Erfpachter nooit in staat tot zelfrealisatie

29 september 2010

De gemeente Amsterdam heeft besloten tot onteigening ten behoeve van de uitvoering van een bestemmingsplan dat voorziet in de realisering van een stadswijk met 1100 woningen, een onderwijsvoorziening, kleinschalige bedrijvigheid en verschillende voorzieningen als horeca en detailhandel. De erfpachter stelde zelf bereid en in staat te zijn de plannen van de gemeente voor het perceel te realiseren.

Hanna Zeilmaker
Hanna Zeilmaker
Advocaat - Partner
In dit artikel

 

Na de standaardoverwegingen omtrent de vereiste noodzaak tot onteigening en zelfrealisatie overweegt de Kroon dat uit de Koninklijke Besluiten van 16 september 2005 (gemeente Amsterdam, no. 05.003405) en 18 januari 2008 (gemeente Amsterdam, no. 08.000119) duidelijk kan worden afgeleid dat een erfpachter niet in staat wordt geacht de op zijn perceel gelegen bestemmingen zelf te realiseren nu hij geen eigenaar is van het perceel. Om daartoe in staat te worden gesteld is hij afhankelijk van de medewerking van de eigenaar, in casu de gemeente Amsterdam. De Kroon overweegt verder dat de erfpachter ook nog geen concrete plannen voor zelfrealisatie heeft ingediend. Bovendien heeft de erfpachter onlangs het huurcontract met haar huurder verlengd tot 31 maart 2016, waardoor een eventuele zelfrealisatie niet eerder dan in 2016 zal worden opgestart. Dat strookt niet met de door de gemeente voorgestane fasering van de planuitvoering. De Kroon oordeelt dan ook dat de erfpachter zich niet met vrucht kan beroepen op zelfrealisatie. KB 3 september 2010

Gerelateerd

September update: woningsluiting na vondst wapen of explosief?

Woningsluitingen komen in Nederland geregeld voor. Alleen al in de afgelopen maand zijn ruim twintig uitspraken gepubliceerd waarin de sluiting van een woning...

Afdeling doet uitspraak over artikel 5.2 lid 3 van de Wet open overheid

Enige tijd geleden heeft Staatsraad advocaat-generaal Wattel op verzoek van de Afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State een conclusie (lees: advies)...

Tijdsverloop bij drugspandsluitingen: voortvarendheid geen excuus meer

Op 16 juli 2025 heeft de Afdeling bestuursrechtspraak een serie uitspraken gedaan over woningsluitingen op grond van artikel 13b van de Opiumwet. Eén van deze...
Nieuwe onderzoeksbevoegdheden van burgemeesters bij handhaving openbare orde

Nieuwe onderzoeksbevoegdheden van burgemeesters bij handhaving openbare orde

De minister van Justitie en Veiligheid werkt momenteel aan het Wetsvoorstel gegevensvergaring openbare orde. Dit wetsvoorstel geeft burgemeesters ruimere...
Sluitingsbord bij woningsluiting op grond van artikel 13b Opiumwet

Woningsluiting op grond van artikel 13b Opiumwet: ook sluitingsborden moeten noodzakelijk zijn

Op 16 juli 2025 deed de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State een belangrijke uitspraak (ECLI:NL:RVS:2025:3265) over de toepassing van artikel 13b...

Sluiting van niet-woningen: welke bevoegdheden heeft de burgemeester?

Om de openbare orde en veiligheid te handhaven heeft de burgemeester verschillende bevoegdheden om een pand te sluiten. Naast woningen kunnen ook andere...
No posts found