Erfpachter nooit in staat tot zelfrealisatie

29 september 2010
De gemeente Amsterdam heeft besloten tot onteigening ten behoeve van de uitvoering van een bestemmingsplan dat voorziet in de realisering van een stadswijk met 1100 woningen, een onderwijsvoorziening, kleinschalige bedrijvigheid en verschillende voorzieningen als horeca en detailhandel. De erfpachter stelde zelf bereid en in staat te zijn de plannen van de gemeente voor het perceel te realiseren.Na de standaardoverwegingen omtrent de vereiste noodzaak tot onteigening en zelfrealisatie overwee...
Hanna Zeilmaker
Hanna Zeilmaker
Advocaat - Partner
In dit artikel
De gemeente Amsterdam heeft besloten tot onteigening ten behoeve van de uitvoering van een bestemmingsplan dat voorziet in de realisering van een stadswijk met 1100 woningen, een onderwijsvoorziening, kleinschalige bedrijvigheid en verschillende voorzieningen als horeca en detailhandel. De erfpachter stelde zelf bereid en in staat te zijn de plannen van de gemeente voor het perceel te realiseren.

Na de standaardoverwegingen omtrent de vereiste noodzaak tot onteigening en zelfrealisatie overweegt de Kroon dat uit de Koninklijke Besluiten van 16 september 2005 (gemeente Amsterdam, no. 05.003405) en 18 januari 2008 (gemeente Amsterdam, no. 08.000119) duidelijk kan worden afgeleid dat een erfpachter niet in staat wordt geacht de op zijn perceel gelegen bestemmingen zelf te realiseren nu hij geen eigenaar is van het perceel. Om daartoe in staat te worden gesteld is hij afhankelijk van de medewerking van de eigenaar, in casu de gemeente Amsterdam. De Kroon overweegt verder dat de erfpachter ook nog geen concrete plannen voor zelfrealisatie heeft ingediend. Bovendien heeft de erfpachter onlangs het huurcontract met haar huurder verlengd tot 31 maart 2016, waardoor een eventuele zelfrealisatie niet eerder dan in 2016 zal worden opgestart. Dat strookt niet met de door de gemeente voorgestane fasering van de planuitvoering. De Kroon oordeelt dan ook dat de erfpachter zich niet met vrucht kan beroepen op zelfrealisatie. KB 3 september 2010

Gerelateerd

Openbaarmaking milieugegevens volgens de Wet open overheid

Openbaarmaking milieugegevens volgens de Wet open overheid

Overheidsinformatie is in principe openbaar, maar wat betekent dit voor milieu- en emissiegegevens? Nu duurzaamheid en milieubescherming steeds hoger op de...

PFAS-verbod in drinkwaterbeschermingsgebieden: juridische mogelijkheden en verantwoordelijkheden

Drinkwaterbedrijven waarschuwen voor de toenemende verontreiniging van PFAS in drinkwaterbeschermingsgebieden. Een veelgehoorde oproep is het instellen van een...

Actualiteiten Staatssteun 2025

In het voorjaar van 2025 kwamen in het webinar Actualiteiten Staatsteun opnieuw scherpe juridische thema’s aan bod. Van vastgoedtransacties tot subsidiegrenzen...
Landschapsfoto van een Natura 2000-gebied

Wanneer is een project een beheermaatregel onder de Omgevingswet? Criteria van de Afdeling bestuursrechtspraak voor Natura 2000-activiteiten

Indien een project of activiteit een beheermaatregel is, is geen omgevingsvergunning voor een Natura 2000-activiteit nodig. Maar wanneer is nu sprake van een...
Zorgplicht Wet Bodembescherming bij PFAS: biedt de handreiking overheden voldoende houvast?

Handreiking zorgplicht Wet Bodembescherming bij PFAS: voldoende houvast voor overheden?

De staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat heeft op 13 maart 2025 de ‘Handreiking zorgplicht onder artikel 13 van de Wet Bodembescherming bij...

Voorbereiding voorkeursbeschikking: uniforme openbare voorbereidingsprocedure niet van toepassing!

In onze gemeentepraktijk adviseren wij regelmatig over de vestiging van een voorkeursrecht en over de aanpak van een gebiedsontwikkeling nadat een...
No posts found