1. Home
  2. Kennis
  3. Artikelen
  4. SMS-Gedragscode wordt aangepast

SMS-Gedragscode wordt aangepast

Na kritiek uit diverse hoeken past de Stichting SMS-Gedragscode de sms-gedragscode aan. Onder meer worden aan aanmeldbevestigingen strengere eisen gesteld, teneinde misbruik van zogenaamde 'gratis 'smsjes tegen te gaan. Daarnaast zal het toezicht op de naleving van de Gedragscode niet meer bij de telecomoperators liggen, maar bij de Stichting zelf.De consumentenbond pleitte twee weken gelden voor een onderzoek naar de werkwijze van telecomaanbieders en aanbieders van sms-diensten. Op Consuwij...
Leestijd 
Auteur artikel Dirkzwager
Gepubliceerd 14 september 2009
Laatst gewijzigd 16 april 2018
Na kritiek uit diverse hoeken past de Stichting SMS-Gedragscode de sms-gedragscode aan. Onder meer worden aan aanmeldbevestigingen strengere eisen gesteld, teneinde misbruik van zogenaamde 'gratis 'smsjes tegen te gaan. Daarnaast zal het toezicht op de naleving van de Gedragscode niet meer bij de telecomoperators liggen, maar bij de Stichting zelf.

De consumentenbond pleitte twee weken gelden voor een onderzoek naar de werkwijze van telecomaanbieders en aanbieders van sms-diensten. Op Consuwijzer komen nog steeds regelmatig klachten binnen over SMS-diensten waarvoor telecomaanbieders bij hun klanten soms grote bedragen afschrijven.
De consumentenbond heeft overigens ook de vraag opgeworpen of zelfrugerling wel afdoende is. Het naleven van de gedragscode is gebaseerd op basis van zelfregulering.

Tevens wil Economische Zaken, in overleg met de Consumentenautoriteit en OPTA de sms-gedragscode tegen het licht houden om te zien of deze wel afdoende bescherming biedt voor onder meer kinderen en ouders.

Naar aanleiding van bovenstaande kritieken gaat de Stichting SMS-Gedragscode zelf de gedragscode aanscherpen. De code bestaat sinds 2008 en is overeengekomen tussen operators en service providers met als doel het waarborgen van rechtszekerheid en transparatie voor eindgebruikers in de markt voor SMS-diensten.