Hebben buitenlandse chauffeurs recht op Nederlandse arbeidsvoorwaarden?

23 november 2018
Hebben Hongaarse en Duitse chauffeurs, die in dienst zijn van Hongaarse en Duitse zusterbedrijven van een Nederlandse transportonderneming, recht op Nederlandse arbeidsvoorwaarden en arbeidsomstandigheden als ze hun werk tijdelijk op detacheringsbasis in Nederland verrichten?
Buby den Heeten
Buby den Heeten
Advocaat - Partner
In dit artikel

De jarenlange procedure over de vraag of Hongaarse en Duitse chauffeurs van de in Erp gevestigde transportonderneming Van den Bosch een beroep kunnen doen op Nederlandse arbeidsvoorwaarden en arbeidsomstandigheden is vandaag een nieuwe fase ingegaan.

De Hoge Raad heeft besloten prejudiciële vragen te gaan stellen aan het Hof van Justitie van de Europese Unie over de Detacheringsrichtlijn bij internationaal wegvervoer.

Van den Bosch exploiteert een concern dat bestaat uit een Nederlandse vennootschap en zusterondernemingen in Duitsland en Hongarije. De zeggenschap ligt in Nederland. Binnen het concern zijn (ook) Hongaarse en Duitse chauffeurs in dienst. De Duitse chauffeurs zijn werknemer van de Duitse zusteronderneming, de Hongaarse chauffeurs van de Hongaarse zusteronderneming. De Hongaarse en Duitse zusterondernemingen voeren, op basis van contractuele afspraken met de Nederlandse vennootschap, internationale transporten en transporten binnen Nederland uit.

Recht op zelfde arbeidsvoorwaarden en arbeidsomstandigheden?

De Duitse en Hongaarse chauffeurs krijgen echter niet de arbeidsvoorwaarden uit de (niet algemeen verbindend verklaarde) Nederlandse cao Goederenvervoer waar de Nederlandse concernvennootschap wel aan gebonden is.

De FNV wil dat ook voor de buitenlandse chauffeurs de Nederlandse cao’s worden nageleefd en beroept zich daarbij op de Detacheringsrichtlijn. Dit is Europese Regelgeving die ziet op werknemers die werken in een Europese lidstaat en door hun werkgever tijdelijk worden gedetacheerd in een andere lidstaat. De richtlijn bepaalt dat werknemers een beroep kunnen doen op arbeidsvoorwaarden en arbeidsomstandigheden die gelden in de staat van tewerkstelling.

Prejudiciële vragen

Het Hof van Justitie moet nu uitkomst gaan bieden. Is de Detacheringsrichtlijn wel van toepassing op een werknemer die als chauffeur werkzaam is in het internationaal wegvervoer en zijn werk dus in meerdere landen verricht? Hoe stel je vast of een chauffeur tijdelijk op het grondgebied van een lidstaat werkt en is daarbij van belang dat er sprake is van een concernverhouding tussen de inlener en de uitlener? Is alles anders als de chauffeurs tijdelijk alleen in Nederland werken en kun je hier een soort minimum aan verbinden? Tenslotte wil de Hoge Raad ook graag weten wanneer volgens de Detacheringsrichtlijn sprake is van een algemeen verbindend verklaarde cao.

Zowel de FNV als de transportondernemer mogen zich nu uitlaten over de voorgenomen vragen van de Hoge Raad.

Als u als ondernemer letterlijk grensoverschrijdend werkt, is het van groot belang om acht te slaan op Europese regelgeving en de implicaties daarvan. Dirkzwager is u daarbij graag van dienst.

Gerelateerd

Personeelstekort zorg: aandachtspunten bij de inzet van mantelzorgers

Personeelstekort in de zorg: aandachtspunten bij de inzet van mantelzorgers

De zorgsector kampt al jaren met een groeiend tekort aan personeel. Prognoses voorspellen dat dit tekort alleen nog maar zal oplopen. Terwijl werving in...
Bent u voorbereid op de Wet Loontransparantie?

Bent u als zorgwerkgever voorbereid op de Wet implementatie Richtlijn loontransparantie?

Ondanks jarenlange inspanningen gericht op gelijke behandeling tussen mannen en vrouwen en het verkleinen van de loonkloof, volgt uit onderzoek dat deze...
Midlancing als alternatief voor zzp-inhuur: wat moet u weten?

Midlancing als alternatief voor zzp-inhuur: wat moet u weten?

De discussie over de kwalificatie van arbeidsrelaties zorgt ervoor dat veel organisaties kritisch kijken naar de wijze waarop zij omgaan met het inhuren van...

Aftellen naar 7 juni 2026: wat de Richtlijn gelijke beloning betekent voor uw organisatie

Jaarlijks rapporteren over beloningsverschillen tussen mannen en vrouwen, genderneutrale vacatures opstellen, sollicitanten niet meer vragen naar hun...
Pensioencompensatie invaartmoment wtp

Zorg dat je pensioencompensatie niet misloopt bij het invaarmoment in de Wet Toekomst Pensioenen

Met de invoering van de Wet Toekomst Pensioenen (Wtp), die op 1 juli 2023 in werking is getreden, worden pensioenfondsen verplicht om per uiterlijk 1 januari...
DBA-dossier

Wijzigingen in het DBA-dossier: wat u nu moet weten en doen

Afgelopen vrijdag, 21 februari, heeft de Hoge Raad antwoord gegeven op prejudiciële vragen in de Uber-procedure. Deze vragen gingen over de beoordeling van...
No posts found