Serie wijziging verkoopregels bezit woningcorporaties, deel 4: niet-DAEB-woongelegenheden en -complexen

6 september 2021
Op 26 november 2021 is het Besluit tot wijziging van het Besluit toegelaten instellingen volkshuisvesting 2015 in gepubliceerd in de Staatscourant. Dit besluit moet een einde maken aan de complexe, starre en niet altijd logische verkoopregels voor woningcorporaties. In deze serie worden de belangrijkste wijzigingen in de verkoopregels voor woningcorporaties per categorie vastgoed besproken. In dit vierde deel worden de nieuwe verkoopregels voor niet-DAEB-woongelegenheden en -complexen besproken.
Robert Rijpstra
Robert Rijpstra
Advocaat - Partner
In dit artikel

Let op: deze regelgeving is nog niet in werking getreden!

Niet-DAEB woongelegenheden en -complexen
Onder niet-DAEB woongelegenheden vallen onder andere huurwoningen boven de liberalisatiegrens (€ 752,33 in 2021) en bedrijfsonroerendgoed (BOG). Wil een woningcorporatie op een bepaald complex het lichtere verkoopregime voor niet-DAEB-woongelegenheden toepassen, dan moet ten minste 90% van de woongelegenheden niet-DAEB-woongelegenheden betreffen.

Verkoopregels niet-DAEB woongelegenheden en -complexen
Voor niet-DAEB woongelegenheden gelden minder strenge regels dan voor DAEB-woongelegenheden. De verkoopregels voor niet-DAEB woongelegenheden zijn neergelegd in artikel 23b van het gewijzigd BTIV. De algemene vereisten van het verschaffen van een VOG van de verkrijger, de getaxeerde marktwaarde en een uiteenzetting van het belang van volkshuisvesting, zijn ook voor deze categorie van toepassing. Verder bestaat slechts de verplichting een ontwerpovereenkomst met de verkrijger te overleggen, alsmede een bewijs waaruit blijkt dat de woongelegenheid aan elke gegadigde ter beschikking is gesteld voor een termijn van vier weken.

Meer weten?
Wilt u meer weten over de nieuwe verkoopregels voor woningcorporaties en/of de gevolgen daarvan? Neem dan contact op met Robert Rijpstra of Lotte Blum, advocaten bij de sectie Overheid en Vastgoed.

Lees ook: deel 1, deel 2, deel 3.

Gerelateerd

Verhuurders verplicht tot publicatie van een transparante en objectieve selectieprocedure van huurders

Verhuurders verplicht tot publicatie van een transparante en objectieve selectieprocedure van huurders

Met de inwerkingtreding van de Wet goed verhuurderschap per 1 juli 2023 zijn er voor verhuurders van woonruimte en verhuurders van verblijfsruimte aan...
Graafmachine

Circulaire bouwstoffen en milieu: risico’s en aansprakelijkheid bij gebruik staalslakken

Staalslakken zijn een reststof van de staalindustrie en worden in Nederland gebruikt als circulaire bouwstof, met name in infrastructurele werken. De...
Wet versterking regie volkshuisvesting (WVRV): derde nota van wijziging toegelicht

Wet versterking regie volkshuisvesting (WVRV): derde nota van wijziging toegelicht

Op 22 april 2025 vond de procedurevergadering van de commissie Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening plaats. Tijdens deze vergadering heeft minister Mona...
Wat is de definitie van een bouwwerk volgens de Wkb?

Wat is de definitie van een bouwwerk volgens de Wkb?

Met de inwerkingtreding van de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen (Wkb) is het begrip ‘bouwwerk’ ineens nog belangrijker geworden. Maar wat valt er nu...
Beëindigingsovereenkomst bij huurwoning zonder huurbescherming

Beëindigingsovereenkomst zonder huurbescherming

In een recent arrest heeft de Hoge Raad geoordeeld over een beëindigingsovereenkomst tussen een woningcorporatie en in de woning achtergebleven kinderen. Het...

UAV 2012 (versie 2025): wat betekent dit voor de praktijk?

Op 26 februari 2025 is de nieuwste versie van de Uniforme Administratieve Voorwaarden (UAV) 2012 gepubliceerd. Deze update brengt belangrijke wijzigingen met...
No posts found