Erfpachter nooit in staat tot zelfrealisatie

29 september 2010

De gemeente Amsterdam heeft besloten tot onteigening ten behoeve van de uitvoering van een bestemmingsplan dat voorziet in de realisering van een stadswijk met 1100 woningen, een onderwijsvoorziening, kleinschalige bedrijvigheid en verschillende voorzieningen als horeca en detailhandel. De erfpachter stelde zelf bereid en in staat te zijn de plannen van de gemeente voor het perceel te realiseren.

Hanna Zeilmaker
Hanna Zeilmaker
Advocaat - Partner
In dit artikel

 

Na de standaardoverwegingen omtrent de vereiste noodzaak tot onteigening en zelfrealisatie overweegt de Kroon dat uit de Koninklijke Besluiten van 16 september 2005 (gemeente Amsterdam, no. 05.003405) en 18 januari 2008 (gemeente Amsterdam, no. 08.000119) duidelijk kan worden afgeleid dat een erfpachter niet in staat wordt geacht de op zijn perceel gelegen bestemmingen zelf te realiseren nu hij geen eigenaar is van het perceel. Om daartoe in staat te worden gesteld is hij afhankelijk van de medewerking van de eigenaar, in casu de gemeente Amsterdam. De Kroon overweegt verder dat de erfpachter ook nog geen concrete plannen voor zelfrealisatie heeft ingediend. Bovendien heeft de erfpachter onlangs het huurcontract met haar huurder verlengd tot 31 maart 2016, waardoor een eventuele zelfrealisatie niet eerder dan in 2016 zal worden opgestart. Dat strookt niet met de door de gemeente voorgestane fasering van de planuitvoering. De Kroon oordeelt dan ook dat de erfpachter zich niet met vrucht kan beroepen op zelfrealisatie. KB 3 september 2010

Gerelateerd

Sluiting van niet-woningen: welke bevoegdheden heeft de burgemeester?

Om de openbare orde en veiligheid te handhaven heeft de burgemeester verschillende bevoegdheden om een pand te sluiten. Naast woningen kunnen ook andere...
Woningsluitingen op grond van de Opiumwet

Nieuwe overzichtsuitspraak over woningsluitingen op grond van de Opiumwet

De Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State heeft opnieuw richting gegeven aan de toepassing van artikel 13b Opiumwet, ook wel bekend als de Wet...
De verhouding tussen openbaarheid van bestuur en het intern beraad: de reikwijdte van artikel 5.2, derde lid, van de Wet open overheid

De verhouding tussen openbaarheid van bestuur en het intern beraad: de reikwijdte van artikel 5.2, derde lid, van de Wet open overheid

Op 9 juli 2025 heeft advocaat-generaal Wattel een interessante conclusie uitgebracht over de reikwijdte van artikel 5.2, derde lid, van de Wet open overheid...
Wanneer mag de burgemeester een gebiedsverbod opleggen?

Wanneer mag de burgemeester een gebiedsverbod opleggen?

De burgemeester heeft verschillende bevoegdheden om de openbare orde te handhaven. Denk aan het tijdelijk sluiten van een woning bij ernstige overlast of...
Openbaarmaking milieugegevens volgens de Wet open overheid

Openbaarmaking milieugegevens volgens de Wet open overheid

Overheidsinformatie is in principe openbaar, maar wat betekent dit voor milieu- en emissiegegevens? Nu duurzaamheid en milieubescherming steeds hoger op de...

PFAS-verbod in drinkwaterbeschermingsgebieden: juridische mogelijkheden en verantwoordelijkheden

Drinkwaterbedrijven waarschuwen voor de toenemende verontreiniging van PFAS in drinkwaterbeschermingsgebieden. Een veelgehoorde oproep is het instellen van een...
No posts found