Tijdsverloop bij drugspandsluitingen: voortvarendheid geen excuus meer

3 oktober 2025

Op 16 juli 2025 heeft de Afdeling bestuursrechtspraak een serie uitspraken gedaan over woningsluitingen op grond van artikel 13b van de Opiumwet. Eén van deze uitspraken markeert een duidelijke koerswijziging rondom het tijdsverloop tussen constatering van een overtreding en het besluit tot sluiting. In dit artikel wordt deze ontwikkeling toegelicht. 

In dit artikel

Casus: hennepplantage en sluiting door burgemeester 

Het gaat in deze zaak (ECLI:NL:RVS:2025:2923) om een woning waarin een hennepplantage met 124 planten werd aangetroffen. Dit is meer dan de toegestane gebruikershoeveelheid van 5 planten. Ook was er sprake van illegale stroomafname. Naar aanleiding hiervan besloot de burgemeester van Maastricht op 8 december 2021 de woning voor drie maanden te sluiten. 

Afdeling bestuursrechtspraak kritisch over tijdsverloop bij woningsluiting

De Afdeling uitte stevige kritiek op het handelen van de burgemeester. De hennepkwekerij werd al op 3 augustus 2021 ontdekt, maar het besluit tot sluiting werd pas op 3 juni 2022 genomen: bijna tien maanden later. De Afdeling stelt dat de burgemeester bij elke stap in de besluitvorming (primair besluit, bezwaar, verdere besluiten) moet beoordelen of sluiting nog geschikt en noodzakelijk is. Het tijdsverloop is hierbij relevant, omdat de feitelijke situatie in de tussentijd kan zijn hersteld. Cruciaal is dat niet langer van belang is wie verantwoordelijk is voor het tijdsverloop. 

De Afdeling formuleert dit als volgt: 

“Tijdsverloop tussen enerzijds het constateren van de overtreding en anderzijds het tijdstip waarop de burgemeester ingevolge zijn besluitvorming tot sluiting overgaat, kan ertoe leiden dat sluiting van een woning op grond van artikel 13b van de Opiumwet redelijkerwijs niet meer zal bijdragen aan het bereiken van de doelen die met een dergelijke sluiting worden gediend. Door tijdsverloop kan zich immers de situatie voordoen dat de onrechtmatige situatie al is hersteld en beëindiging van de overtreding en de negatieve effecten daarvan en het voorkomen van herhaling niet meer aan de orde zijn of niet meer in die mate dat de woning moet worden gesloten. Aan wie het tijdsverloop te wijten is, is niet relevant.” 

In deze zaak komt het tijdsverloop uiteindelijk de burgemeester duur te staan. Er waren volgens de Afdeling onvoldoende concrete omstandigheden aangevoerd waaruit bleek dat de situatie na 10 maanden nog niet was hersteld. Het sluitingsmiddel was daarom niet langer passend om de gewenste doelen te bereiken. 

Daarnaast maakt de Afdeling duidelijk dat een sluiting met enkel signaalwerking onvoldoende is. Een herstelsanctie is immers niet bedoeld als louter signaal naar de omgeving. 

Relevantie van tijdsverloop woningsluiting voor de praktijk

Tot nu toe werd vaak gekeken naar voortvarendheid en wie aansprakelijk was voor het tijdsverloop. Ook de Afdeling nam dit vaker mee (zie bijvoorbeeld: ECLI:NL:RVS:2024:374). 

Burgemeesters konden tot dusver soms gemotiveerd stellen dat zij wel voortvarend hadden gehandeld, waardoor sluiting rechtmatig werd bevonden. Deze lijn wordt met de nieuwste uitspraken verlaten: slechts beslissend is of de burgemeester, ten tijde van besluitvorming, aannemelijk kon maken dat sluiting noodzakelijk én geschikt was. 

Dit is een logische ontwikkeling. Het doel van sluiting is het herstel van de openbare orde. Als daar feitelijk geen noodzaak meer toe is, is sluiting niet langer gerechtvaardigd.  

Het valt op dat lagere rechters deze nieuwe lijn nog niet volgen. Zo zijn in augustus uitspraken gedaan waarin tijdsverloop werd geaccepteerd wegens vermeend voortvarend handelen door de burgemeester (ECLI:NL:RBZWB:2025:5361 en ECLI:NL:RBLIM:2025:8126). Volgens de uitspraak van de Afdeling is dit niet langer toereikend, tenzij goed gemotiveerd kan worden waarom sluiting, ondanks de verstreken tijd, nog noodzakelijk blijft. Een signaalfunctie alleen volstaat niet als onderbouwing. 

Vragen over woningsluiting en openbare orde?

Heeft u vragen over dit artikel of wenst u advies over openbare orde bevoegdheden? Neem gerust contact op .

Gerelateerd

Nieuwe onderzoeksbevoegdheden van burgemeesters bij handhaving openbare orde

Nieuwe onderzoeksbevoegdheden van burgemeesters bij handhaving openbare orde

De minister van Justitie en Veiligheid werkt momenteel aan het Wetsvoorstel gegevensvergaring openbare orde. Dit wetsvoorstel geeft burgemeesters ruimere...
Sluitingsbord bij woningsluiting op grond van artikel 13b Opiumwet

Woningsluiting op grond van artikel 13b Opiumwet: ook sluitingsborden moeten noodzakelijk zijn

Op 16 juli 2025 deed de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State een belangrijke uitspraak (ECLI:NL:RVS:2025:3265) over de toepassing van artikel 13b...

Sluiting van niet-woningen: welke bevoegdheden heeft de burgemeester?

Om de openbare orde en veiligheid te handhaven heeft de burgemeester verschillende bevoegdheden om een pand te sluiten. Naast woningen kunnen ook andere...
Woningsluitingen op grond van de Opiumwet

Nieuwe overzichtsuitspraak over woningsluitingen op grond van de Opiumwet

De Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State heeft opnieuw richting gegeven aan de toepassing van artikel 13b Opiumwet, ook wel bekend als de Wet...
De verhouding tussen openbaarheid van bestuur en het intern beraad: de reikwijdte van artikel 5.2, derde lid, van de Wet open overheid

De verhouding tussen openbaarheid van bestuur en het intern beraad: de reikwijdte van artikel 5.2, derde lid, van de Wet open overheid

Op 9 juli 2025 heeft advocaat-generaal Wattel een interessante conclusie uitgebracht over de reikwijdte van artikel 5.2, derde lid, van de Wet open overheid...
Wanneer mag de burgemeester een gebiedsverbod opleggen?

Wanneer mag de burgemeester een gebiedsverbod opleggen?

De burgemeester heeft verschillende bevoegdheden om de openbare orde te handhaven. Denk aan het tijdelijk sluiten van een woning bij ernstige overlast of...
No posts found