1. Home
  2. Kennis
  3. Artikelen
  4. Optreden tegen namaakproducten

Optreden tegen namaakproducten

Namaakproducten zijn zeer schadelijk voor houders van intellectuele eigendomsrechten, waaronder merkhouders. Het is dan ook van belang om hier zo snel mogelijk tegen op te treden.
Leestijd 
Auteur artikel Lorena van den Berg
Gepubliceerd 15 augustus 2022
Laatst gewijzigd 15 augustus 2022

Kleding en accessores

Uit onderzoek blijkt dat kleding en accessoires nog steeds tot de meest voorkomende namaakgoederen behoren die in de EU worden aangetroffen. In beslaggenomen kleding en accessoires vertegenwoordigden bijna 60% van de geschatte waarde van 2 miljard van alle in 2020 gemelde inbeslagnemingen.

China en Turkije zijn de belangrijkste landen van herkomst voor namaakkleding en accessoires.

Voor de verkoop van deze producten wordt vaak gebruik gemaakt van social media en andere online platformen.

Namaakproducten Puma

Ook Puma heeft regelmatig te maken met namaakproducten. In september 2021 trof zij op een Facebookpagina Puma producten aan. Zij heeft vervolgens proefaankopen gedaan waarbij als omschrijving bij de betaalverzoeken ‘Lunch’, ‘Drankjes’ en ‘Pizza’ stond. Na onderzoek stelde Puma vast dat het ging om namaakproducten. Puma heeft vervolgens een sommatiebrief gestuurd.

De verkopers gaven aan dat zij de producten, volledig te goeder trouw, in een winkel in Turkije tijdens hun vakantie hadden gekocht. Bij aankomst vielen de producten tegen en hebben zij ze daarom te koop aangeboden.

Puma is vervolgens naar de rechter gestapt om er onder andere voor te zorgen dat de verkopers een verbod werd opgelegd.

Oordeel rechter

De rechter stelt vast dat de verkopers hebben erkend dat zij de kleding en schoenen naar Nederland hebben gebracht, hebben aangeboden en verkocht. Daarmee staat vast dat zij inbreuk hebben gemaakt op de Puma-merken. Dat geldt ook als het alleen zou gaan om de aankoop van een aantal producten in Turkije die vervolgens ter verkoop worden aangeboden.

De verkopers hebben aangevoerd dat Puma ten onrechte meent dat zij er een levendige handel op nahielden. Zij stellen dat zij slechts drie inbreukmakende trainingspakken en twee paar inbreukmakende schoenen hebben verkocht die zij uit Turkije hebben meegenomen. In september 2021 zijn de verkopers echter in contact gekomen met andere man. Hij handelde in merkkleding en heeft aangeboden om zijn reclamemateriaal aan de verkopers beschikbaar te stellen, zodat zij daarmee konden adverteren. De verkopers hebben zelf geen voorraad van de producten gehad.

Dat de omschrijving van de proefaankopen van Puma ‘lunch’, ‘pizza’ of ‘drankjes’ was, betekent volgens de verkopers niet dat zij ervan op de hoogte waren dat zij met inbreukmakende handelingen bezig waren.

De rechtbank kan niet met zekerheid vaststellen hoeveel Puma namaakproducten er zijn verkocht, maar het lijkt onwaarschijnlijk dat het alleen om de proefaankopen van Puma zou gaan. Puma heeft haar vordering tot schadevergoeding laten vallen, waardoor het niet nodig is om de exacte omvang van de handel vast te stellen. Wel heeft Puma belang bij een door de rechtbank op te leggen verbod en afgifte van de voorraad. Ook moeten de verkopers opgave doen van informatie om de herkomst van de inbreukmakende kledingstukken te kunnen vaststellen.

Conclusie

Ook de verkoop van slechts enkele namaakproducten kan een merkinbreuk opleveren. Let dus altijd goed op wat je koopt en nog belangrijker wat je verkoopt. Heeft jouw bedrijf last van de verkoop van namaakproducten? Neem dan gerust contact met mij op.

Lorena van den Berg, advocaat intellectuele eigendomsrecht