschalige bedrijvigheid en verschillende voorzieningen als horeca en detailhandel. De erfpachter stelde zelf bereid en in staat te zijn de plannen van de gemeente voor het perceel te realiseren.

Hanna Zeilmaker
Hanna Zeilmaker
Advocaat - Partner
In dit artikel

 

Na de standaardoverwegingen omtrent de vereiste noodzaak tot onteigening en zelfrealisatie overweegt de Kroon dat uit de Koninklijke Besluiten van 16 september 2005 (gemeente Amsterdam, no. 05.003405) en 18 januari 2008 (gemeente Amsterdam, no. 08.000119) duidelijk kan worden afgeleid dat een erfpachter niet in staat wordt geacht de op zijn perceel gelegen bestemmingen zelf te realiseren nu hij geen eigenaar is van het perceel. Om daartoe in staat te worden gesteld is hij afhankelijk van de medewerking van de eigenaar, in casu de gemeente Amsterdam. De Kroon overweegt verder dat de erfpachter ook nog geen concrete plannen voor zelfrealisatie heeft ingediend. Bovendien heeft de erfpachter onlangs het huurcontract met haar huurder verlengd tot 31 maart 2016, waardoor een eventuele zelfrealisatie niet eerder dan in 2016 zal worden opgestart. Dat strookt niet met de door de gemeente voorgestane fasering van de planuitvoering. De Kroon oordeelt dan ook dat de erfpachter zich niet met vrucht kan beroepen op zelfrealisatie. KB 3 september 2010

Gerelateerd

Wet verbetering beschikbaarheid jeugdzorg | Blog 6: Centrale toezichthoudende rol NZa

Naar aanleiding van geconstateerde structurele knelpunten in de jeugdhulp en jeugdzorg is de Wet verbetering beschikbaarheid jeugdzorg ingediend en 7 oktober...

Wet verbetering beschikbaarheid jeugdzorg | Blog 5: Eisen aan bedrijfsvoering en jaarverantwoording jeugdhulpaanbieders

Naar aanleiding van geconstateerde structurele knelpunten in de jeugdzorg - waaronder jeugdhulp, kinderbeschermingsmaatregelen en jeugdreclassering vallen - is...

Wet verbetering beschikbaarheid jeugdzorg | Blog 4: Verplichte bestuursstructuur en raad van toezicht

Naar aanleiding van geconstateerde structurele knelpunten in de jeugdzorg - waaronder jeugdhulp, kinderbeschermingsmaatregelen en jeugdreclassering vallen - is...

Wet verbetering beschikbaarheid jeugdzorg | Blog 3: Regiovisie en inspraak van jeugdigen

Naar aanleiding van geconstateerde structurele knelpunten in de jeugdzorg - waaronder jeugdhulp, kinderbeschermingsmaatregelen en jeugdreclassering vallen - is...

September update: woningsluiting na vondst wapen of explosief?

Woningsluitingen komen in Nederland geregeld voor. Alleen al in de afgelopen maand zijn ruim twintig uitspraken gepubliceerd waarin de sluiting van een woning...

Afdeling doet uitspraak over artikel 5.2 lid 3 van de Wet open overheid

Enige tijd geleden heeft Staatsraad advocaat-generaal Wattel op verzoek van de Afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State een conclusie (lees: advies)...
No posts found