1. Home
  2. Kennis
  3. Artikelen
  4. Inbreuk op merkrecht wegens onduidelijke, vage adword advertentie

Inbreuk op merkrecht wegens onduidelijke, vage adword advertentie

De rechtbank Den Haag heeft bij vonnis in kort geding van 18 april 2013 de volgende adword advertentie verboden, die verscheen na het invoeren van het merk OTOLIFT:Traplift kopen – Traplift.nlwww.traplift.nl/Tip: Tijdelijk 10% korting op alle Traplift modellen uit 2012!Traplift Modellen – Geef mij advies – Vrijblijvende offerte – Brochure Aanvragen   Ook een eerdere adword advertentie, waarin het OTOLIFT letterlijk werd gebruikt, is verboden.De rechtbank oordeelt dat het door het gebruik van...
Leestijd 
Auteur artikel Joost Becker
Gepubliceerd 19 april 2013
Laatst gewijzigd 16 april 2018
De rechtbank Den Haag heeft bij vonnis in kort geding van 18 april 2013 de volgende adword advertentie verboden, die verscheen na het invoeren van het merk OTOLIFT:
Traplift kopen – Traplift.nl
www.traplift.nl/
Tip: Tijdelijk 10% korting op alle Traplift modellen uit 2012!
Traplift Modellen – Geef mij advies – Vrijblijvende offerte – Brochure Aanvragen
  

 

Ook een eerdere adword advertentie, waarin het OTOLIFT letterlijk werd gebruikt, is verboden.



De rechtbank oordeelt dat het door het gebruik van "otolift" in combinatie met voornoemde adword-advertentie voor de gemiddelde internetgebruiker "onmogelijk of moeilijk is om te weten of de trapliften waarop de (...) AdWordadvertentie betrekking heeft, afkomstig zijn van X of een economisch met haar verbonden onderneming, dan wel, integendeel een derde. De tekst van de advertentie bevat immers slechts generieke aanduidingen van trapliften, die kunnen duiden op trapliften van zowel X als trapliften van derden. De advertentie maakt de internetgebruiker ook op geen enkele andere manier duidelijk dat Practicomfort geen trapliften van X verhandelt, maar daarvoor een alternatief biedt in de vorm van trapliften van derden. Door een advertentie die dermate vaag blijft over de herkomst van de aangeboden trapliften te laten verschijnen na invoering van het AdWord “otolift” zou de gemiddelde internetgebruiker kunnen menen dat de aangeboden trapliften afkomstig zijn van X of een aan haar gelieerde onderneming. Daaruit volgt dat de herkomstaanduidingsfunctie van het merk OTOLIFT in het geding is'. Wegens het ontbreken van deze duidelijkheid wordt de advertentie op vordering van X (de merkhouder) verboden.

De rechtbank acht het irrelevant of uit de website waarnaar gelinkt wordt, al dan niet wel duidelijk wordt dat Practicomfort een alternatief aanbiedt. Volgens vaste rechtspraak mag die website niet meetellen.

Ook een eerdere adword advertentie, waarin het merk OTOLIFT is gebruikt, wordt verboden. Die advertentie luidde als volgt:
Otolift – Tip: Grootste Traplift aanbod – Traplift.nl
www.traplift.nl/
Otolift vind u op Traplift.nl
Traplift Modellen – Geef mij advies – Vrijblijvende offerte – Brochure Aanvragen

 

Practicomfort had uitdrukkelijk erkend en zelf aangevoerd dat de gemiddelde internetgebruiker bij het lezen van deze advertentie ervan uit zal gaan dat het bedrijf “een Otolift” te koop aanbiedt. Practicomfort had bovendien verklaard dat zij geen tweedehands OTOLIFT trapliften heeft verkocht en bijna niets in voorraad heeft, waardoor haar beroep op uitputting van de rechten van de merkhouder van OTOLIFT niet opgaat. Lees de uitspraak hier.