Klachten over product? Trek tijdig aan de bel

5 november 2009
Klachten over een product? Trek op tijd aan de bel. Reclameert u te laat, dan verliest u als consument of bedrijf alle rechten die samenhangen met het gebrek, zoals recht op herstel of vervanging van het product. Ook kan de overeenkomst dan niet meer worden ontbonden en vervalt het recht op eventuele schadevergoeding. Product direct na levering onderzoekenDe reclameertermijn gaat in zodra de koper het gebrek heeft ontdekt, of redelijkerwijs had behoren te ontdekken. Van de koper wordt verwach...
Maarten Kole
Maarten Kole
Advocaat - Partner
In dit artikel
Klachten over een product? Trek op tijd aan de bel. Reclameert u te laat, dan verliest u als consument of bedrijf alle rechten die samenhangen met het gebrek, zoals recht op herstel of vervanging van het product. Ook kan de overeenkomst dan niet meer worden ontbonden en vervalt het recht op eventuele schadevergoeding.

Product direct na levering onderzoeken
De reclameertermijn gaat in zodra de koper het gebrek heeft ontdekt, of redelijkerwijs had behoren te ontdekken. Van de koper wordt verwacht dat hij het product na de levering onderzoekt. Welk onderzoek van de koper kan worden verlangd, hangt af van de omstandigheden. Bijvoorbeeld of het gebrek makkelijk is te zien en of de koper deskundig is.

Onderzoek door deskundige
Soms is een onderzoek door een deskundige nodig. In principe mag de koper de uitslag van dit onderzoek afwachten. Het is echter verstandig de verkoper hierover te informeren. De koper kan namelijk aan zijn klachtplicht voldoen door de verkoper te laten weten dat hij al zijn rechten voorbehoudt, in afwachting van de resultaten van het onderzoek. De kans op tijdig klagen wordt daarmee dus groter. De verkoper moet dan echter wel zo snel mogelijk over de uitslag worden geïnformeerd. Consumenten hebben overigens iets meer speelruimte dan bedrijven. Bij hen start de termijn pas nadat zij het gebrek daadwerkelijk hebben ontdekt. Hun onderzoeksplicht gaat dus veel minder ver. De verkoper kan hiervan niet afwijken ten nadele van de consument.

Wanneer is een klacht op tijd geuit?
Of een klacht op tijd is ingediend, wordt bepaald aan de hand van alle betrokken belangen en met inachtneming van alle relevante omstandigheden. Denk bijvoorbeeld aan de aard van het product en de deskundigheid en juridische kennis van de betrokkenen. Ook kan de verkoper nadeel ondervinden van de lengte van de in acht genomen termijn. Bij de koop van een woning is een termijn van 2 maanden al eens tijdig bevonden. Bij bederfelijke etenswaren is een termijn van enkele dagen soms al te lang. Er bestaat hiervoor geen vaste regel. Elke situatie kan door een rechter anders worden beoordeeld.

Klachttermijn duidelijk vastleggen
Partijen kunnen in de overeenkomst de termijn voor reclameren duidelijk vastleggen in de overeenkomst. In dat geval is helder binnen welke termijn er tijdig kan worden geklaagd. Kopers hebben belang bij een zo lang mogelijke termijn, de verkoper uiteraard bij een zo kort mogelijke termijn. Bij consumenten is een kennisgeving binnen een termijn van 2 maanden na de ontdekking altijd tijdig. Ook van deze bepaling kan niet ten nadele van de consument worden afgeweken.

Conclusie: als koper moet u voorkomen dat u uw rechten verliest door te laat te klagen. De klachttermijn is niet erg lang. Het advies is dan ook om zo snel mogelijk na het ontdekken van het gebrek de verkoper hierover te informeren. Dit mag mondeling. Maar het is verstandig om dit (ook) per aangetekende post, fax of e-mail te doen. Op die manier kunt u later aantonen dat er op tijd is geklaagd.

Gerelateerd

Nieuwe Warmtewetgeving 2026: wat de Wcw en Wgiw betekenen voor gemeenten, warmtebedrijven en investeerders

De energietransitie vraagt om fundamentele veranderingen in de manier waarop wij in Nederland onze woningen en bedrijven verwarmen. Nederland moet ‘van het gas...

Warmtebedrijf oprichten onder de Wcw: aandachtspunten en juridische eisen

Een van de oogmerken van de Wet collectieve warmte (Wcw) is het vergroten van publieke sturing op de realisatie en exploitatie van collectieve warmte. Om die...

Waarom registratie van netwerken belangrijk is voor eigendom en bescherming

Sinds 1 februari 2007 is in de wet vastgelegd dat de eigendom van een net, bestaande uit één of meer kabels of leidingen, bestemd voor transport van vaste,...

De overgangsregeling bij registratie van netwerken

Sinds 2007 is in de wet verankerd dat een netwerk een onroerende zaak is. Alvorens een netwerkbedrijf over kan gaan tot juridische overdracht van het netwerk,...

De (on)zichtbaarheid van een net bij het Kadaster

Bij de vestiging van een recht van opstal voor een kabel of leiding wordt een aantekening geplaatst op het kadastraal bericht object van het perceel grond dat...

Registratie van een net: stappenplan voor notariële inschrijving bij het Kadaster

In de kabelarresten uit 2003 heeft de Hoge Raad bepaald dat kabels en leidingen onroerend zijn. Naar aanleiding van deze arresten is aan artikel 5:20 BW een...
No posts found